Afspoelen, uitkoken, borstelen, inwateren?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Afspoelen, uitkoken, borstelen, inwateren?

Bericht door Muppet1987 »

Ik ben es benieuwd, de meningen zijn volgens mij verdeeld: hoe moet je nieuwe aquariumdecoratie bewerken voor je het in de bak plaatst? Bijv. zwart zand: afspoelen of niet? Spiderwood (of ander kienhout): uitkoken, borstelen of in laten wateren (kan even niet op de goede term komen...)? Stenen: uitkoken of borstelen?

Wie kan me helpen? Vooral met spiderwood is het handig om te weten. Stel dat het 1 a 2 weken in het water moet liggen tegen drijven. Geen flauw idee. Wie helpt?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Afspoelen, uitkoken, borstelen, inwateren?

Bericht door amber98 »

Ik spoel hout sowieso een keer af. Spiderwood moet afhankelijk van de grootte vaak minimaal 2 weken inwateren en geeft dan ook een vieze laag af. Daarna gaat het zinken. Het koken van hout zou ervoor zorgen dat het sneller gaat rotten, dus dit zou ik niet doen.

Het meeste zand en grind moet met water afgespoeld worden. Colorsand van hornbach is eigenlijk al zo goed als schoon, ik heb het niet afgespoeld en het water is helder gebleven.

Stenen weet ik zelf niet veel vanaf, maar afspoelen en met een schone borstel afpoetsen lijkt me een goed idee

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Afspoelen, uitkoken, borstelen, inwateren?

Bericht door Muppet1987 »

Dankje Amber. Zo’n vermoeden had ik al: 2 weken inwateren. Kan gewoon in een emmer met koud water? Of dagelijks het water verversen? Of alleen als het water erg vies is. Maar goed, dan is het wel slim om bak en hout tegelijk te kopen, maar de bak pas in te richten als het hout volledig ingewaterd is.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Afspoelen, uitkoken, borstelen, inwateren?

Bericht door amber98 »

In de nano heb ik een klein stukje hout die ik gewoon in het aquarium met indraaien heb laten inwateren, een groter stuk hout heb ik in een emmer gedaan en het grootste stuk hout in een speciekuip. Om het zo snel mogelijk te laten inwateren, kun je er iets bovenop leggen (ik heb een eetbord gebruikt) zodat het hout volledig onder water is ondanks dat het nog drijft. Water mag koud zijn en hoeft niet per se ververst te worden, Ik heb het wel gedaan als het erg vies was inderdaad. En dan elke dag even controleren of het al zinkt :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Afspoelen, uitkoken, borstelen, inwateren?

Bericht door Muppet1987 »

Topadvies! Dank 😉

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Afspoelen, uitkoken, borstelen, inwateren?

Bericht door Linda »

Mijn stukken spiderwood die een maand lang hebben kunnen inwateren (lees zich volzuigen met water tot ze niet meer drijven..) dreven nog steeds toen ik ze in de bak had geplaatst!
Ik heb ze gewoon in een speciekuip met water in de achtertuin gezet (in de winter dus koud) en heb niet ververst..Alleen even afgespoeld voor ze echt de bak ingingen. Heb ze maar verzwaard met stenen en ze in het zand gedrukt..
Nu staan ze er al een jaar in dus ik vermoed dat ze niet meer drijven :lol:

Zand/grind spoel ik altijd even uit. Je ziet tijdens het spoelen of het echt nodig is of niet. Dan weet je in ieder geval zeker dat je geen troebele bende krijgt wanneer je de bak met water vult.

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”