Plantenadvies gevraagd!!

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Linda »

Hey, mup!
Ik heb verschillende echinodorussen in mijn bak. Ze zijn fantastisch! Ik vind ze makkelijker dan crypto's.
Ze zijn inderdaad mooi als solitair plant, maar ik volg de "regels" van het inrichten niet altijd op. Dus ik heb vier echinodorus ozelot green in de bak waarvan twee naast elkaar. Voor die twee staat een echinodorus hadi red pearl. En ik heb achteraan vier echinodorus bleheri staan. Geef ze een kleibol bij de voetjes en ze zijn tevreden. Ik merk wel verschil in groei wanneer je co2 erbij geeft, maar ze groeien sowieso.
Vooral de ozelot vind ik mooi, met hun bruine vlekjes op lichtgroen blad.

Hier kun je ze mooi zien. De ozelot linksvoor is al helemaal submers. De twee rechts zijn net nieuw dus nog emers.
https://youtu.be/BBQOG6ce4Ls

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Muppet1987 »

Ze zijn inderdaad prachtig Linda! En groeien ze een beetje snel? Of in ieder geval sneller dan de Anubias? Niet zo snel als de Vallisneria waarschijnlijk. 😉

Groetjes,
Annelies

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Erik1974 »

De Bleheri kan vrij snel groeien, maar dan moet deze wel vrij staan. Als ze dicht op een andere plant staan of overschaduwd worden groeien ze niet snel. Eenmaal dat het een grote plant is is hij niet meer te stoppen :)

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Linda »

Ze groeien bij mij behoorlijk goed!
Maar dat kan best verschillen per bak. De submerse echinodorus is van januari volgens mij....Moet ik even terug kijken..

Maar ze groeien zeker sneller dan anubias :D

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Muppet1987 »

Heeft iemand ervaring met de Echinodorus Yellow Sun? Hoe enorm wordt ie? En een foto erbij hoe hij in de bak staat?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Linda »

Heb ik gehad!
Was helaas niet zo'n succes bij mij...🤔
Op een gegeven moment verpieterde hij gewoon.. Hij schijnt ook wat meer licht en wat co2 toevoeging te waarderen.

Maar ik zou het gewoon proberen! Het is een schitterende plant en wie weet groeit hij bij jou wel goed.

Ik zou zeggen, zet er een ozelot naast en kijk welke het beter doet 😁

Wat ik je ook kan aanraden is de cryptocoryne nevelli. Erg leuke plant. Geen snelle groeier maar volgens mij best robuust. Ik heb er nu sinds kort een paar in mijn bak staan en ik zet er steeds wat meer bij. Wanneer ik ze tegenkom in de winkel neem ik er weer een paar mee.
Ze doen het tot nu toe beter bij mij dan de wendti green.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Muppet1987 »

Dan ga ik hem maar gewoon proberen Linda! Die crypto ziet er ook erg leuk uit! In welke zin is hij ‘robuust’? Want het is een mooi fijnbladige plant. Die vind ik zeker nog interessant!

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Linda »

Robuust in de vorm van, hij is nog niet versnotterd sinds hij in de bak staat 😁
En hij heeft mooie stevige stengels en bladeren. De vissen/slakken eten ze niet op.

Veel crypto's hebben last van "crypto melt" ze kunnen ineens versnotteren zonder reden. Maar ook wanneer ze net verplaatst zijn.
Deze hebben tot nu toe nergens last van. Al kan het altijd gebeuren.
Maar het zijn gewoon mooie stevige plantjes en ze zijn niet zo duur 😀

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Muppet1987 »

Dan kunnen ze nog es doodgaan hè, als ze niet zo duur zijn....vind het nog lastig om een inrichtingsplan te maken wat betreft de planten. Ik denk dat ik eerst de hardscape aanleg en even aan zie. Daarna de plantjes.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Linda »

Ja precies. En dan is het ook niet erg om eens wat nieuws te proberen. Gelukkig zijn de meeste planten niet super duur. Ga je ze bestellen?
Aquaplantsonline.nl is een goeie online winkel om te bestellen.

Een plan maken is wel leuk.... Maar meestal wordt het toch anders dan je in gedachten had 😁
Maar een beeld van hoe je het ongeveer zou willen is altijd goed om te hebben. Probeer de planten meteen op de goede plek neer te zetten. Ze vinden het niet leuk om te vaak verplaatst te worden.

Zeker eerst de hardscape! Dan kun je aan de hand daarvan de locatie van de plantjes bepalen 👍

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Muppet1987 »

Ja, die website is me aangeraden! Ze hebben daar volgens mij alles wel. En ik lees goede reviews.

Verder nog tips/ideeën voor een plantenplan? Of hardscapeplan?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Linda »

Uhm.....
Heb je even?
12 jaar inrichtingservaring 😂

Weet je al wat voor een hout/stenen je erin wilt?
Welke bodem?
Komt er een achterwand in? (Kun je plantjes op laten groeien!!)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Muppet1987 »

Kom maar op met je kennis en kunde! Jouw bak is fantastisch, dus ik leer graag van je...😉
Hout: spiderwood
Stenen: dragonstone
Bodem: zwart zand
Achtergrond: zwarte poster

Ik ga sowieso gebruik maken vd gulden snede en probeer het slakkenhuis/de spiraal die je overal in ziet, ook een beetje terug te laten komen. Diepte vind ik heel belangrijk. Ik wil een ‘straatje’ vanaf de gulden snede linksvoor, weg laten lopen naar rechtsachter.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Linda »

Thanks!!
Al zijn andere leden hier net zo goed hoor 😊
Iedereen heeft zijn/haar eigen stijl en heeft daar veel tips over te geven.

Wil je een aquascape creëren? Of een naturescape/ junglescape (beetje wat ik heb)

Maak het pad liever niet van een andere bodemsoort. Dat gaat geheid mengen en wordt een zooitje. Ik heb ook een pad in het midden maar dat heb ik gecreëerd met de hardscape en wat kleine lavasteentjes.

Kies niet te grote stukken voor je hardscape. Iets wat in de winkel klein lijkt, is in de bak al gauw te groot.
Als je echte diepe wilt creëren dan leg je grotere stegen vooraan en kleinere achteraan dit wordt vaak gebruikt bij aquascapes.
Ik heb het andersom gedaan. Bij mij liggen de grote stenen achter een kleinere stenen voor. Het geeft een ander effect en het is maar net wat je mooi vindt.

Ik ben begonnen met de gulden snede met de inrichting. Maar na verloop van tijd en het toevoegen/veranderen van de inrichting is die misschien een beetje zoek geraakt 😅

Ik weet niet waar ik moet beginnen met tips 😵
Stel maar wat vragen dan komen we er vast uit 😁

Oh, misschien moet je hier trouwens een ander topic voor openen bij inrichting 😉

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door amber98 »

Ik heb ooit geprobeerd te scapen, maar momenteel is mijn bak "pleur het ergens waar plaats is" om eerlijk te zijn, ziet het er best oke uit .. :)

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”