Herinrichting aquarium

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door stylz »

Algen behoren tot het planten rijk dat zeg ik volgens mij steeds ?

het zijn alleen geen planten, het plantenrijk valt uit een in algen/wieren en sporenplanten en zaadplanten.

het feit dat ze in het plantenrijk vallen maakt ze nog geen plant, net zomin als dat een sporenplant ene zaadplant maakt.

jij zegt ze behoren tot het plantenrijk dus zijn het planten, dat ben ik dus niet met je eens.

Dat inmiddels is ingedaald dat anemonen geen planten zijn, wist ik wel Toby, dat was alleen om een punt te maken, niet inhoudelijk bedoeld.


Wat jij zegt is als je het met de dieren wil vergelijken, is dat vissen zoogdieren zijn omdat beide families tot het dierenrijk horen.

Dat klopt niet, denk dat de verwarring in plantenrijk en planten zit dat is niet het zelfde, maar wel een leuke discussie :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Hartenheer
200-400
200-400
Berichten: 306
Lid geworden op: 08 jul 2011 21:48
Locatie: IJmuiden / NL

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door Hartenheer »

Heb deze discussie even met plezier gevolgd :lol:

Toen ik jaren geleden mijn studie biologie en toxicologie heb afgemaakt, behoorden ze niet tot de planten.
Soms veranderd dit omdat de wetenschap weer wat anders gevonden heeft, maar hier heeft Stylz gewoon gelijk.
Het staat ook in het stuk wat Linda aanhaalt
Wat zijn algen?
Algen zijn een diverse groep plantachtige organismen. Net als planten gebruiken algen fotosynthese om energie te produceren. Hierbij wordt water, koolstofdioxide en enkele nutriënten met behulp van lichtenergie omgezet in biomassa en zuurstof. Algen verschillen van hogere planten doordat ze geen wortels, bladeren en andere typische plantenstructuren hebben.
Ze behoren dus nog steeds niet onder de planten.
Met vriendelijke groeten,
Willem

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door amber98 »

Mijn boek VWO 4 was van augustus 2014. Dit jaar HAVO 4 van augustus 2015. Als het waar is wat jullie zeggen, krijgen wij het dus verkeerd aangeleerd.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door tobyderks »

amber98 schreef:Mijn boek VWO 4 was van augustus 2014. Dit jaar HAVO 4 van augustus 2015. Als het waar is wat jullie zeggen, krijgen wij het dus verkeerd aangeleerd.
Idd ik zou zeggen: niemand hoeft nog een biologie examen te maken wegens verkeerd onderwijs, iedereen krijgt een 10 :D

Gebruikersavatar

Hartenheer
200-400
200-400
Berichten: 306
Lid geworden op: 08 jul 2011 21:48
Locatie: IJmuiden / NL

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door Hartenheer »

amber98 schreef:Mijn boek VWO 4 was van augustus 2014. Dit jaar HAVO 4 van augustus 2015. Als het waar is wat jullie zeggen, krijgen wij het dus verkeerd aangeleerd.
Zoals ik al schreef, op he hogeschool is mij dit jaren geleden geleerd {nooit mijn beroep van gemaakt, dus ook geen nascholing gehad} . En er veranderd nogal wat als een bioloog kan onderbouwen dat het toch bij een andere familie hoort.

Maar dan heeft Wageningen het dus ook fout.
Dat lijkt me sterk. :?:
Met vriendelijke groeten,
Willem

Gebruikersavatar

ijsselmeer
200-400
200-400
Berichten: 397
Lid geworden op: 30 mar 2015 23:44
Locatie: Ridderkerk

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door ijsselmeer »

Ik begreep van biologie niets, kregen wij ook niet op school pas toen ik verkering kreeg begon het mij ENORM te interesseren Harteheer :idea: :lol:
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT

Gebruikersavatar

Hartenheer
200-400
200-400
Berichten: 306
Lid geworden op: 08 jul 2011 21:48
Locatie: IJmuiden / NL

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door Hartenheer »

ijsselmeer schreef:Ik begreep van biologie niets, kregen wij ook niet op school pas toen ik verkering kreeg begon het mij ENORM te interesseren Harteheer :idea: :lol:
Ik raak door omstandigheden ook steeds meer kwijt hoor, ook van mijn andere opleidingen.
Gelukkig kan ik me nog steeds redden.
:tums:
Met vriendelijke groeten,
Willem

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door tobyderks »

Hey,
Ik ga morgen eind van de middag naar De maanvis, want dan hebben ze de nieuwe levering plantjes binnen. Ik heb nog even een paar vraagjes:
Ik las dat Carbo ook goed werkte tegen algen, zal ik daar dan ook maar een klein flesje van meenemen om het te proberen?
En even een vraagje over de drijfplantjes:
Ik kijk even hoe groot de vallisneria plantjes zijn, maar als ze te klein zijn ga ik even kijken naar een paar drijfplantjes. Maar ik ben bang dat ze door de stroming door de hele bak worden geblazen, of ergens in een hoekje vast komen te zitten. Is dat erg? (Linda jij zei dat je ook drijfplantjes hebt, hoe doe jij dat?)
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door Tim »

dat valt best mee hoor of je moet een wild water bak hebben. ik heb ook drijfplantjes en gaan ook niet de bak door. ik heb op dit moment niet veel meer anders mog je van mij wat hebben.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door tobyderks »

Tim schreef:dat valt best mee hoor of je moet een wild water bak hebben. ik heb ook drijfplantjes en gaan ook niet de bak door. ik heb op dit moment niet veel meer anders mog je van mij wat hebben.
Aah oke dan kijk ik morgen wel. Maar dan is het denk ik beter om wat grotere te nemen en niet van die kleintjes? omdat die dan wat zwaarder zijn. Het licht een beetje aan de prijs, maar ik denk dat een stuk of 3 wel genoeg zijn als ik ook al de vallisneria langer laat groeien?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door Linda »

Mijn planten gaan ook niet de hele bak door hoor. Het is wel mijn ervaring dat, hoe meer drijvers je hebt hoe minder ze mee gaan met de stroming. Dus hoe meer drijvers hoe rustiger. En ik heb er best veel want ik moet het licht dempen :)
De MV heeft geen drijfplanten weet ik...Maar hier zijn mensen genoeg die jou er vast een paar op willen sturen :)
Tim had het al aangeboden en ik heb er ook zat.
Ik heb ze ook van Tim, dus het zijn dezelfde plantjes :mrgreen:

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door amber98 »

Hou er rekening mee dat vallisneria heel slecht tegen easycarbo kan. Bij mij stopte ze gewoon tijdelijk met groeien, bij de meeste mensen verslijmen ze en sterven af

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door tobyderks »

Ja ik las ook al dat vallisneria daar niet goed tegen kan. Maar ik wist niet dat ie zo heftig zou reageren? Maar helpt carbo in principe wel? Is het het waard om te proberen of zeggen jullie van liever niet?

Plantjes opsturen? Hoe werkt dat dan? In een zakje water in een doos? Het licht er een beetje aan welke vallisneria ik ga halen en hoe groot ie is/ hoe snel ie groeit. Ook ligt het aan de prijs. Mijn ouders houden er niet zo van als ik geld uit geef en dat opsturen vinden ze al helemaal niks. En aangezien ik zelf niet kan internetbankieren :cry: :mrgreen: :evil:
Maar ik hou dat zeker in mijn achterhoofd!

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door Tim »

we kunnen ook wel een keer bij de mv afspreken bijv. vrijdags? ik heb 2 verschillende. kikkerbeet en pistia stratoites. kikkerbeet maakt wel hele lange wortels aan. vindt ik persoonlijk niet erg.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door Tim »

Linda schreef:De MV heeft geen drijfplanten weet ik..
Tim had het al aangeboden en ik heb er ook zat..
ze hadden gister enorme mosselplanten de koudwater uitvoering. en enorme kikkerbeet ook voor de vijver dus voor aquariums niet nee..
'The eye is useless, if the mind is blind'

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”