voedingsbodem ja of nee

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
trijangel
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 apr 2018 15:15

voedingsbodem ja of nee

Bericht door trijangel »

deze voedingsbodem heb ik me net laten aanpraten door de verkoper, maar is dit wel of niet nodig
Afbeelding

Gebruikersavatar

Aaron
0-200
0-200
Berichten: 198
Lid geworden op: 19 mar 2018 12:12

Re: voedingsbodem ja of nee

Bericht door Aaron »

Ik hoor veel slechte dingen over voedingsbodems, ze gaan nl. rotten na een tijdje, en raken uitgewerkt.
Andere optie, vloeibare meststoffen vanaf dag 1 en kleibolletjes

Heb wel zelf een voedingsbodem liggen, ongeveer 3 weken. Maar ben geweldig tevreden met het resultaat! Planten groeien als een gek!

Het advies dat ik gekregen was: Uiteindelijk zullen de kosten van een voedingsbodem en vloeibare meststoffen (vanaf dag 1) ongeveer gelijk uitkomen. Maar wanneer de voedingsbodem is uitgewerkt, heb je nog altijd een stevige structuur waar de planten hun wortels in kunnen hechten.

Maar zoals ik al zei, heb hem pas 3 weken. Geen ervaring op lange termijn...

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: voedingsbodem ja of nee

Bericht door Muppet1987 »

Het grootste nadeel van een voedingsbodem is: als hij gaat rotten, moet hij eruit. Dat wil dus zeggen dat je je hele bak weer leeg mag halen....daar word je volgens mij niet echt blij van!

Dit https://planted-box.com/product/all-in-one/ is een goede meststof, alles in één. Wordt door veel forummers aangeprezen hier! En dat is voldoende voor je plantjes en inderdaad eventueel wat kleibolletjes erbij.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: voedingsbodem ja of nee

Bericht door amber98 »

Inderdaad gaan de meeste voedingsbodems rotten, vaak al na een half jaar. De bodem moet er dan uit, wat wil zeggen dat de balans verstoord wordt en je waarschijnlijk de bak bijna opnieuw moet opstarten. (denk aan het stijgen van waterwaardes waardoor vissen sterven) Vloeibare plantenvoeding en kleibolletjes voldoen :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
trijangel
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 apr 2018 15:15

Re: voedingsbodem ja of nee

Bericht door trijangel »

bedankt voor de reacties. De voedingsbodem gaat terug naar de winkel.
Heb er wat plantjes ingezet maar mijn vader komt straks nog ff helpen.

op het hoit komt nog wat mos.

Afbeelding

Gebruikersavatar

FreekDekker
0-200
0-200
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 jul 2015 17:57

Re: voedingsbodem ja of nee

Bericht door FreekDekker »

IK heb in het begin mij ook een voedingsbodem late aanpraten. Nooit meer. Planten groeien goed. Maar als je planten eruit gaat halen om te snoeien wat een bende dan. Ik werd er zo doodziek van dat ik op een slechte dag mijn hele bak leeggehaald heb, grit gewassen en nu alleen maar zwart grit. Perfect, planten groeien gewoon als een gek (wel co2) en met snoeien nooit meer rommel.

Freek Dekker

Gebruikersavatar

OlliePindakaas
0-200
0-200
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2018 15:27

Re: voedingsbodem ja of nee

Bericht door OlliePindakaas »

Idd, kzit weer te reageren in een redelijk oud bericht.

Hoewel een (voedings)bodem kan gaan rotten, ben ik er beduidend eerder voor om de echte oorzaak van het rotten te voorkomen, dan gelijk deze voedingsbodem er uit te halen. Zoals bodemvissen en gravers - vissen en torenslakken - in het aquarium te doen. Tevens sluit ik me aan bij het gekregen standpunt van @Aaron.

Verder vind ik het ergens opmerkelijk dat de planten worden gesnoeid, als ze groeien naar de mogelijkheden. Om het anders te zeggen, ipv de planten te snoeien, kun je ook minder bemesten... Echter gaan wij dan duidelijk off topic...
Samen lukt het gezelliger

Eigen aquariumervaring:

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”