Aquarium make-over

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Aquarium make-over

Bericht door tobyderks »

Ja toch de kleinste? Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig op internet kan vinden over welke korrelgrootte ik moet hebben, en de voor- en nadelen ervan.
Ik ben zelf ook benieuwd wat ik er van kan maken ! ;)
Ik vrees ook dat deze 2 de enige overlevende zijn...
Laatst gewijzigd door tobyderks op 08 okt 2016 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: grind vervangen door zand?

Bericht door Linda »

Ik lees veel verschillende reacties over het filterzand...De ene vindt dit mooier/praktischer en de andere vindt dat mooier/praktischer....Ik las ook over iemand die cory's had op de middelste grootte.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: grind vervangen door zand?

Bericht door amber98 »

Er zijn er ook genoeg die ze op scherp grind hebben zitten. Als je heel graag de grotere maat wil hebben, dan moet je dat doen. Maar ik denk dat de corys blijer zullen zijn met de kleinste maat ;) ik heb eerst altijd grind gehad en ben voor corys overgestapt op zand, zelf vind ik het veeeeel fijner. Ik heb dus de kleinste maat 0,4-0,8 mm

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: grind vervangen door zand?

Bericht door tobyderks »

Nou Linda, jij hebt nogal wat tegenslagen gehad, nu is het mijn beurt! :? :evil:
AL mijn planten zijn aan het 'versnotteren'. Maar dan bedoel ik ook echt ALLEMAAL. Ze groeien niet meer, verliezen bladeren en krijgen bruine plekken. Wat een feest niet? :|
Er is niks veranderd in de bak. Co2 is normaal, plantenvoeding is niet veranderd. Snap er niks van. Nou ja de drijfplantjes hebben zich flink voort geplant. Maar ik geloof niet dat het daar aan licht.
Nu vragen jullie: wat zijn de waterwaarden? Geen flauw idee. Omdat ik nooit problemen heb meet ik ze nooit.
Ik wilde toch nieuwe planten halen bij het herinrichten, maar ik wilde ook nog kijken wat ik nog kon gebruiken. Zoals de vallisneria en de ludwigia.
Mijn bak is nu echt 1 grote puinzooi, kunnen die 2 weken niet even wat sneller gaan?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Aquarium make-over

Bericht door Linda »

Wat raar!
Je hebt geen medicijnen in de bak gegooid ivm de tetra?
Daar kunnen planten namelijk vaak helemaal niet tegen....

Welke planten zijn het die aan het versnotteren zijn?
Het kan best door de drijfplanten komen hoor, als zij teveel licht tegenhouden kunnen de planten daar ook last van hebben.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Aquarium make-over

Bericht door tobyderks »

Nee ik zou niet eens weten wat voor medicijn ik voor die tetra had kunnen halen.
De sigittaria zijn er wel heel slecht aan toe. Maar ook de ludwigia respens red mini is hopeloos. Wordt bruin en groeit niet meer. De vallisneria laat ook bladeren los en de echinodorus krijgt ook bruine plekken. Het flame mos begint ook bruin te worden.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Aquarium make-over

Bericht door Linda »

De saggitaria wilden het bij mij ook ineens niet meer doen toen ik ze had...Heel raar. Terwijl ze ook in mijn nano stonden en het daar prima deden.
Ludwigia's zijn toch wel sterke planten meestal...Hmm...
Wat er misschien mogelijk is, is dat je drijvers alle beschikbare voedingsstoffen opnemen (zijn ze erg goed in) en ook nog eens het licht tegenhouden.
Probeer er eens een kwart ofzo (niet teveel in één keer!) drijvers weg te halen. Vervolgens extra plantenvoeding toevoegen en de slechte bladeren van de plantjes afhalen en kijken hoe dat gaat.
Zijn er ook planten die nergens last van hebben?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Aquarium make-over

Bericht door tobyderks »

Nope alle planten doen raar. Nou de saggitaria komt dus niet meer terug in de nieuwe bak. Ik wil best wat van die drijvers weghalen, maar ik kan er geen een aanwijzen zonder uitlopers. Ik vrees dat ze binnen een week weer allemaal terug zijn.
Het is dat ik de drijvers nodig heb tegen de alg, anders zouden ook zij niet terug komen in de nieuwe bak. Ik vrees dat ik toch maar beter alles weg kan gooien (behalve de drijvers), dan ga ik wel nieuwe planten halen. Dat is het probleem ook niet. Wat het wel is: als we de oorzaak niet kunnen vinden, gaan de nieuwe planten dan misschien ook wel dood, en dat wil ik voorkomen. Ik zal wat drijvers weg doen en kijken of het dan beter gaat.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Aquarium make-over

Bericht door Linda »

Het is sowieso verstandig om je drijvers niet het hele oppervlak te laten bedekken. Zo'n 80% is voldoende denk ik. Anders komt er helemaal geen licht meer bij je plantjes.
Al moet ik zeggen dat in mijn nano het oppervlak ook wel eens helemaal bedekt is met drijvertjes..Maar dat haal ik één keer in de week een beetje weg.
Het is hoe dan ook balen :(
Ik was ook niet zo blij met de saggitaria.....Misschien de echinodorus tenellus eens proberen?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Aquarium make-over

Bericht door amber98 »

Sagittaria groeit hier prima, op de donkerste plek in het aquarium..

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Aquarium make-over

Bericht door tobyderks »

Nou net wat drijvers weggegooit en maar een flinke waterwissel gedaan. Ik weet niet of aquamevi dit doet maar ik neem morgen als ik zand ga halen wat water mee om te laten resten.
Maar ik moet iets bekennen.... ik heb gelogen!!! Toen ik het water aan het verwisselen was viel mijn oog op iets en dacht ik ooh ja! Ik heb er vorige week een 2e filter in gezet. Omdat ik dadelijk dus in 2 bakken een filter nodig heb, heb ik er een bij gehaald. Om bacterieën in deze filter te krijgen heb ik hem in de bak er bij gestopt. Zou dit de veroorzaker kunnen zijn?

Pffff en ook weer die bak met hout verschoond en het hout afgespoelt. Dat baart mij ook zorgen. Het hout is wel gezonken maar blijft maar bruin water afgeven. Over 3 dagen is het water weer zo bruin als maar zijn kan. En geen verbetering ook, maar over 2 weken ga ik se boel opzetten. Ik las iets over afspoelen met kokend water? Wel of niet doen?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Aquarium make-over

Bericht door Linda »

Ik zou niet weten hoe een extra filter ervoor zou kunnen zorgen dat planten het minder doen... Ze zouden hooguit betere stroming moeten krijgen en dus beter in staat zijn om voedingsstoffen op te nemen... Tenzij er actieve kool in zit...?

Je hout.. Sja, dit kan nog wel een poosje bruin blijven afgeven.
Het klopt dat dat sneller over is wanneer je het uit kookt. Dit heeft echter wel invloed op de structuur van het hout waardoor het sneller zou kunnen gaan rotten in het water. Maar geen idee hoe snel dat gaat vergeleken bij ongekookt hout. :kwnie:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Aquarium make-over

Bericht door tobyderks »

Uhm het is een sponsfilter, dus ja er zit actieve kool in, net zoals in mijn huidige filter. Is dit slecht dan?

Dus niet uitkoken en gewoon gedult hebben, laat dat nou net iets zijn wat ik maar weinig heb :P

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Aquarium make-over

Bericht door amber98 »

Actieve kool haalt voedingstoffen uit het water, je voegt dus plantenvoeding toe voor niks want je filter haalt alles weer eruit. Bij je oude filter is de actieve kool waarschijnlijk uitgewerkt.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Aquarium make-over

Bericht door tobyderks »

Ooh geweldig. Dat wordt dus zoeken naar een nieuwe filter :evil:

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”