Aantal planten opstarten aquarium

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
splintermark77
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 mei 2021 21:26
Locatie: Gelderland

Aantal planten opstarten aquarium

Bericht door splintermark77 »

Hi Allemaal,

Ik heb een aquarium aangeschaft van 260 liter.
Ik heb hem inmiddels helemaal ingericht en ik ben nu klaar om plantjes te gaan kopen en hem te gaan vullen met water.
Ik wil er uiteindelijk zo'n 16 waterplanten in verwerken variërend van 10cm, 20cm, 30cm en 50cm.

Nu is mijn vraag, is het wel goed om gelijk met zoveel planten te beginnen of is het beter om dit geleidelijk op te bouwen?

Alvast bedankt voor reacties!

Gebruikersavatar

Hans
200-400
200-400
Berichten: 290
Lid geworden op: 17 okt 2020 10:42

Re: Aantal planten opstarten aquarium

Bericht door Hans »

---
Ten eerste---Welkom!!

Planten kun je vanaf het begin er zoveel inzetten als je wilt 8)

Opletten moet je straks [ na indraaien ] wel met het invoeren van vissen.

---
GROETEN HANS

IMPERFECTION IS BEAUTY, MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS THAN ADSOLUTELY BORING

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Aantal planten opstarten aquarium

Bericht door amber98 »

Hoe meer planten hoe beter!

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Aantal planten opstarten aquarium

Bericht door Muppet1987 »

Wat Hans en Amber ook zeggen: hoe meer planten hoe beter. Dit gaat algengroei tegen. Daarna de bak 4 weken in laten draaien voor je de eerste vissen toevoegt.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
splintermark77
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 mei 2021 21:26
Locatie: Gelderland

Re: Aantal planten opstarten aquarium

Bericht door splintermark77 »

Bedankt voor jullie reacties! @Hans @amber98 @Muppet1987
Ik heb nu 12 plantjes erin staan plus een drijfplantje

Gebruikersavatar

JoepvanGinneken
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 mei 2022 12:18

Re: Aantal planten opstarten aquarium

Bericht door JoepvanGinneken »

Mijn ervaring met nieuwe bakken beplanten is de volgende. Het is ongetwijfeld goed voor je bak om hem vol te plempen met planten, maar het is voor de omzet van de plantenshop nog beter. In het begin gaf ik kapitalen uit aan planten om na een half jaar de helft eruit te halen (uitdunnen) en weg te gooien, soms weg kunnen geven. Als de techniek in orde is, je goede plantenvoeding geeft (Aanrader = all in one. Vloeibare aquariumbemesting), dan komt het allemaal in orde. Je planten zullen groeien en uitbreiden. Met de techniek bedoel ik niet alleen filters en wat er in zit, maar ook de juiste belichting voor je planten, goede doorstroming van je bak en de temperatuur die bij deze planten hoort. Als dat in orde is zul je zien hoe snel het ineens kan gaan. Dus mijn inziens is het prima om met een paar planten te beginnen, je splitst de meeste planten toch, en geduld te hebben. Bedenk dat een beetje bak nooit echt af is. Dat is een van de leuke dingen van deze hobby. Je bent lekker bezig, wordt steeds kritischer, haalt hier wat weg en zet daar wat bij, vervangt wat je niet bevalt voor iets anders.
Begin ook met de minst schuwe vissoort uit je bestand. Een soort die niet snel een schuilplaats opzoekt. Laat die een paar weken rondzwemmen, ondertussen groeien de planten, en plaats dan de volgende soort. Enz. Het bakje op de foto draait nu drie weken (oud aquarium water en hydra nano plus filtertje) de plantjes zijn bijna voor de helft toegenomen.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”