Bodem wel of niet geschikt?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Neontetra57 Zuid-Holland
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 dec 2020 20:43

Bodem wel of niet geschikt?

Bericht door Neontetra57 »

Beste aquarium liefhebbers, hierbij mijn vraag en ik wil jullie mening hierover graag horen. Een dikke maand geleden heb ik mijn 140 liter gezelschapsbak opnieuw ingericht, compleet met nieuwe bodem, in mijn geval het crystal Quartz van een gerenommeerd merk. Het is een kleine, afgeronde 1-2 mm korrel en volgens de fabrikant geschikt voor mijn koppeltje corydora’s. Van veel kanten krijg ik nu te horen dat deze bodem ongeschikt is en dat ik beter zand had kunnen gebruiken.
Ik ben nu flink aan het twijfelen geslagen. Ik wil uiteraard het beste voor mijn dieren maar ben ook niet bepaald happig om te hele bodem weer te moeten verwijderen.
Wie heeft hier ervaring mee en wat zou eventueel een oplossing kunnen zijn? Ik had zelf gedacht een soort terras van filterzand aan te brengen. Bij voorbaat dank voor het meedenken.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Bodem wel of niet geschikt?

Bericht door amber98 »

Zand is altijd het beste voor corydoras. Het probleem met grind is vaak dat de baarddraden afslijten, wat met afgerond grind niet is. Echter zijn corydoras het liefst de hele dag bezig met zand door hun kieuwen filteren. Met grind neem je ze dus hun dagelijkse bezigheid af. Overigens spreek je over een koppeltjes corydoras, corydoras zijn groepsvissen die het liefst met minimaal 6 stuks zitten (liefst nog veel meer)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Neontetra57 Zuid-Holland
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 dec 2020 20:43

Re: Bodem wel of niet geschikt?

Bericht door Neontetra57 »

Amber98, het zijn 8 corydora’s.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Bodem wel of niet geschikt?

Bericht door amber98 »

Dat is dan prima ;) (koppel word normaal gesproken gebruikt bij een tweetal)

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”