Zand erover ...

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Koudwatervis
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 sep 2016 10:17

Zand erover ...

Bericht door Koudwatervis »

Gegroet iedereen!
Ik heb 3 zwarte dwergbaarsjes in een oorspronkelijk voor knorrende dwerggoeramies ingericht onverwarmd bakje met 25 liter water. De bodem is zwarte kiezel met een diameter van 2-4 mm. De 2 mannetjes kleuren prachtig zwart. Te prachtig: je ziet ze niet tegen de zwarte bodem. Vraag: kan ik gewoon de zwarte kiezel met wit zand bedekken? Het geheel begint eindelijk een beetje te draaien en ik wil mijn visjes de stress en mezelf de rompslomp van een complete evacuatie besparen. De bak zit vol planten, al zijn het merendeels mossen of planten die die je sowieso niet kunt planten. Ik probeer een foto te uploaden, maar het zou de eerste keer zijn als het lukte. Op de bodem heb ik halverwege naar achteren een barriere van 5 kleine complete kokosnootschalen die een doorzwemgalerij vormen. Het witte zand zou ik alleen ervoor strooien: er is nu zoveel begroeiing op de kokosnoten (Taxiphyllumsoorten, Vesicularia dubyana) dat er steeds minder van te zien is, terwijl de ruimte aan de voorkant op een paar plukjes Littorella uniflora en een paar stervende piepkleine cryptocoryneplantjes na, helemaal vrij is.
Bij voorbaat dank voor een reactie.

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Zand erover ...

Bericht door tobyderks »

Zand over je grind heen gooien zou ik niet doen. De zandkorrels gaan tussen het grind zitten en de boel slipt dicht met als gevolg dat de planten zullen sterven. En het kan ook nog zo zijn dat het grind er toch tboven uit zal steken. Hierdoor zal het erg onnatuurlijk uit komen te zien. Ik zou dan het grind eruit halen en zand erin doen. Of zand of grind, niet beide.

Wat betreft de foto's: ga naar menu en klik op het poppetje. Ga naar mijn fotoalbum en daar kun je foto's uploaden.

Uhm als ik zoek naar dwergbaarzen kom ik uit op zoutwatervissen, ik neem aan dat je dus andere vissen bedoelt?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Koudwatervis
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 sep 2016 10:17

Re: Zand erover ...

Bericht door Koudwatervis »

Bedankt voor de reactie. Je hebt bepaalde twijfels die bij me waren opgekomen bevestigd. De visjes komen oorspronkelijk uit het (zuid-) oostelijk deel van de VS, zoals hun naam al zegt: Elassoma evergladei. Ze worden zelden groter dan 3 cm, maar hebben dezelfde kop als de (bij hun vergeleken) reusachtige zeebaarzen die in openbare zeeaquaria te zien zijn.

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”