Hout in het aquarium : soorten en uitleg

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Eska
400-600
400-600
Berichten: 452
Lid geworden op: 24 apr 2012 00:27
Locatie: Herzele-België

Hout in het aquarium : soorten en uitleg

Bericht door Eska »

Afbeelding

Inleiding

De natuurlijke biotopen van onze vissen bevatten vaak heel wat elementen die in een aquarium onmisbaar zijn : stenen, in het water gevallen takken, schors, etc. Hout biedt een heel mooi decoratief effect – geïsoleerd of gecombineerd met stenen.

Naast het decoratieve heeft het gebruik van hout in een aquarium nog tal van andere – meer belangrijke – voordelen :
  • * Schuilplaats voor de vissen
    * De verzurende ( PH-verlagende) werking
    * De basis voor het hechten van Epifyten ( zoals Javavaren, Anubias, mossoorten)
    * Het breken van de zichtlijnen
    * Plaats waar eierenleggende vissen kunnen op afleggen
Etc.

Soorten hout
Er zijn verschillende soorten al dan niet tropisch hout op de markt, die geschikt zijn voor gebruik in het aquarium. Een verzamelnaam voor al deze soorten is “kienhout”.
Kienhout is m.a.w. geen houtsoort – zoals vaak verkeerd wordt aangegeven – maar een verzamelnaam voor allerlei soorten hout die onder een dikke laag natte zure veen, afgesloten van zuurstof hebben gelegen. Het zijn stronken en takken van loofbomen, naaldbomen, mangrove, savanne, etc. Vaak zijn het grove stukken, maar de laatste tijd worden ‘wortels’ zoals spiderwood of wortelhout meer en meer populair.

Hieronder zal ik de houtsoorten die het meest voorkomen in de handel bespreken :
1. Kienhout ( als verzamelnaam)
Afbeelding

Afbeelding
Het meeste kienhout dat in de winkels te koop is, is afkomstig uit Nederland en Duitsland. Het komt uit veengebieden met turf. Het turf wordt met grote machines gewonnen en het hout dat hierbij naar boven komt, wordt op hopen gegooid. Door de machinale opgraving wordt het hout gebroken en ernstig beschadigd. Vandaar dat we vaak korte stukken of stukken die ernstig gerafeld of gespleten zijn in de winkel aantreffen.

Er zitten dan ook verschillende houtsoorten tussen : zowel loofbomenhout (eik) als naaldbomenhout.

Kienhout is vaak erg vuil en zit vol met turfresten, schimmels en bacteriën. Het kienhout moet daarom goed schoongemaakt worden, daarover verder meer.
Noot : uit het veen worden ook vaak ‘slagtanden’ gebruikt, stukken hout die men vindt die de vorm van een slagtand van een olifant hebben.

2. Savannehout

Synoniem : opuwahout.

Afbeelding

Savannehout is een zware houtsoort, die niet moet weken om op de bodem te blijven, en dus onmiddellijk bruikbaar is. Er zijn heel grote stukken tot zeer kleine stukken te vinden.
Savannehout is makkelijk te herkennen doordat het hout twee kleuren heeft : de ene kant is lichtbruin, de andere kant donkerbruin.

3. Mopanihout

Afbeelding
Mopanihout komt van de wortels van de Mopaniboom. Het heeft ook twee kleuren en is meestal langwerpig. Het is de zwaarste houtsoort die je in een aquarium kan gebruiken en zal dan ook meteen naar de bodem zakken.

4. Mangrovehout

Synoniem : driftwood, Jati-hout
Afbeelding

Afbeelding
Mangrovehout is ook een ‘zware’ houtsoort, hoewel dit hout blijft drijven en pas na een tijd naar de bodem zakt. Het is dus belangrijk om hele grote stukken een tijd te laten weken voor ze in het aquarium te plaatsen.

5. Spiderwood / wortelhout

Afbeelding

Spiderwood : lichtbruin of licht bruin/rood van kleur. Bestaat uit veel dunnere kronkelende worteltakken. Het wordt vaak met de wortels naar beneden in het water gezet, waardoor het lijkt op een spin, vandaar de naam. Het is hout afkomstig uit China, het zijn de wortels van de Rhododendron. De wortels worden gedroogd en dan ontbast, dus ontdaan van de schors.

Wortelhout lijkt sterk op spiderwood, maar is groter en is donkerbruin/rood van kleur en wordt uit een ven gehaald
Beiden houtsoorten zinken heel langzaam ( door de lange droogtijd).
Beide houtsoorten bevatten veel cellulose, wat een perfecte voedingsbron is voor verschillende meervallen, algeneters en discusvissen.

Het hout ‘aquariumklaar’ maken

1. Weken
Het hout kan je eerst laten weken en het dan schoonmaken, zodat losse resten kunnen worden verwijderd. Hout dat langzaam zinkt, kan je langer laten weken zodat het volledig klaar is om in het aquarium te plaatsen.

2. Controleren
Controleer het hout op ‘ zachte ‘ plekken, die verrotten namelijk veel sneller. Je kan dit doen door met de vingernagel in het hout te drukken : als je het hout kunt indrukken, is het een zwakke plek die rap zal verrotten. Die plek kan je er uithalen met een mes of schroevendraaier…

3. Koken of niet?
Hout bevat looizuren ( tannines), die het water een bruinige kleur geven, sommige houtsoorten bevatten veel meer looizuren dan andere. Mangrovehout bevat zeer veel looizuren, Savannehout nauwelijks.

Het hout koken wordt vaak aangeraden om ongewenste bacteriën, parasieten, kleur en schimmels te voorkomen. Zoals vermeld, bevat ‘kienhout’ veel meer van bovenstaande dan pakweg Mopanihout of Spiderwood.

Als het hout wordt gebruikt als voeding voor meervallen of als natuurlijk middel om de PH te laten zakken of het water te kleuren is het niet verstandig dit te koken. Als het hout gekookt wordt verliest de cellulose zijn structuur en daarbij ook zijn voedingswaarde.

Schimmels?
Als hout in het aquarium wordt geplaatst, kunnen zich schimmels voordoen.

Deze kunnen 2 redenen hebben :
Het hout dat werd gebruikt is niet geschikt voor een aquarium, maar is terrariumhout. Dit hout moet worden verwijderd.
Als je het hout dat hier werd besproken gebruikt kunnen zich ook ‘schimmels’ voordoen : ze worden veroorzaakt door bacteriën die in het kienhout zaten. Die bacteriën stellen - doordat ze in aanraking komen met zuurstof - een afbraakproces in werking dat als restproduct een olieachtige stof afgeeft en dit ziet er als een witte, slijmachtige laag uit. Deze gaat vanzelf weer weg.

Houdbaarheid
Het hout zal uiteindelijk rotten en dat geeft veel afvalstoffen in het aquariumwater.

Na een periode van 4 – 6 jaar is het hout wel versleten. Bij sommige stukken hout zal dit al sneller zijn. Hou het goed in het oog. Rottend hout geeft namelijk veel zwerfvuil doordat kleine deeltjes loskomen en ronddwarrelen of op de bodem blijven liggen.
Laatst gewijzigd door Eska op 23 mei 2013 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Rickpad
1000+
1000+
Berichten: 1404
Lid geworden op: 06 dec 2011 12:06

Re: Tropisch hout in het aquarium : soorten en uitleg

Bericht door Rickpad »

Mooi artikel. Heb alleen 1 opmerking. Ik denk niet dat tropisch hout de juiste benaming is. Kienhout word bijvoorbeeld in Duitsland uit het veen gehaald en dat is niet bepaald tropisch.

Gebruikersavatar

lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: Tropisch hout in het aquarium : soorten en uitleg

Bericht door lex »

Mooi informatief stuk tekst weer :duim:
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Eska
400-600
400-600
Berichten: 452
Lid geworden op: 24 apr 2012 00:27
Locatie: Herzele-België

Re: Tropisch hout in het aquarium : soorten en uitleg

Bericht door Eska »

Rickpad schreef:Mooi artikel. Heb alleen 1 opmerking. Ik denk niet dat tropisch hout de juiste benaming is. Kienhout word bijvoorbeeld in Duitsland uit het veen gehaald en dat is niet bepaald tropisch.
Terechte opmerking :lol: zal tropisch weglaten ;)

Gebruikersavatar

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: Hout in het aquarium : soorten en uitleg

Bericht door karinD »

Ook al een mooi stukje.
Maar even een vraagje: Spiderwood, is dat niet giftig? Rododendron is een uiterst giftige plant. Zit dat alleen in de bladeren en niet in de wortels? Of is het hout speciaal behandelt zodat het geen kwaad kan?
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Eska
400-600
400-600
Berichten: 452
Lid geworden op: 24 apr 2012 00:27
Locatie: Herzele-België

Re: Hout in het aquarium : soorten en uitleg

Bericht door Eska »

Neen, zit niet in de wortels, die worden ook volledig ontbast

Gebruikersavatar

Geert
1000+
1000+
Berichten: 1317
Lid geworden op: 14 apr 2013 18:10
Locatie: Delfzijl

Re: Hout in het aquarium : soorten en uitleg

Bericht door Geert »

mooi stuk. Ik dacht dat terariumhout ook kienhout was. weer wat geleerd :idea:

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Hout in het aquarium : soorten en uitleg

Bericht door Kevin »

Top stuk weer Eska, als je het niet erg vind maken we die ook weer sticky.
Ik heb alleen wel wat bewerkt erin, stonden zoveel loze lege regels in de tekst dat het artikel wel erg lang word.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Eska
400-600
400-600
Berichten: 452
Lid geworden op: 24 apr 2012 00:27
Locatie: Herzele-België

Re: Hout in het aquarium : soorten en uitleg

Bericht door Eska »

Geen probleem Kevin, bedankt!! altijd leuk om een editor te hebben :mrgreen: kzal volgende keer wat meer oppassen :D

Gebruikersavatar

Bertus
1000+
1000+
Berichten: 4898
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:45
Locatie: Lopik

Re: Hout in het aquarium : soorten en uitleg

Bericht door Bertus »

Je hebt er weer een duidelijk verhaal van gemaakt, super :tums:
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Gebruikersavatar

Grimfilth
0-200
0-200
Berichten: 99
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:01
Locatie: Drachten

Re: Hout in het aquarium : soorten en uitleg

Bericht door Grimfilth »

Foto-emmer links zijn kapot :(

Gebruikersavatar

Remko
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mar 2015 09:45

Re: Hout in het aquarium : soorten en uitleg

Bericht door Remko »

Een vraagje,
Ik heb vandaag mangrove hout gekocht en ik lees net dat dit veel afgeeft en het water bruin kan kleuren. Kennelijk heb ik niet van tevoren de juiste info ingewonnen anders was ik er waarschijnlijk niet aan begonnen.
Het staat nog niet in mijn bak maar in een emmer water en heb het al 2 x omgespoeld en wil dit nog een paar x herhalen.
Kan ik op deze wijze voorkomen dat mijn aquarium water "vies" bruin gaat kleuren?
Groeten, Remko

Gebruikersavatar

Simon
200-400
200-400
Berichten: 311
Lid geworden op: 21 jul 2013 13:01

Re: Hout in het aquarium : soorten en uitleg

Bericht door Simon »

dat is enkel in het begin, na een aantal keer verversen verdwijnt het.

Gebruikersavatar

Remko
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mar 2015 09:45

Re: Hout in het aquarium : soorten en uitleg

Bericht door Remko »

Bedankt Simon,
Dus nog een aantal keren goed afspoelen en dan kan ie in het aquarium?
Remko

Gebruikersavatar

Simon
200-400
200-400
Berichten: 311
Lid geworden op: 21 jul 2013 13:01

Re: Hout in het aquarium : soorten en uitleg

Bericht door Simon »

ik heb het hier gewoon ingewaterd en klaar...afspoelen en eventueel met een borstel om de gleufjes schoon te maken en klaar.
en dan zal je bak even een andere kleur water krijgen, maar met 1 of 2 keer verversen zul je er al haast niks meer van zien (afhankelijk van hoeveel je ververst)

hout NIET uitkoken

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”