Hoe verplaats je het best je goudvissen uit de te kleine kom naar een bestaande grotere vijver in de tuin?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Yzoltan
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jul 2018 11:49
Locatie: Almere

Hoe verplaats je het best je goudvissen uit de te kleine kom naar een bestaande grotere vijver in de tuin?

Bericht door Yzoltan »

Hallo allemaal,

Morgen kan ik mijn goudvissen die te groot geworden zijn (15 - 20 cm inclusief staarten) voor het aquarium van 15 liter, overplaatsen naar een bestaande vijver bij iemand in de tuin.
Hoe kan ik dat het beste doen??

Moet ik ze laten wennen door ze eerst in een zakje water in de vijver te laten acclimatiseren voor een uurtje?
Of doe ik ze direct in die vijver?
Wie geeft even tips? Of heeft ervaring? :vis:

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Hoe verplaats je het best je goudvissen uit de te kleine kom naar een bestaande grotere vijver in de tuin?

Bericht door amber98 »

Je kan het beste even de temperatuur meten van beide, als deze ongeveer hetzelfde is, kun je ze naar mijn idee direct in de vijver plaatsen. Als de temperatuur niet gelijk is, even op het water laten drijven. Andere overeen manieren heb ik minder goede ervaringen mee ;) super dat ze in een vijver komen!

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Hoe verplaats je het best je goudvissen uit de te kleine kom naar een bestaande grotere vijver in de tuin?

Bericht door Erik1974 »

Ik zou het zelf nu gewoon in 1 keer doen, de vijver kan nooit koud zijn met het weer van de laatse maanden, en vissen kunnen best wel temperatuurverschillen aan, zeker goudvissen. In mijn bak daalt de temperatuur soms met 5 tot 7 graden na een waterwissel en ik heb daar nooit enig nadeel van ondervonden. Je ziet vissen in de natuur ook continu van warme naar koude delen zwemmen. Vooral als ze een tijdje aan het oppervlak zwemmen en daarna weer naar beneden gaan zijn de verschillen groot. Nu zal ik met een doorgekweekte vissoort wel wat voorzichtiger zijn, zoals bijvoorbeeld met betta's, die zijn niet zo sterk meer als hun wilde neven en kunnen er dus wel minder goed tegen.

Is het temperatuurverschil nu echt 10 graden of meer zou ik ze wel even laten wennen aan de temperatuur maar dan liever in een curver bak of iets dergelijks dan in een zakje, die zakjes geven veel stress nl., de curver bak laat je dan een uur drijven in de vijver zodat dat op temperatuur kan komen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Yzoltan
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jul 2018 11:49
Locatie: Almere

Re: Hoe verplaats je het best je goudvissen uit de te kleine kom naar een bestaande grotere vijver in de tuin?

Bericht door Yzoltan »

Bedankt voor de tips, Erik en Amber! :P

Vanmiddag gaat het gebeuren....gek genoeg ben ik blijkbaar gehecht aan die beesten (en zij aan mij; ze keken me altijd áán, wáár ik ook de bak inkeek en reageerden op me) Ik zal ze missen, doe het wel met pijn in mijn hart. 'ach, het zijn toch maar vissen?' denk je dan....
Ik denk inderdaad dat het water wel een goede temperatuur zal hebben.
Ik geef mijn voederring maar mee, want ze zijn immers gewend dáár hun voer in te krijgen?!
Ook wat voer nog dat ik over heb. :vis:

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Hoe verplaats je het best je goudvissen uit de te kleine kom naar een bestaande grotere vijver in de tuin?

Bericht door Erik1974 »

Maar je doet wel het juiste, 15 liter is niet geschikt voor vissen, zelfs een Betta heeft er niet genoeg aan. Mocht je verder willen met de hobby kunnen we je goed op weg helpen met de juiste keuzes te maken. I.i.g. fijn dat je de goudvissen de ruimte geeft die ze nodig hebben!

Plaats reactie

Terug naar “Dieren algemeen”