Bestaande bodem vervangen

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mausje
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 feb 2023 17:15

Bestaande bodem vervangen

Bericht door Mausje »

Hallo,
Ik bn eentijdje geleden een gestart met mijn aquarium, ondertussen heb ik onder andere corydoras er in zitten.
Maar ben er achter dat ze een fijne bodem nodig hebben, ik heb nu een voedingsbodem en grind.
Nou zou ik van dat fijne zwarte bodem wel mooi vinden.

- Hoe kan ik dit het beste aan gaan pakken?

- En hoe moet ik dit met mijn voedingsbodem doen en de plantjes?

Want ik weet dat je niet zomaar moet gaan roeren in het klimaat vab je aquarium.
Als iemand mij wijsheid kan geven, alvast bedankt.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Bestaande bodem vervangen

Bericht door amber98 »

Het enige goede zwarte zand wat je hebt, is colorsand van de hornbach. Deze slibt niet dicht. Hoe groot is het aquarium en heb je er veel vissen in zitten? Met het verwijderen van je bodem, haal je namelijk een groot gedeelte van je bacteriecultuur weg en komt alles neer op je filter.

Sowieso vissen geruime tijd weinig voeren van te voren, liefst de dag dat je de bodem gaat wisselen helemaal niet voeren. Zorg dat je het filter nat houd en niet langer dan 2 uur uit hebt staan. Na het wisselen van de bodem liefst nog 2 a 3 dagen niet voeren, daarna pas weer langzaam beginnen met kleine beetjes te voeren. Waterwaardes goed in de gaten houden en bij twijfel direct een groot gedeelte water verversen.

Een voedingsbodem kun je beter niet meer er bij duwen, je kan daarvoor in de plaats klei bolletjes bij de wortels steken.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mausje
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 feb 2023 17:15

Re: Bestaande bodem vervangen

Bericht door Mausje »

Bedankt voor uw reactie.

Ik heb tot nu toe 5 corydorassen en 4 guppies en een heleboel slakjes.
Mijn aquarium is niet zo heel groot, het is zo'n aqua start 50, dat is als het goed is uit mn hoofd een 45 liter bakje.

In hoeveel dagen moet ik dat voeren afbouwen voor dat de dag van aanpak is?

(colorsand van de hornbach)
Bedankt voor de tip, dan haal ik zoizo die.

(Kleibolletjes)
Hoe wat voor en waar haal ik dit?

En mijn belangrijkste vraag hoe en waar mee haal ik op een verstandige manier het grind uit mijn aquarium? (en zo weinig mogelijk van mijn voedingsbodem)

En mn vissen?
Moeten die op dat moment in het aquarium blijven?
Of moeten deze met een groot deel van het aquarium water in een andere tijdelijke bak geplaatst worden?

Dat laatste lijkt mij het meest verstandige met hoe en wat ik weet. Maar ik weet het vast niet zo goed als u.


Bedankt en Mvg.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Bestaande bodem vervangen

Bericht door amber98 »

Je mag “je” zeggen hoor ;)

Welke soort corydoras heb je? Want de aquastart 50 is minder dan 40L netto en dus eigenlijk wel heel erg klein om vissen in te houden. Wellicht word de soort die je te groot voor het aquarium en heeft enkel de bodem vervangen dus geen zin ;) 60Cm is normaal gesproken de minimale grootte om vissen in te houden, ook ivm de waterwaardes die anders te snel stijgen.

Liefst een week van te voren 1x per dag kleinere hoeveelheden gaan voeren voordat je de bodem wisselt. Voedingsbodem kun je gewoon helemaal weghalen, anders kun je over een half jaar weer alles vervangen (voedingsbodems gaan dan meestal rotten) je kan de bodem met een vis netje eruit scheppen, maar kijk uit voor krassen. Vissen kun je het best even uitvangen en in een emmer zetten.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mausje
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 feb 2023 17:15

Re: Bestaande bodem vervangen

Bericht door Mausje »

Oke ja het zijn luipaard corydorassen had er eerst 2 en kwam er achter dat ze het liefst in een school van 6 zijn dus heb er 3 bij gekocht paar dagen later want er waren er geen meer dus ze zijn met zn 5e en 2 mannetjes guppen en nog 2 hele kleine mannetjes guppies dat is weer een anders soort guppies. Maar voorlopig probeer ik nog met dit aquarium te doen want heb hem nog maar 2 maandjes, ik zal in de toekomst gaan kijken voor een groter aquarium.

Die klei bolletjes waar kan ik die halen en die moet ik dan om de wortels kneden als ik de plantjes terug zet of?

Bedankt voor (je) reactie. Hahah

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Bestaande bodem vervangen

Bericht door amber98 »

Ik gok dat je dan corydoras julii hebt, die worden toch wel redelijk groot. Buiten het feit dat ze te weinig zwemruimte hebben, gaan ze als volwassen dieren waarschijnlijk te belastend zijn voor het water. Je zult dus alsnog relatief snel moeten upgraden naar een groter aquarium (80cm is een hele mooie maat) of moet kiezen om op zijn minst de corydoras een ander huisje te geven. Hou er rekening mee dat dit best veem vis is voor het aantal liters en zeker voor het kleine filter waarmee dit aquarium word geleverd. Na het vervangen van de bodem dus liefst dagelijks even water verversen tot alles redelijk stabiel is.

Klei bolletjes of klei kegels duw je gewoon in de bodem in de buurt van de de wortels, 1 per kleine plant en 2 voor grote. Bijv elk half jaar kun je dan nieuwe erbij duwen aangezien deze helemaal oplossen. Dus gewoon onder in de grond duwen en zorgen dat het helemaal bedekt is met zand :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mausje
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 feb 2023 17:15

Re: Bestaande bodem vervangen

Bericht door Mausje »

Oke bedankt voor alle tips ik ga mn best doen en kijken voor wat groters

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”