Plantenadvies gevraagd!!

Plaats reactie
Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door amber98 »

Deze planten hebben niet veel licht nodig om te groeien. Wanneer je het licht aanpast, heb je dus geen extra CO2 nodig. Door drijfplanten en overhangende vallisneria beperkt je al een gedeelte. Mocht je erachter komen dat het toch te veel blijkt, kun je de licht bron verminderen. Of alnog kiezen voor een CO2 installatie. Zo gebruik ik hier dus maar 2 van de 4 aanwezige T5 balken. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Muppet1987 »

Ik zou echt even moeten kijken hoe ik die LED aan kan passen, maar dat is voor latere zorg. Hoe kan het toch dat de meningen hier zo over verdeeld zijn? 🤔

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Erik1974 »

Ik vind niet dat het een mening is maar een feit. Je ziet van meerdere mensen dat het echt wel kan, dus een feit en geen mening ;)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door amber98 »

De meningen zijn niet echt verdeeld, iedereen legt het een beetje anders uit. Planten kunnen niet zonder CO2. De planten die jij hebt uitgezocht hebben niet veel licht nodig om te groeien en dus ook niet veel CO2. Als het licht en de voedingstoffen aangepast worden op het CO2 gehalte in het aquarium, is er een balans waardoor algen niet de kans krijgen te groeien. Deze balans kan ook verkregen worden zonder toegevoegde CO2. Door stofwisseling met de lucht, water te verversen en door de vissen zit er CO2 in het water. Met beperkt licht, kunnen jouw uitgekozen planten prima groeien zonder toegevoegde CO2. Staat er echter te veel licht boven, hebben de planten meer CO2 nodig. (Ook de planten die jij hebt gekozen) Bij een tekort aan CO2 zal de groei stoppen of te traag gaan en hebben algen de kans om te groeien.

Wanneer je planten zou kiezen die meer licht vragen om te groeien, wil dat direct ook zeggen dat er meer CO2 aanwezig moet zijn en je deze dus moet toevoegen. Te weinig CO2 --> zelfde verhaal. Het verschil is echter dat deze planten niet zo goed kunnen groeien met weinig licht, zoals bijv javavaren, mos, Anubias en echinodorus wel kunnen. De groei stopt dan door een tekort aan licht, algen krijgen de kans om te groeien.

Juwel bakken zijn gemaakt voor alle planten en gaan er dus vanuit dat er altijd CO2 word toegevoegd. Het licht is behoorlijk sterk. Ik gebruik daarom de helft van de balken en gecombineerd met drijfplanten lijkt dit goed te gaan. Andere mensen hebben de balken nog gedeeltelijk afgeschermd met bakpapier of aluminiumfolie (bijvoorbeeld bij kleinere bakken waar de lichtbalken niet afzonderlijk van elkaar aan of uit kunnen)

Conclusie: de planten die jij wil kunnen prima groeien met beperkt licht en hebben dus geen extra CO2 nodig zolang de balans goed is. ;)

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Erik1974 »

What she said :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Muppet1987 »

Dat is nog es een duidelijk verhaal Amber! Dankjewel. Het is me eindelijk helder.

Haha Erik, niks meer aan toe te voegen? 😬

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door amber98 »

Het is een lastig onderdeel (heb zelf ook moeite gehad om het te begrijpen). Een voordeel is dat als je het eenmaal begrijpt, je niet meer vergeet hoe het in elkaar zit :)

Gebruikersavatar

benvo
0-200
0-200
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 dec 2017 14:49

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door benvo »

Muppet1987 schreef: 21 nov 2017 11:36 Is dit trouwens een gek idee? In plaats van hoge planten achteraan en lage planten vooraan, het net andersom te doen? Dan creëer je namelijk meer dieptewerking. Zo werkt het in het echt tenslotte ook: hoe dichterbij, hoe groter. Hoe verder weg, hoe kleiner. En dan uiteraard wel in zo’n opstelling dat de lagere planten wel zichtbaar blijven. De kijkinrichting in onze bak gaat van linksvoor, naar rechtsachter. Door die schuine kijkrichting, kan je volgens mij wel goed spelen met de grootte van plantjes. Net als hout en stenen, daar kan je dat ook op toepassen. En in het midden plant ik toch niks. Puur de zijkanten en de achterkant.
Dit is helemaal geen gek idee. Zelf heb ik dit ook in mijn bak.
Net gesnoeid, dus een recente foto. Wel gemaakt met mijn telefoon die de kleuren wat fletser maakt...


Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Muppet1987 »

Wat heb jij een fantastisch mooie bak!! De inrichting is nog niet zoals ik het in m’n hoofd heb, maar ik vind hem prachtig!!

Ik wilde trouwens de Anubias Gracilis in m’n bak, maar daar betaal ik bijna €6,- per plantje voor...😳 iemand een goedkopere Anubias optie?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door amber98 »

Ik heb volgens mij de Anubias hastifolia erin staan als grote Anubias, daarbuiten Anubias nana (gewone en fellow heart) en de pangolino

Meestal kun je bij Anubias wel meerdere planten uit een potje halen, door de wortelstokken door te knippen en deze apart op te binden ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Muppet1987 »

Ah, kijk, dan hoef ik niet zoveel plantjes aan te schaffen.
Wat ik ook lees op internet:

“Als je geen CO2 toevoegt aan je aquarium, is het belangrijk dat je het CO2 gehalte in je bak stabiel houdt. Om die reden is het dus belangrijk om net minder waterverversingen te doen bij een aquarium zonder CO2.

Waarom? Wel, als je een grote waterverversing doet dan voeg je eigenlijk ook een grote hoeveelheid CO2 toe. Doordat er plots een piek aan CO2 is, gaan de aquariumplanten de “lage-CO2 enzymen” (rubisco) afbreken. Vervolgens gaat die CO2 weer dalen want je voegt niets toe, hierdoor gaan ze weer opnieuw rubisco moeten aanmaken.

Zo raken je plantjes de kluts kwijt en staan ze zwakker tegen algen. Door de verversingen creeër je dus instabiliteit wat algen tot gevolg kan hebben. Algen kunnen namelijk veel sneller reageren op plotse veranderingen, in tegenstelling tot aquariumplanten. Enkel als je vloeibare CO2 toevoegt, kun je vaker verversen.”

Klopt dit? Persoonlijk raadt diegene dit aan:
“Hoe vaak moet je dan verversen?

Zonder CO2: 1x per maand of 1x om de 3 maanden
Vloeibare CO2: 1x per week of 1x om de week
“Echte” CO2: 1x per week”

1x per maand lijkt me niet verstandig ivm de Praecox. 1x in de maand op zich vind ik wel gaan. Deden we bij onze vorige vak ook, maar hoe zit dat dan met dr CO2?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door amber98 »

Ik heb trouwens ook nog de anubias coffefolia zie ik nu met voeren.

Bij echte non CO2 bakken word inderdaad 1x in de 3 maanden aangeraden zoals Ben dit aangaf. Ik doe wekelijks, aangezien ik merk dat dit voor mijn bakken geschikt is. Blijkbaar kunnen mijn planten prima met de "CO2 shock" omgaan of hebben ze deze zelfs nodig. Bij een echte non CO2 bak is het dan wel de bedoeling dat je je perfect aan de regels houd, maar is zeker een mogelijkheid ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Muppet1987 »

Maar voor de vissen is regelmatig verversen wel weer een must. Ik vind het best moeilijk dat goed in balans te brengen. Mijn visjes moeten wel gelukkig zijn. Als een plantje niet 100% gelukkig is, heb ik daar iets minder moeite mee. 😏

En heeft er iemand ervaring met de Hygrophila difformis. Ik ben namelijk op zoek naar fijnbladige plantjes die niet verschrikkelijk veel lucht nodig hebben.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door Muppet1987 »

Iemand?
En weet iemand waar je kleine zakjes wit zand weg kan halen? En dan bedoel ik echt wit, geen ecru/beige tinten. Heb maar weinig nodig, dus hoef geen 25kg zak...😏

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Plantenadvies gevraagd!!

Bericht door tobyderks »

Ik heb een soort van ervaring met de hygrophila, maar ik heb die plant 1x gehad toen ik nog niet zo veel aquarium ervaring had😅. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik niet zeker weet of het echt de hygrophila was, dit is een foto van mijn oude bak, je bedoeld de plant links achterin toch?:

Afbeelding

Zo ja: makkelijke plant. Doe het heel goed met co2, maar ook zonder doet ie het prima. Hij maakt snel nieuwe stekjes aan de bladeren die je makkelijk, wanneer er wortels aan beginnen te groeien, af breken (net zoals bij javavarens) en ergens anders opnieuw planten, ze slaan dan bijna altijd weer aan.

Voor dat witte zand heb ik geen idee, je zou bij veldhuis kunne kijken?

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”