Aquarium make-over

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: grind vervangen door zand?

Bericht door Linda »

Waaah!! Jouw hout wel.. Het mijne nog niet :cry:

Ik zou de garnalen pas echt gaan vangen wanneer je ze over gaat zetten.. Niet nu alvast. Anders moeten ze twee keer verhuizen en dat vinden ze vast niet leuk. ( Ikzelf zou het niet leuk vinden, ik heb een hekel aan verhuizen :P maar ik ga er niet dood aan.. Hopelijk :shock: )

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: grind vervangen door zand?

Bericht door tobyderks »

Haha en jij hebt het hout juist sneller nodig :P
Maar wat bedoel je met 2x verhuizen? Sorry ik doe havo maar soms voel ik me echt dom....
Haha ikzelf ben nog nooit verhuisd, lijkt me toch best leuk...

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: grind vervangen door zand?

Bericht door Linda »

Nee! Is verschrikkelijk! Dan pas kom je erachter hoeveel zooi je eigenlijk hebt :lol:

Je wilt de garnalen toch eerst in een andere bak doen en dan is de bak waar ze uiteindelijk komen? Of heb ik het verkeerd begrepen :?:
Dus dan gaan ze eerst in een andere bak (1e verhuizing) en dan in de uiteindelijke bak (2e verhuizing)

Nou, zoveel sneller gaat het helaas niet worden :(
Dat wordt een nieuwe bak voor mij..Maar daarover meer in mijn eigen topic...........

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: grind vervangen door zand?

Bericht door tobyderks »

Ja maar ze moeten zo ie zo 2 keer verhuizen. Ik doe ze dan in die bak met jonkies, en als het aquarium weer helemaal klaar is voor gebruik stop ik ze weer terug. Dus of ik ze nu verhuis of over 4 weken? Of zeg ik nu iets heel geks? Het enige waar ik dan mee zit is dat ik ze niet allemaal in 1x verhuis.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: grind vervangen door zand?

Bericht door Linda »

Ohwww nee dan maakt het niet uit. Misschien dat het continue met het netje in de bak hengelen stress op kan leveren?

Als je het netje in de bak zet, met een algen tablet oid erin, heb je binnen no time je hele net vol garnalen. Misschien dat eens proberen? :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: grind vervangen door zand?

Bericht door tobyderks »

Nee ik steek natuurlijk niet iedere dag dat net erin. Maar als ik er eens een keer eentje zie lopen? Ik zie ze nog maar zelden. Ik ben mijn bak ontzettend aan het verwaarlozen.... uitlopers snoei ik niet meer dus de hele bak zit vol. (Want ja hij haar toch over 4 weken leeg). Maar dat er steeds minder overblijven is op zich geen ramp?
Dat met die algentablet zal ik eens proberen! Werkt het ook met groente of werkt dat minder goed? Maar vrees dat ze of niet uit hun schuilplaats komen of zodra ik het netje aanraak ze er uit schieten.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: grind vervangen door zand?

Bericht door amber98 »

Je kunt ook een fles open knippen en de bovenkant andersom erin vast maken. Wat voer erin en als het goed is zou je na een tijdje garnalen in de fles hebben zitten. (Google: vissen vangen fles, dan zie je afbeeldingen van hoe dat er precies uitziet)

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: grind vervangen door zand?

Bericht door Tim »

amber98 schreef:Je kunt ook een fles open knippen en de bovenkant andersom erin vast maken. Wat voer erin en als het goed is zou je na een tijdje garnalen in de fles hebben zitten. (Google: vissen vangen fles, dan zie je afbeeldingen van hoe dat er precies uitziet)
dat is een goede tip zeg!

ik doe al jaren precies het zelfde maken maar dan voor wespen. laagje siroop er in en de helezomer nergens last van
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: grind vervangen door zand?

Bericht door tobyderks »

Ja inderdaad hele goede tip Amber!!! Dank je!
Ik zal het eens een keer proberen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: grind vervangen door zand?

Bericht door tobyderks »

Ik heb zo'n flesje met groente in de bak gelegd. Na een uur zaten er 2 in. Deze heb ik uit de bak gehaald en over laten wennen in de andere bak. Bij het verversen heb ik nog eVen onder de planten gekeken, maar heb er geen meer kunnen vinden, vreemd. Nou Ja, 1 dode garnaal... Nog maar een paar keer de fles er in leggen, of zouden de goerami&apos;s er toch een paar op hebben gegeten? Kan toch haast niet, ze zijn maar net iets groter dan de garnalen en de garnalen hebben veel verstopplekken tussen de planten?<br>
Volgende week ga ik filterzand, stenen en zo&apos;n plantenpincet halen. Dan heb ik alles in huis om te beginnen. Voor de vakantie al een hele planning gemaakt wanneer ik wat moet doen. Ik zat alleen te denken: hoe moet ik de planten in de andere bak doen? Moet ik ze daar dan gewoon in gooien? Maar dan blijven ze drijven. En wat moet ik met de wortels doen? Sommige zullen ontzettend lang zijn.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: grind vervangen door zand?

Bericht door Linda »

Garnalen zijn meesters in verstoppen hoor. Sta niet raar te kijken als je er nog meer hebt dan je denkt ;)

Spannend! Leuk dat je er al bijna aan kan gaan werken!
Wat ik zelf van plan ben te doen als het zover is, is de speciekuip die ik nu gebruik om het hout in te wateren gebruiken om de vissen en planten in te doen. Ik doe er ook een laag van het oude grind in om de planten in te zetten want die vinden het niet zo leuk om te drijven..
Ik doe daar ook de filter in- en uitlaat in zodat het filter kan blijven doorlopen (In een filter die langer dan 30 minuten stilstaat, sterven de bacteriën af. Als je hem dan weer aanzet gaan je vissen dood....Al een keer meegemaakt :( )
De wortels kun je weer flink terugsnoeien tot een cm of twee (ongeveer hè je hoeft er geen liniaal bij te houden :P )

Welke maat filterzand neem jij?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: grind vervangen door zand?

Bericht door tobyderks »

ik zal toch raar op kijken als ik er meer heb dan ik denk. ik zie ze bijna nooit meer, ik hoop natuurlijk dat ik er nog heel veel heb :mrgreen:
ik neem denk ik korrel grote 0,70-1,20 mm. ook omdat ik er corys op wil gaan houden. ik zat nog te twijfelen tussen deze en de kleinste maar ik denk dat ik toch voor deze ga.
dus gewoon wat oud grind mee overzetten, nou dan is dat mysterie ook de wereld uit.
misschien ook wel leuk, ik heb op paint (niet zo mooi als die van jou linda ;) ) heel globaal getekend hoe ik ongeveer de inrichting wil hebben:
Hardscape
4996
en wat ik met de planten wil
4994 (dat lichtbruine is als zand bedoeld)
4995
ik heb hier voor gekozen omdat ik niet meer zo'n hele dicht beplante bak wil. ik wil de vissen genoeg ruimte geven om te zwemmen en natuurlijk een strandje voor de corys. op deze manier zitten er toch wat redelijk wat planten in om tussen te schuilen, en is er genoeg ruimte om te zwemmen. ook verstop ik zo het hout niet tussen de planten. ik moet nog even kijken wat ik met het mos wil.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: grind vervangen door zand?

Bericht door Linda »

Toch heel leuk gedaan hoor :mrgreen:
Jouw hout is gedetailleerder :D
Het laat in ieder geval zien wat je van plan bent.
Leuke scape! Heel anders dan de mijne, maar die kan ook maar zo ineens anders uitpakken hoor :P

Ik denk dat ik ook voor die korrelgrootte ga. Klein, maar niet té klein :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: grind vervangen door zand?

Bericht door tobyderks »

Ik moet ook nog kijken of het allemaal lukt. Dan keek ik net weer naar het hout, en dan krijg ik toch weer twijfels of het wel allemaal gaat kijken omdat het hout toch wel erg groot is... we zullen zien!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: grind vervangen door zand?

Bericht door amber98 »

Voor corydoras zou ik als ik jou was toch voor de kleinste maat gaan. Die heb ik hier ook en gaan heel soepel door de kieuwen. Lijkt me niet prettig als ze het zand niet goed door hun kieuwen heen krijgen.

Ben heel erg benieuwd wat het gaat worden! Het kan best dat je garnalen op zijn gegeten, zou wel erg jammer zijn :(

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”