Herinrichting aquarium

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door Tim »

tobyderks schreef:Met van die strips. Ik meet zelf ook maar 1 x per week een dag na het schoonmaken om te kijken of alles nog goed is. Is me nog nooit overkomen dat het niet goed was..
test strips zijn zelf niet betrouwbaar. druppel test is ietsje beter maar er zijn geen accurate meet apparatuur voor de consument beschikbaar.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door amber98 »

Ik heb hier jbl strips en Tetra strips, beide geven bij hetzelfde aquarium andere waardes aan. Testen gebeurd danenkele seconde na elkaar. Meeste zijn inderdaad niet betrouwbaar.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door Linda »

Heb niet zoveel meer toe te voegen :?
(Ik zie dagelijks trouwens nog wel langere stukken tekst hoor :mrgreen: )

Ik zou alleen in een bak van 60x30x30 GEEN Gigantea stoppen. Neem dan liever de spiralis. De nana is dan net weer te fijntjes om je techniek mee weg te werken. Ik kan het weten, ik heb ze zelf :mrgreen:

Een bak zonder co2 toevoeging is ook heel goed te doen. Maar je moet dan je licht dimmen mbv drijfplanten bv. Ik neem aan dat je, omdat je je vallisneria het oppervlak wil laten bedekken, je geen drijfplantjes hebt? Zou je eigenlijk wel moeten doen..Al is het maar tot je valli zover is gegroeid dat je ze niet meer nodig hebt.
(mocht je ze wel hebben, heb ik niks gezegd :P )
Groenalg komt vaak door teveel licht..
Als je idd mikro en makro toevoegd volgens de EI moet je zeker die 50% verversen om overschotten te voorkomen. Mocht je planten hebben die met weinig licht/co2 uit de voeten kunnen dan is de helft van wat je nu toevoegt aan plantenvoeding ook voldoende. Je hoeft dan ook minder te verversen.
Ik test ook nooit. Voor hetzelfde geld krijg je een keer een onjuiste meting waar je je voeding op aan gaat passen en je vervolgens een tekort oid krijgt....
Het kan minder kwaad om te veel voeding, dan te weinig voeding te hebben. Maar zoals bij alles, is TE nooit goed :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door tobyderks »

Linda schreef:Heb niet zoveel meer toe te voegen :?
(Ik zie dagelijks trouwens nog wel langere stukken tekst hoor :mrgreen: )

Ik zou alleen in een bak van 60x30x30 GEEN Gigantea stoppen. Neem dan liever de spiralis. De nana is dan net weer te fijntjes om je techniek mee weg te werken. Ik kan het weten, ik heb ze zelf :mrgreen:

Een bak zonder co2 toevoeging is ook heel goed te doen. Maar je moet dan je licht dimmen mbv drijfplanten bv. Ik neem aan dat je, omdat je je vallisneria het oppervlak wil laten bedekken, je geen drijfplantjes hebt? Zou je eigenlijk wel moeten doen..Al is het maar tot je valli zover is gegroeid dat je ze niet meer nodig hebt.
(mocht je ze wel hebben, heb ik niks gezegd :P )
Groenalg komt vaak door teveel licht..
Als je idd mikro en makro toevoegd volgens de EI moet je zeker die 50% verversen om overschotten te voorkomen. Mocht je planten hebben die met weinig licht/co2 uit de voeten kunnen dan is de helft van wat je nu toevoegt aan plantenvoeding ook voldoende. Je hoeft dan ook minder te verversen.
Ik test ook nooit. Voor hetzelfde geld krijg je een keer een onjuiste meting waar je je voeding op aan gaat passen en je vervolgens een tekort oid krijgt....
Het kan minder kwaad om te veel voeding, dan te weinig voeding te hebben. Maar zoals bij alles, is TE nooit goed :)
(Behalve bij TEvreden ;) )

Ik heb inderdaad nog geen drijfplantjes omdat ik bang ben dat ze door de stroming de hele bak worden doorgesleept. Ik heb de gigantea opgezocht en ik vind hem ook te groot en niet zo mooi.
Ik ga denk ik deze week toch alles maar vast verplaatsen zodat ik ook goed kan zien hoe veel ruimte ik nog over heb.
zoals ik in vorige topics ook al heb gezegt laat ik de bak zo en ga ik geen co2 toevoegen. Die alg gaat deze oorlog verliezen, let maar op ;)

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door Linda »

Haha ik zat er al op te wachten :mrgreen:
Behalve TE vriend namelijk ook :P

Het gaat je zeker lukken! Het is mij ook gelukt zonder co2 met halve EI (Lol! half ei...) maar wel een bak aan drijfplanten ;)
Zelfs mijn lotus doet het goed! :cheer:

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door Tim »

:party:
Linda schreef:Haha ik zat er al op te wachten :mrgreen:
Behalve TE vriend namelijk ook :P

Het gaat je zeker lukken! Het is mij ook gelukt zonder co2 met halve EI (Lol! half ei...) maar wel een bak aan drijfplanten ;)
Zelfs mijn lotus doet het goed! :cheer:
:party:
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door stylz »

je licht terug brengen naar 9 uur is nergens goed voor, hou het rond de 10 tot max 12 uur, het gaat verder om de intensiteit niet om de dag duur, die is alleen een probleem als je boven de 12 uur komt.

De waardes die jij meet zijn de reden waarom je geen geld moet uitgeven aan meetsetjes, met deze waardes als ze kloppen zouden al je vissen gaan hemelen, dat doen ze niet dus je meet niet goed, vissen liegen niet.

wat tim aan geeft een continue checker is zinnig, dan zie je een evt CO2 tekort en kan je gericht je licht intensiteit verlagen evt.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door Linda »

Waarom zegt Gilles dan dat je een non co2 bak op max 8 uur moet houden.. :?:
Wat ik zelf overigens ook niet doe hoor, mijn nano staat aan van 13.00-22.00 en de meter van 12.00-10.30..Eh..Tenminste wanneer ik hem eindelijk een keer aanpas aan de zomertijd :mrgreen:

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door stylz »

gilles zegt dat omdat je CO2 nu eenmaal afneemt over de lengte van de dag, je loopt dus later op de dag meer kans onder de 5 PPM CO2 te komen en je planten te laten stagneren en dus alg te kweken.

Ik ben niet van dagen van 8 uur omdat je dan minder plezier hebt van je aquarium dus zet het liever op 12 uur.

gooi er een CO2 checker tegen aan dan weet je wat je doet.

wordt je checker blauw naar het einde van de dag dan scherm je wat van je TL af of je dimt je LED's, reflectoren er uit enz, ik sleutel liever aan intensiteit dan aan daglengte.
maar klopt wat Gilles zegt, alleen ik doe het liever anders, is je checker na 8 uur blauw heb je er te veel licht op :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door tobyderks »

Dan zal ik er toch maar eentje moeten aanschaffen... Gelukkig heb ik pas een bijbaantje gevonden, en zit ik in mijn examenjaar dus ik heb vroeg vakantie om geld te verdienen (voor het aq :mrgreen: )

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door stylz »

tobyderks schreef:Dan zal ik er toch maar eentje moeten aanschaffen... Gelukkig heb ik pas een bijbaantje gevonden, en zit ik in mijn examenjaar dus ik heb vroeg vakantie om geld te verdienen (voor het aq :mrgreen: )
goede investering ook voor een non CO2 bak want dan weet je tenmiste dat je iets moet doen of niets hoeft te doen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door Linda »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn checker eruit heb gehaald toen ik ook mijn bio co2 heb afgekoppeld....Ik kijk naar mijn plantjes. Ik merk momenteel geen tekorten dus..Yay for me! :cheer:
(sorry stylz, jij maar je best doen iedereen ervan te overtuigen dat 'ie een continue checker aan moet schaffen :mrgreen: )
Het is ook zeker een zeer handig hulpmiddel hoor!!
Ik ben gewoon eigenwijs :P Kan hem er voor de gein wel weer eens inhangen...Kijken wat 'ie aangeeft.. :Innocent:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door tobyderks »

Linda schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn checker eruit heb gehaald toen ik ook mijn bio co2 heb afgekoppeld....Ik kijk naar mijn plantjes. Ik merk momenteel geen tekorten dus..Yay for me! :cheer:
(sorry stylz, jij maar je best doen iedereen ervan te overtuigen dat 'ie een continue checker aan moet schaffen :mrgreen: )
Het is ook zeker een zeer handig hulpmiddel hoor!!
Ik ben gewoon eigenwijs :P Kan hem er voor de gein wel weer eens inhangen...Kijken wat 'ie aangeeft.. :Innocent:
Dan kan ik je de hand schudden, ik ben ontzettend eigenwijs!! Maar ik zal toch eens kijken voor een (goedkope) checker!

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door Linda »

Die van colombo is een goeie en niet duur :duim:

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door Tim »

als je zeker weet dat alle waardes goed zijn en als je altijd hetzelfde doet. is het eigenlijk onnodig om hem altijd er in te hebben. dan ken je jou aquarium en dan zie je of het goed zit of niet.

edit: Ik heb hem altijd er in.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”