Beginner.....

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
EstherW12
0-200
0-200
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mar 2019 08:37

Beginner.....

Bericht door EstherW12 »

Hoi Allen,
Ik heb een aquarium overgenomen met visjes. De bak is 60-30-30. Er zitten wat kleine visjes in; neontetra's, rode fantoomzalm, guppies, garnalen en een algeneter.

Nu heb ik hem overgenomen met grote witte kiezels met daaronder een voedingsbodem.
Ik zou graag een fijne grindbodem willen voor mijn visjes.

Hoe pak ik dit het beste aan:
Kiezels eruit en voedingsbodem erin laten daarna grind erover?
Wat doe ik met de diertjes?
Filter niet schoonmaken en helft van het water hergebruiken?

Alvast super bedankt voor alle tips en informatie.

Groeten Esther
Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Beginner.....

Bericht door amber98 »

Welkom op het forum! Als je wil, mag je jezelf nog even voorstellen in een voorsteltopic.

Als je de bak recent hebt overgenomen, zou ik eerst afwachten hoe de waterwaardes zich ontwikkelen. Het filter moet goed in orde zijn. Als dit een aantal weken goed gaat, kun je de vissen uitvangen en in een emmer plaatsen, om vervolgens beide bodems eruit te halen. Een voedingsbodem is niet nodig en alleen vervelend als die gaat rotten. Deze is prima te vervangen door wat kleikegels bij de wortels te stoppen. Zorg dat het filter nat blijft en niet langer dan een uur uitstaat ;)

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Beginner.....

Bericht door Muppet1987 »

Welkom Esther!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Beginner.....

Bericht door amber98 »

Overigens vergeten erbij te zetten, maar als je in de toekomst plant om corydoras of pangio kuhlii te gaan houden, kun je het beste direct kiezen voor een zandbodem. Filterzand is erg goedkoop en colorsand van de hornbach is ook erg geschikt ;) Dan hoef je tegen die tijd niet alweer je bak om te gooien

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Beginner.....

Bericht door tobyderks »

Welkom!

Gebruikersavatar

OlliePindakaas
0-200
0-200
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2018 15:27

Re: Beginner.....

Bericht door OlliePindakaas »

EstherW12 schreef: 19 mar 2019 08:54 Nu heb ik hem overgenomen met grote witte kiezels met daaronder een voedingsbodem.
Ik zou graag een fijne grindbodem willen voor mijn visjes.

Hoe pak ik dit het beste aan:
Ondertussen al wat meer kunnen verdiepen en wat wensen gekregen?

amber98 schreef: 19 mar 2019 09:41 Een voedingsbodem is niet nodig en alleen vervelend als die gaat rotten.
Offtopic: Wel wat kort door de bocht, maar ja, een rottende bodem is idd erg vervelend. Er zijn ook gezonde voedingsbodems, met of zonder een laag er boven op... Voor meer (expert-)info, kun je beter de werken van Diana Walstad en Tom Barr lezen, eventueel ook die van Ron Shimek en Jens Kallmeyer.
Samen lukt het gezelliger

Eigen aquariumervaring:

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”