Plantenadvies gevraagd!!

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Muppet1987 »

Het ziet er inderdaad uit als dezelfde plant Toby! Oké, is nog het proberen waard dan.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door amber98 »

Hornbach heeft het zwarte zand ook in een witte variant. Zowel als 25kg als 5kg. 5 kg kost 4.50. Weet alleen niet of het wit genoeg is voor wat je in gedachten hebt.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Muppet1987 »

Oh top! Ga ik daar es kijken!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Muppet1987 »

Moet je alle Anubiassoorten altijd opbinden? En is dit alleen op hout of ook op steen? Of kan je dit soort ook in de volle ‘grond’ poten? En hoeveel zou je er aan moeten schaffen? Ze groeien volgens mij niet zo hard en zijn best prijzig dacht ik. Of kan je uit één plantje meerdere stekjes halen? Of stelt dat niet zoveel voor.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door amber98 »

Anubias is een soort die niet in de grond mag staan (men zegt dat het moet kunnen als de wortelstok bóven de grond blijft, maar hier heb ik geen positieve ervaringen mee) opbinden kan op hout, steen, achterwand of andere decoratie. Hoeveel je moet aanschaffen ligt aan de soort en wat je ermee van plan ben. Alle soorten zouden opgebonden moeten worden. Je kan van 1 anubias heel makkelijk meerdere maken door de wortelstok door te knippen. Ze lijken dan klein, Maar groeien wel allemaal tegelijk ipv 1 grote die hetzelfde groeit. Zet ze niet te dicht op elkaar, anubias kan zijwaarts behoorlijk uitbreiden

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Muppet1987 »

Fijn, duidelijk verhaal! Ik zal ze netjes opbinden.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Muppet1987 »

En is er een stelregel voor het aantal verschillende soorten planten per zoveel liter ofzo? Het blijft natuurlijk ook een kwestie van smaak. Maar zoals ik eerder aangaf: beter minder soorten in grote groepen, dan veel soorten in kleine groepjes.
En zo’n Anubias plantje; is 1 plantje per soort voldoende? Zou je daar bijv. 3 stekjes uit kunnen halen?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door amber98 »

Welke soorten wil je precies gaan toevoegen? Ik heb hier bijvoorbeeld de barteri, die zou ik zoals ik hem gekocht heb in 3en kunnen splitsen maar heb hem gebruikt als een solitaire plant aangezien deze erg groot is. De nana's daarentegen heb ik in 2en of 3en geknipt en op verschillende plaatsen gezet. Van de 10 potjes anubias nana pangolino heb ik in totaal zo'n 50 planten gemaakt.

Een echte stelregel is er volgens mij niet, ik hou in Mijn hoofd "volproppen" en heb vrijwel altijd meer nodig dan ik dacht, dus koop automatisch wat meer.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Muppet1987 »

De Hastifolia, Nana, Pangolino, Yellow heart en de Coffeefolia. Of zijn dit teveel soorten? Daarnaast de Hygrophila Difformis, Salvinia Natans, Vallisneria Asiatica, Microsorium Pteropus petite, Vesicularia Dubyana en de Utricularia Graminifolia.

Zijn vrij veel soorten dus. Eentje is dus een drijfplanten, eentje als opvulling tussen de planten (de grassoort) en wat mos voor op hout en/of stenen. Dus al met al 8 grotere soorten.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door amber98 »

Voor de hastifolia en coffefolia heb je wel genoeg aan 1 potje, je kan ze in 2en knippen eventueel. Bij de gewone nana en de yellow heart ligt het eraan wat je precies van plan bent ermee, maar opzich kun je hier meestal wel 3 plantjes per potje uithalen. De pangolino is dan weer anders, je kan er veel uithalen maar het zijn hele kleine plantjes (ook volgroeid) die heel traag groeien dis afhankelijk wat je gepland hebt, zul je daar meer dan 1 nodig hebben. Ik heb er ook heel wat soorten inzitten en eigenlijk valt het niet op dat het uiteindelijk dezelfde plant is in kweekvormen. Ik heb ik de toekomst een bak in mijn hoofd met enkel anubiassen dus het zullen er niet snel te veel zijn ;)

Vallisneria zou ik wel meerder potjes van pakken, deze zitten vaak ook met meerdere in 1 potje die je dus uit elkaar kan halen (wijst zich vanzelf als je het ziet) maar ik vind het mooi als deze als een soort gordijn uitzien met veel planten naast elkaar dus. Vallisneria is trouwens een soort die je in de grond moet zetten en dan iets omhoog trekken zodat de wortels wat zichtbaar zijn, mocht je dat nog niet weten.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Muppet1987 »

Dat laatste wist ik 😉 en dat is inderdaad de enige soort waar ik flink wat van wil hebben. Het scheelt behoorlijk in kosten als ik niet 20 Anubiasjes hoef te kopen...😊

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Muppet1987 »

Nog even weer een plantenvraag: ik ga gebruik maken van drakensteen (dragonstone). Is het voldoende om bijv. mijn Anubias in de gaten van de steen te duwen? Hecht het zich dan uiteindelijk ook vanzelf? En ik wil javamos gebruiken. Nou lijkt het mij veel handiger om plantenlijm te gebruiken, i.p.v. dat ik het vast ga binden met visdraad. Iemand ervaring met plantenlijm? En hoe lang moet dat droger voor het onder water mag komen te staan?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door amber98 »

Als je ze goed in de gaten klemt en ze blijven zitten, dan hechten ze zich zelf vast, maar duurt wel even. Je kan ook veel goedkopere seconde lijm proberen. In die van bison zitten geen giftige stoffen na drogen. (Heb ik ook gebruikt) De stenen moeten dan droog zijn, planten even droog deppen en snel plakken. Na 10 minuten moet het meer dan droog zijn. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Muppet1987 »

Oké, dank! Ik dacht dat je per se soort van aquariumlijm moest gebruiken, maar Bison kan dus ook. Kan het mos 10 minuten zonder water?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door amber98 »

Beetje vochtig houden dan gaat dat wel

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”