Zijn mijn garnalen ziek?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Lindsay
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 mar 2019 20:52

Zijn mijn garnalen ziek?

Bericht door Lindsay »

Goedemiddag,

Onlangs ben ik een garnalenbak met Blue Velvet Neocaridina en Red Crystal Caridina garnalen gestart.
Het lijkt allemaal erg goed te gaan, ik heb al een aantal Red Crystal garnalen met eieren gespot en de waterwaarden blijven stabiel.

Afgelopen maandag heb ik ongeveer 10% water wissel gedaan, bodem licht gereinigd en weer aangevuld met kraanwater.
Tijdens de wissel merkte ik op dat 1 van mijn Blue Velvet garnalen een rode vlek op zijn kop heeft. Ochtend erna lag de garnaal
tot grote spijt dood in de bak. De garnaal heb ik direct verwijderd.

Vandaag weer heel geconcentreerd mijn bak bekeken en nu zie ik dus nog 1 Blue Velvet garnaal met verkleuring rood/bruin!
De garnaal lijkt niet versuft en is actief in de bak. Er lijkt niets met hem aan de hand te zijn, maar ik vind de verkleuring toch
vreemd, zeker nadat er vanmorgen 1 slachtoffer gevallen is. Ik zou het verschrikkelijk vinden om er morgen meer levenloos aan te treffen.

Vanmiddag contact opgenomen met de aquariumwinkel, zij hebben hier nooit eerder van gehoord en weten ook niet wat er aan de hand is.

Kunnen jullie mij alsjeblieft helpen? Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn en wat ik eraan kan doen?

Na speurwerk op internet ben ik er ook niet veel wijzer uitgekomen.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Zijn mijn garnalen ziek?

Bericht door amber98 »

Vervelend.. het zegt me zo niks? Heb je misschien een foto ervan?
Wel kun je de garnalen laten liggen, meestal zijn ze niet dood, maar moeten vaak vervellen en als ze wel dood zijn, dan ruimen de andere garnalen het lichaam op. Hebben die ook direct hun calcium bron ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Lindsay
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 mar 2019 20:52

Re: Zijn mijn garnalen ziek?

Bericht door Lindsay »

Afbeelding

Ik heb geprobeerd de betreffende garnaal op de foto te krijgen, dit is niet zo goed gelukt, hopelijk is het te zien voor je Amber.

Omdat ik niet zeker weet of de garnaal ziek was, heb ik hem maar niet laten opeten door de andere garnalen.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Zijn mijn garnalen ziek?

Bericht door amber98 »

Je hoeft je geen zorgen te maken over het opeten, besmettelijke ziektes dragen eigenlijk altijd over via omgeving of contact, dus dan zou de hele groep als besmet zijn (kan ook zonder symptomen). ;)

Het is inderdaad niet goed te zien, natuurlijk ook moeilijk foto's maken van die kleine beestjes. Lijkt het op een verkleuring van het schild? Kwamen de waterwaardes overeen met die van het nieuwe water?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Lindsay
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 mar 2019 20:52

Re: Zijn mijn garnalen ziek?

Bericht door Lindsay »

Ik heb meer het idee dat de rode kleur van binnenuit komt en het niet de schaal zelf is die verkleurd.
Aan de waardes van de waterwissel is mij ook niets vreemds opgevallen.

Kan het zo zijn dat deze garnaal moeite heeft gehad met vervellen? Dat verklaart alleen de kleur niet,
en die kleur heeft de andere garnaal nou juist ook. Of zijn er garnalen die dan van kleur veranderen?

Ik ga morgen denk ik even mijn water laten testen, wellicht valt hen iets op wat ik over het hoofd zie.

Misschien maak ik mij druk om niets en is er gewoon 1 in een natuurlijk proces overleden. Naar mijn idee nog niet oud.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Zijn mijn garnalen ziek?

Bericht door amber98 »

Sommige van mijn garnalen hebben ook wel een rare vlek op de rug, misschien lijkt dit op wat de jouwe ook hebben?
AfbeeldingDSC_0738-2 by amberdebeer, on Flickr

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Zijn mijn garnalen ziek?

Bericht door Muppet1987 »

Dat is toch de vruchtbaarheidsvlek van vrouwtjes?

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Zijn mijn garnalen ziek?

Bericht door Erik1974 »

Die gele vlek id iss normaal.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Lindsay
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 mar 2019 20:52

Re: Zijn mijn garnalen ziek?

Bericht door Lindsay »

Ik zal proberen om onze garnaal beter op de foto te krijgen.
In elk geval kan ik wel zien dat de vlekjes op mijn garnaal anders zijn dan op de foto die Amber gedeeld heeft.

Dank voor jullie reactie! :D

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Zijn mijn garnalen ziek?

Bericht door Muppet1987 »

Afbeelding

Hele slechte foto dit, maar bedoel je zo’n zwarte stip zoals op mijn garnaal? Links tegen die gele vlek aan?

Plaats reactie

Terug naar “Dieren algemeen”