Tips

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
hai99
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 apr 2019 14:49

Tips

Bericht door hai99 »

Hallo,

mijn moeder die heeft een aquarium gekregen met de Indische glasmeerval, goudvissen en neontetra's omdat niemand 't wilde hebben. Die Indische glasmeerval zat alleen dus hebben we er nog 3 bij gekocht. Wij hebben zelf totaal geen verstand van vissen. Het is gewoon een aquarium met grint en wat drijfplantjes. Nu zijn 2 van die Indische glasmeervallen die we gekocht hebben al dood gegaan en de grootste glasmeerval heeft allemaal witte 'stipjes' ofzo. Wat moeten we doen? M'n moeder wilt er ook niet in verdiepen of geld aan uitgeven verder dus ik moet het maar uitzoeken voor haar. :? Er zit ook geen verwarmingselement bij dus die moet ik ook nog maar gaan halen dan? Maar wat moet dan de juiste temperatuur zijn van het water? Rond de 23 graden (rekening houdend met de drie soorten?)? Wat moet ik verder nog kopen voor ze en wat moet ik doen voor die Indische glasmeerval met die stipjes?

Bedankt alvast.

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Tips

Bericht door Tim »

Hallo daar,

Jammer dat je moeder er niet in wilt verdiepen, je kan namelijk niet zo maar een dier in huis nemen zonder er over hebben ingelezen. Je kan dan namelijk niet goed voor het dier zorgen als je niet weet wat hij nodig heeft.

Heel goed van jou om je hier aan te melden voor meer informatie.

Ik zou graag wat meer info over het aquarium willen hebben zodat we jullie goed kunnen helpen. - - Hoe groot is het aquarium?
- Wat voor filterpomp?

Er zit geen verwarming bij las ik, dat is wel nodig voor de neons en glasmeervallen.

Een goudvis heeft veel ruimte nodig minimaal 1meter.

De witte stipjes is zeer waarschijnlijk een besmettelijke ziekte namenlijk "witte stip." dat moet je behandelen met medicatie. Maar als het aquarium niet in orde is heeft medicatie alleen opzich geen nut.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
hai99
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 apr 2019 14:49

Re: Tips

Bericht door hai99 »

Bedankt voor je reactie! Ja klopt. Dit aquarium is van mijn oma geweest die overleden is, dus die vissen hebben altijd al zo geleefd. Ze heeft 't gewoon zo overgenomen en dacht dat 't goed was totdat ik ergens las dat de temperatuur etc. belangrijk is en er ook al 2 visjes doodgegaan zijn. Dit aquarium is denk ik maar 30 x 30 x 30, en van die filter weet ik niet hoe het heet. Zal vanavond even proberen te zoeken welk het is. Maar dat is dan dus veeeel te klein? Het lijkt wel genoeg zwemruimte. En aquariums zijn hartstikke prijzig. Hoeveel zal dat ongeveer gaan kosten om het goedkoopste aquarium aan te schaffen + de inrichting en dat warmte element voor 2 goudvissen, 2 Indische glasmeervallen en 7 neontetra's?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Tips

Bericht door amber98 »

Heel eerlijk.. je probeert het goed door hier om informatie te vragen, maar 30x30x30 is een aquariummaat waar geen vissen in thuishoren. Ik kan de situatie helaas niet mooier maken dan het is, dit aquarium is enkel een maat voor garnalen. De combinatie van de 3 soorten is ook niet goed, aangezien je zowel tropische vissen hebt als koudwater. Goudvissluierstaarten (!) Hebben een bakmaat van minimaal 120cm (de 1m die Tim aanraad is eigenlijk nog te klein) zijn het gewone goudvissen (hebben een enkele staart ipv dubbele) dan is het beter om ze helemaal niet te houden in een aquarium, tenzij je een van 4meter kunt houden. :(

Wat ik zou doen in jouw situatie:
- De goudvissen aan iemand geven die een diepe vijver heeft en die ze eerst in quarantaine zet om in de gaten te houden of ze symptomen krijgen van de witte stip.
- dan hou je de glasmeervallen over samen met de neons die je in een 80cm aquarium zou kunnen plaatsen.

Een aquarium kan 2e hands zijn, het is belangrijk dat deze niet lek is en de verlichting nog werkt, maar dat bespaart wat geld. Verder moet hier een filter in (komen te) zitten die het aantal liters aankan, maar ook een sterk genoeg verwarmingselement. Dit kan best wel een kostenplaatje worden, dus aan jou of je dit ziet zitten en het er voor over hebt, of dat je liever alle vissen weg doet. ;) je kan van een 80cm aquarium iets heel moois maken, maar dan moet je dit zelf wel willen. Er moet namelijk ook wekelijks onderhoud in gestoken worden en zoals verteld dus best veel geld. Voor de neons is een 60cm aquarium ook al voldoende, maar dan zul je voor de glasmeervallenalsnog een nieuw huis moeten zoeken. Het feit dat ze ook nog ziek zijn, maakt de situatie niet makkelijker..

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
hai99
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 apr 2019 14:49

Re: Tips

Bericht door hai99 »

Bedankt voor je reactie. Heb nu een aquarium op 't oog van 80 x 30 x 40, die is dus wel goed? Misschien ga ik die kopen dan, even overleggen met m'n moeder. Ik ken alleen niemand met een vijver en weet ook geen vissenopvang oid hier.

Gebruikersavatar

OlliePindakaas
0-200
0-200
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2018 15:27

Re: Tips

Bericht door OlliePindakaas »

Opzich kun je witstip en dergelijke beter per bak behandelen. Mocht je toch gaan voor dat aquarium die je nu op het oog hebt, dan zou ik deze rustig opstarten (de cyclus duurt ongeveer 4 weken). Dan kun je ondertussen de witstip als geheel behandelen, om na een rustige ont-stress periode in het opgestarte aquarium over te zetten. Dus niet direct na de witstip behandeling, want anders stress je ze nog meer...

Ook daarna kun je de gezonde goudvissen ruilen/weggeven...
Samen lukt het gezelliger

Eigen aquariumervaring:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
hai99
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 apr 2019 14:49

Re: Tips

Bericht door hai99 »

Is goed dan zal ik dat doen.
Dit is trouwens de vis die het heeft, is dat zekerweten die ziekte? De rest heeft niks


Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Tips

Bericht door amber98 »

Is geen witte stip, lijkt eerder op een beginstadium van schimmel. Die 80cm is een goede maat. Ik vind het eigenlijk zaak dat de vissen zo snel mogelijk uit de bak gaan, ik zou geen 4 weken meer wachten. Normaal hou je een indraaiperiode aan, maar waarschijnlijk zitten je vissen nu ook in erg vervuild water. Dit kan een reden zijn dat de nieuwe zijn gestorven. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
hai99
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 apr 2019 14:49

Re: Tips

Bericht door hai99 »

En dan hoef ik verder niets te doen? Dat hoef je niet te behandelen? Dat aquarium is woensdag nog schoongemaakt. Ik zal dat nieuwe aquarium gaan aanschaffen dan. Heeft iemand misschien nog websites of boeken die ik kan aanschaffen om me in te lezen?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Tips

Bericht door amber98 »

Schimmel moet wel degelijk behandeld worden, maar met een ander middel. Witte stip is namelijk een parasiet. Beide ziektes zijn besmettelijk.

De goudvissen vervuilen ontzettend veel. Als je het aquarium woensdag schoonmaakt, is het goed mogelijk dat er donderdag al een piek van ammoniak en evt nitriet aanwezig is. Dit zie je niet altijd aan het water zonder de waardes te testen. ;) je kan veel informatie vinden op aquainfo.nl en uiteraard al je vragen stellen hier op het forum.

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”