Plantenadvies gevraagd!!

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Muppet1987 »

Chips, net een heel verhaal getypt, was ik op één of andere manier weer uitgelogd....kan ik weer opnieuw beginnen... :cry:

Anyway, dit is voorlopig mijn laatste nieuwe topic. Men kan in ieder geval niet van mij zeggen dat ik geen research gedaan heb! :lol:

Over mijn vorige bak heb ik nooit goed genoeg nagedacht. Ik deed gewoon wat ik mooi vond. En dat is op zich niet erg, maar ik realiseer me ook dat er achter bepaalde plantenkeuzes een logische gedachte zit. Daar wil ik graag dmv dit topic achter komen. ;)

Uiteraard zoek ik lage en hoge planten. Daaronder valt in mijn ogen sowieso javamos en javavaren. Ook zoek ik fijnbladige planten, maar ik meen me te herinneren dat bijv. cabomba vrij kwetsbaar is? In de zin van: het valt snel uit elkaar? Ook moet ik drijfplantjes hebben voor de meeste van mijn vissen. Daar ben ik helemaal niet in thuis. Dus iemand tips en/of adviezen? En welke hoge planten groeien een beetje snel? Behalve waterpest?

Ik laat me wederom graag door jullie adviseren. Mijn laatste nieuwe topic zal bestaan uit foto’s van m’n bak. :)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door amber98 »

Een belangrijke vraag voor planten is, ga je CO2 toevoegen? Zoniet dan word de keuze heel wat beperkter. Cabomba mag niet meer verkocht worden, er zijn wel alternatieve die erop lijken.

Voor bakken zonder CO2 kun je denken aan echinodorus, cryptocoryne, mos, javavaren of Anubias. Hier zijn zowel grote als kleine ondersoorten van, met verschillende bladeren en kleuren. Verder zijn snelgroeiend vaak sagittaria subulata en vallisneria, ook zonder extra CO2.

Wat betreft drijfplanten kun je kijken naar korte of lange wortels, bijv salvinia natans (kort) of kikkerbeet (lang) maar je kan ook kijken naar drijfbamboe of pistia stratiotes (niet kort niet lang)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Muppet1987 »

Oké, van driekwart nog nooit gehoord....ik ga ff googelen.
Hoezo mag de cabomba niet meer verkocht worden?

We willen starten zonder CO2. In de vorige bak hebben we het wel gehad, maar we willen eerst zonder proberen. Kost tenslotte alleen maar extra geld en de meningen zijn er ook over verdeeld.

Korte of lange wortels voor de drijfplanten: waarom is dat belangrijk? Wat is het verschil? Behalve de lengte dan...😜

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door RoyVanK »

Zoals Amber zegt, goed opletten als je geen CO2 wil toevoegen dat je planten koopt die daar voor geschikt zijn. Belangrijk om met veel planten te beginnen anders heb je heel snel veel algen. Koop veel goedkope snel groeiende planten, die kan je altijd weg doen als je tank goed draait.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Muppet1987 »

😱 jullie zijn het eens!!! 😜 goed advies Roy!

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door RoyVanK »

Ik heb een lijstje met mijn planten. Allemaal zonder CO2, misschien leuk voor inspiratie?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Muppet1987 »

Helemaal goed, toppie!! Dat wordt googelen....en waarom heb jij ook zonder CO2? Sommige mensen zweren erbij.

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door RoyVanK »

CO2 staat op mijn verlanglijstje, misschien binnenkort.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Muppet1987 »

Ik had toen van die simpele flessen van de Hornbach, aan de achterkant van de bak bevestigd. Mijn planten deden het goed, maar of ze het nou per se beter deden....dat weet ik niet meer eigenlijk. Mooi fotoalbum heb je trouwens!!

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door tobyderks »

Ikzelf voeg co2 toe, en zou nooit meer zonder willen. Ik vond het enorm lastig om de algen buiten de bak te houden zonder co2, en nu gaat het een stuk makkelijker. De mogelijkheden voor planten worden ook veel groter, en sommigen groeien daarmee veel sneller. Op aquaplantsonline staan veel mooie planten met een goede beschrijving er bij, ik raad je aan daar eens te gaan snuffelen.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door amber98 »

Met CO2 mag er ook meer licht op je bak staan zonder dat er meer algen gaan groeien (met de juiste hoeveelheid plantenvoeding natuurlijk) veel planten hebben meer licht nodig en dus ook CO2.

De wortels van drijfplanten is voornamelijk voor het oog. Cabomba mag niet meer verkocht worden aangezien deze vaak in de natuur werd gedumpt en inheemse planten overwoekerd.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Muppet1987 »

Dankje Toby. Ik zal es rondneuzen op de website. Misschien is CO2 dan toch niet zo’n verkeerd idee. Met name omdat je anders veel beperkter bent. Oké, weer iets om over na te denken!

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Erik1974 »

Wat ook goed tegen alg helpt is je complete oppervlak dicht laten groeien met drijfplanten. Als toevoeging wil ik melden dat Pistia stratiotes bij mij wortels aanmaakt die ver door het de middenlaag van de bak hangen (in de Rio 240) dus die maken ook zeker wel lange wortels aan. Wat me wel opvalt is dat ze dit nu pas weer doen nu de temperatuur in de bak laag is. In de zomer waren er bijna geen lange wortels te zien?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door amber98 »

Bij mij op 25 graden even korte wortels als de salvinia natans. Zou inderdaad te maken kunnen hebben met temperatuur, of misschien iets met licht en voedingstoffen?

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Erik1974 »

Mijn licht en voedingsstoffen zijn niet veranderd. Net na de opstart van de bak werden de wortels ook lang, toen was het ook nog niet warm. In de zomer ging er zelfs het e.e.a. aan Pistia dood, de bak was toen ook tegen de 30 graden. Ik hou het op temperatuur, de bak is nu nog maar 22 graden.

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”