Herinrichting aquarium

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Herinrichting aquarium

Bericht door tobyderks »

Hallo,
Mijn (nieuw) aquarium (60 30x30) staat nu ongeveer 2 maanden op. Ik ben niet tevreden met hoe het er nu uit ziet, ik vind het zelfs best lelijk. Sommige planten moeten weer opnieuw op gang komen, dat snap ik. Ik ben dus gaan kijken naar hoe het aquarium er uit zal zien als alle planten op hun mooist zijn. Zelfs dan lijkt het mij niet erg mooi:
Er staan te weinig en te kleine planten achter in het aq. Daardoor had ik besloten toch maar een achterwant/poster er achter te plakken. Grote vergissing. (Jullie hadden gelijk) het ziet er té (tja kunstmatig?) uit.
Ik wil dus het een en ander veranderen. Ik heb een soort van plattegrond gemaakt van hoe het nu is en hoe ik het wil hebben:
Afbeelding
nu

Afbeelding
hoe ik het wil hebben.
(Denk niet dat ik deze scheef heb getekent. Dit is dezelfde tekening als de eerste, dus alle veranderingen die je hier ziet, wil ik ook daadwerkelijk veranderen)

Welke veranderingen zie je?:
Het hout iets naar voren.
Die schelp en één potje weg.
Een ludwigia sp. mini red achter het hout.
De plantjes links een beetje verschoven.
Meer vallisneria's. (Kom ik zo even op terug)
Meer sagittaria's d.m.v uitlopers.
Het mos van het potje en een beetje van het hout af gehaald, want het mos zoals het nu is is echt niet mooi.
Één potje toch een beetje verstopt tussen de planten zodat er wel schuilplaatsen zijn, maar minder zichtbaar.
En ik ben van plan om wat flamemos op een plaatje te binden en dat dan heel hoog te laten groeien. Zoals hier maar dan 15/20 cm hoog:
Afbeelding
Waarom?
De planten zullen de achterkant bedekken, dus kan die lelijke achterwant weg.
Minder mos op het hout, maar toch op een mooiere manier meer mos in het aquarium.
Zo ziet het er natuurlijker uit.
Nu wat vragen:
Ik wil vallisneria's gebruiken om een groot deel van de achterkant te bedekken en om de filter te verstoppen. Maar ik wil deze zo langlaten groeien dat ze ook een gedeelte van het wateroppervlak bedekken zoals een soort van drijfplanten voor de honinggoerami's. Ik twijfel echter of ik nu de asiatica of de gigantea zal nemen. Ik heb nu de asiatica en mijn bak is maar 30 cm hoog, dus in principe zou deze ook over het wateroppervlak kunnen groeien. Maar van de gigantea weet je het zeker. Wat zouden jullie doen?
Ik las al dat ik dit beter niet in een keer alles moet verplaatsen, dus verdeel ik dit over een paar weken. Ik moet in ieder geval een vallisneria en een ludwigia gaan halen. Ik twijfel alleen wanneer ik ze zal halen. Ik heb namelijk de oorlog verklaard aan de groene alg. Ik verwijder zo veel mogelijk bladeren waar alg op zit, heb het licht al 1 uur teruggedrongen, maak de ruiten grondig schoon en ben hard bezig met de voedingsstoffen. Ik las dat snel groeiende planten ook algen voorkomen, en de vallisneria en de ludwigia zijn snelgroeiende planten. Dus ik zou denken dat ik ze er zsm in ga doen, maar ik ben ook bang dat de algen ook deze planten gaan aantasten. Dus moet ik de planten er nu bij zetten, als geheim wapen, of wachten totdat ik de oorlog he gewonnen?
Ook wil ik graag weten wat jullie van deze herinrichting denken? Goed of slecht idee?
Nou voor nu laat ik het hier bij.
Die gene die nog niet zijn afgehaakt tijndens het lezen dit eeuwen lange bericht, wil ik alvast bedanken voor het lezen en voor een eventuele reactie!
M.v.g.

Toby Derks

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door stylz »

een gewone vallesneria spriralis haalt makkelijk het oppervlak en dan nog eens een heel eind.

Vind die persoonlijk mooier dan de asetetica en de gigantea.

bij mijn stonden ze op 90 cm waterhoogte en dan had in nog aan de oppervlakte hele einden blad liggen.

Planten helpen je alleen in de strijd tegen alg als jij ze aan voldoende voedings stoffen helpt, een uur korter licht zegt mij niet zo veel ? hoe dan ook beter alles in een keer doen en dan goed opstarten.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door tobyderks »

stylz schreef:een gewone vallesneria spriralis haalt makkelijk het oppervlak en dan nog eens een heel eind.

Vind die persoonlijk mooier dan de asetetica en de gigantea.

bij mijn stonden ze op 90 cm waterhoogte en dan had in nog aan de oppervlakte hele einden blad liggen.

Planten helpen je alleen in de strijd tegen alg als jij ze aan voldoende voedings stoffen helpt, een uur korter licht zegt mij niet zo veel ? hoe dan ook beter alles in een keer doen en dan goed opstarten.
Mijn lamp stond 10 uur per dag aan, en nu 9 uur. Ik voeg makro en micro toe volgens de Estimative index.

Dus de gigantea hoeft niet, dat is al fijn om te weten.
Dus toch wel de planten toevoegen en sommige verplaatsen in één keer. Zou ik dat dan vlak voor of na het schoonmaken doen?

Gebruikersavatar

Erwin
0-200
0-200
Berichten: 114
Lid geworden op: 14 apr 2016 16:17

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door Erwin »

Je hebt ook Vallisneria nana . Die had ik in mijn oude aquarium. Super mooi dunne stengels en ook best lang trouwens.
* Heb jij een interessante website gevonden, voeg hem dan aub toe aan onze Linkpagina

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door Tim »

tobyderks schreef:
stylz schreef:een gewone vallesneria spriralis haalt makkelijk het oppervlak en dan nog eens een heel eind.

Vind die persoonlijk mooier dan de asetetica en de gigantea.

bij mijn stonden ze op 90 cm waterhoogte en dan had in nog aan de oppervlakte hele einden blad liggen.

Planten helpen je alleen in de strijd tegen alg als jij ze aan voldoende voedings stoffen helpt, een uur korter licht zegt mij niet zo veel ? hoe dan ook beter alles in een keer doen en dan goed opstarten.
Mijn lamp stond 10 uur per dag aan, en nu 9 uur. Ik voeg makro en micro toe volgens de Estimative index.

Dus de gigantea hoeft niet, dat is al fijn om te weten.
Dus toch wel de planten toevoegen en sommige verplaatsen in één keer. Zou ik dat dan vlak voor of na het schoonmaken doen?
Je kan beter alles verplaatsen voor de verversing. Hiermee kan je het meeste vuil wat los komt verwijderen.

Je hebt last van algen op de bladeren nu moet je de oorzaak zien tevinden. Bestrijden heeft geen nut. Waar heb je allemaal algen?

Mogelijke Oorzaak 1: te weinig stroming.
Je kan te weinig stroming in je aquarium hebben. Hierdoor bereiken niet alle voedingstoffen alle planten.

Mogelijke oorzaak 2: lage co2.
Je kan ook een telage co2 waarde hebben. Je zou ongveer op 30ppm moeten zitten.

Mogelijke oorzaak 3: schommelende co2.
Je kan ook een schommelende co2 waarde hebben. Ik weet niet op welke manier je co2 toevoegd?

Mogelijke oorzaak 4: niet genoeg ververst.
Je moet echt minimaal 50%water wissel doen als je EI methoden gebruikt. Doe je dit niet krijg je bak niet gebalanseerd.


Voor je filter telaten verdwijnen zal ik eerder voor de gigantea gaan of toch een grote groep spirals. De gigantea groeit als een malle door die kan je altijd net als alle andere valleseneria inkorten op de gewenste hoogte. Deze camoufleren je filter een stuk beter.

Het is uiteindelijk ook een kwestie van smaak.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door tobyderks »

Ik voeg geen co2 toe, zie mijn topic "Bio co2 en plantenvoeding".
Ik heb groene alg op mijn ruiten, maar die maak ik schoon, en op de bladeren van mijn planten. Raar genoeg niet op de decoratie... Overigens zitten da algen bijna alleen maar op de oude bladeren, op de nieuwe bladeren heb ik ze nog niet kunnen vinden (afkloppen).
Mijn stroming is goed, die gaat door de hele bak heen.
weet niet wat mijn co2 waarde is.
ik ververs iedere week ongeveer 50 procent, kan iets meer of minder zij .
Ik zal nog eens over de gigantea nadenken, bedankt voor de tip!

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door Tim »

Een goede co2 waarde is heel belangrijk! Er zijn genoeg topics hier op het forum waar je informatie kan vinden hoe je co2 waardes kan berekenen via je ph en je kh.
Er staat zon schdmatje tevinden in het topic van stylz over de ph controller van henkk als ik me niet vergis..
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door tobyderks »

Tim schreef:Een goede co2 waarde is heel belangrijk! Er zijn genoeg topics hier op het forum waar je informatie kan vinden hoe je co2 waardes kan berekenen via je ph en je kh.
Er staat zon schdmatje tevinden in het topic van stylz over de ph controller van henkk als ik me niet vergis..
Zulke schema's waren toch ontzettend onbetrouwbaar?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door tobyderks »

KH: 10
PH: 6,6
Volgens die tabel heb ik te veel CO2 in mijn aq en dat voor iemand die geen CO2 toevoegt...

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door Tim »

tobyderks schreef:
Tim schreef:Een goede co2 waarde is heel belangrijk! Er zijn genoeg topics hier op het forum waar je informatie kan vinden hoe je co2 waardes kan berekenen via je ph en je kh.
Er staat zon schdmatje tevinden in het topic van stylz over de ph controller van henkk als ik me niet vergis..
Dat heb ik nog niet gehoord. Het is ook een richt lijn. Daarom moet je ook een continu co2 metertje hebben deze kleurd blauw als er teweinig co2 in het water zit. Groen als er voldoende co2 in get water zit en geel als er teveel co2 inzit.

Deze continu metertjes zijn niet duur en erg handig ook als je geen co2 toevoegd. Als je meter dan blauw aan geeft betekend dat je teveel licht hebt en dus een co2 tekort.
Zulke schema's waren toch ontzettend onbetrouwbaar?
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door Tim »

tobyderks schreef:KH: 10
PH: 6,6
Volgens die tabel heb ik te veel CO2 in mijn aq en dat voor iemand die geen CO2 toevoegt...
Hoe accuraat zijn jou meet gegevens? Waarmee meet jij deze waardes
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door Tim »

tobyderks schreef:KH: 10
PH: 6,6
Volgens die tabel heb ik te veel CO2 in mijn aq en dat voor iemand die geen CO2 toevoegt...
Daarom een co2 continu checker
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door tobyderks »

Tim schreef:
tobyderks schreef:KH: 10
PH: 6,6
Volgens die tabel heb ik te veel CO2 in mijn aq en dat voor iemand die geen CO2 toevoegt...
Hoe accuraat zijn jou meet gegevens? Waarmee meet jij deze waardes
Die metingen heb ik 5 min geleden gedaan ;)

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door Tim »

tobyderks schreef:
Tim schreef:
tobyderks schreef:KH: 10
PH: 6,6
Volgens die tabel heb ik te veel CO2 in mijn aq en dat voor iemand die geen CO2 toevoegt...
Hoe accuraat zijn jou meet gegevens? Waarmee meet jij deze waardes
Die metingen heb ik 5 min geleden gedaan ;)
Waarmee?

Eerlijk gezegt meet ik nooit mijn water waardes. Ik heb zelfs geen test setje
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door tobyderks »

Met van die strips. Ik meet zelf ook maar 1 x per week een dag na het schoonmaken om te kijken of alles nog goed is. Is me nog nooit overkomen dat het niet goed was..

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”