Nieuw aquarium, verkeerde bodem?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BrianVm
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 feb 2023 07:06
Locatie: Olen

Nieuw aquarium, verkeerde bodem?

Bericht door BrianVm »

Goedemorgend allen,

Nieuw hier op het forum en was gelijk al enkele topics aan het lezen, nu lees ik dat bij corydoras een zandbodem is aangeraden ipv grind. ook heb ik een ancistrus en waren we van plan deze week kardinaal tetras erbij te voegen.
Op aanraden van winkel hebben we een voedingsbodem + grind erover liggen maar dat lijkt nu dus al helemaal de verkeerde kant zijn op te gaan.
Is er een manier om evt mijn grind (met voedingsbodem onder) weg te halen of moet ik hiervoor eigenlijk helemaal opnieuw indraaien?
Zoja, wat doe ik dan met de vissen als ik maar 1 aquarium heb zoals nu?

pst: achteraf gezien denk ik zelfs dat onze voedingsbodem VEEL te dik is gelegd (ook weer aanraden van winkel)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw aquarium, verkeerde bodem?

Bericht door amber98 »

Ik zou voorlopig geen vissen toevoegen, even zo laten zitten en dan over een maand de bodem vervangen. Zo hebben de bacterieen in het filter nog even tijd om goed te groeien. Een voedingsbodem onder het grind gaat vaak na een half jaar of jaar rotten, deze zou ik dus weglaten aangezien je dan weer opnieuw moet beginnen. Je kan dan beter kleibolletjes bij de wortels duwen. Na het wisselen van bodem even bijna niet voeren en goed water wisselen. Filter voorlopig niet schoonmaken en tijdens het wisselen onder water houden. (Liefst niet langer dan 2 uur uit) daarna zeker 3 weken waterwaardes in de gaten houden en daarna pas vissen toevoegen. Filterzand (voor zwembaden) of colorsand van de hornbach slibt niet dicht

Ik wil je kardinaaltetras afraden. Neon tetra of valse neon (paracheirodon innesi of p. Simulans) kan we. Kardinaaltetras zijn echte baantjes trekkers. De bak is maar 68cm en dit is voor hun te klein. Ook voor de ancistrus die 15cm word, is de bak eigenlijk te klein. Laat je niet verleiden door advies van een winkel, er zijn maar weinig bedrijven die de juiste informatie geven. ;) vergeet niet om de ancistrus goed te voeren met komkommer of courgette op een vork, zeker als ie nog klein is, hebben ze veel voeding nodig

Gebruikersavatar

B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Nieuw aquarium, verkeerde bodem?

Bericht door B94 »

In wat voor situaties zou je eigenlijk wel een voedingsbodem gebruiken? Als zoiets na een jaar kan gaan rotten of uitgewerkt is, neem aan dat bijna niemand daarop zit te wachten?

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Nieuw aquarium, verkeerde bodem?

Bericht door Muppet1987 »

Ik weet er niet veel van, maar volgens mij is zo’n voedingsbodem nooit een goed idee. Ik vermoed dat het weer een middel is om extra centen te verdienen.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw aquarium, verkeerde bodem?

Bericht door amber98 »

Veel scapers hebben korte tijden aquariums op staan. Bijv voor een jaar en starten dan het aquarium overnieuw met nieuwe inrichting. In sommige gevallen gaat het ook goed, zonder dat de bodem gaat rotten en enkel uitgewerkt is, maar de kans is vrij klein. Ook heb je voedingsbodems waar geen grind overheen gaat, deze kunnen dus vrij blijven “ademen” en gaan daardoor veel langer mee. Als je een aquarium wil houden zonder CO2 en daar ook de juiste planten voor uitzoekt, doen deze het prima met kleibolletjes bij de wortels. Vloeibare planten voeding heb je altijd nodig, ook als je wel een voedingsbodem hebt. Meeste waterplanten nemen namelijk voeding op via de bladeren en niet via de wortels.

Gebruikersavatar

yosta
0-200
0-200
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 dec 2021 23:50

Re: Nieuw aquarium, verkeerde bodem?

Bericht door yosta »

Corydoras gaan prima met grind (afgeronde steentjes) of split (gebroken steen) of straalgrit.

Er is veel onderzoek dat zegt dat "erosie" van de barbeel afkomstig is van bacteriën, niet van mechanische erosie. Dit onderzoek is behoorlijk uitgebreid :
“The relation of taste buds to their nerve fibers”, Torrey, 1934, “Electron microscope observations on chemo and mechanoreceptive cells of fishes”, Zellforsch, 1961, “Structure and function in the catfish”, Alexander, 1965, “Fine structure of terminal buds on the barbels of some fishes”, Hirata, 1966, “Structures and functions of the sense of taste in the catfish (Ictalurus natalis) Brain”, Atema, 1971, “Surface morphology of taste buds in catfish barbels”, Ovalle, 1977, “Electron microscopy of terminal buds on the barbels of the silurid fish, corydoras paleatus”, Fujimoto, 1980, “Microtubule formation in regenerating terminal buds or the Silurid Fish, Corydoras aeneus”, Shiba, 1982,

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw aquarium, verkeerde bodem?

Bericht door amber98 »

Het gaat niet over het slijten van de baarddraden. Corydoras zijn van nature de hele dag bezig met zand filteren door hun kieuwen. Dit is niet mogelijk op grind waardoor je een groot gedeelte van hun natuurlijke gedrag laat wegvallen.

Gebruikersavatar

B94
0-200
0-200
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 jan 2023 22:38

Re: Nieuw aquarium, verkeerde bodem?

Bericht door B94 »

amber98 schreef: 03 feb 2023 12:39 Veel scapers hebben korte tijden aquariums op staan. Bijv voor een jaar en starten dan het aquarium overnieuw met nieuwe inrichting. In sommige gevallen gaat het ook goed, zonder dat de bodem gaat rotten en enkel uitgewerkt is, maar de kans is vrij klein. Ook heb je voedingsbodems waar geen grind overheen gaat, deze kunnen dus vrij blijven “ademen” en gaan daardoor veel langer mee. Als je een aquarium wil houden zonder CO2 en daar ook de juiste planten voor uitzoekt, doen deze het prima met kleibolletjes bij de wortels. Vloeibare planten voeding heb je altijd nodig, ook als je wel een voedingsbodem hebt. Meeste waterplanten nemen namelijk voeding op via de bladeren en niet via de wortels.
Hmm, klinkt dan inderdaad een beetje als geldklopperij zoals Muppet zegt, als je zo'n bodem adviseert voor mensen die een normaal aquarium beginnen of net starten met hun eerste aquarium... Bedankt voor de info!

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”