Herinrichting aquarium

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door Linda »

stylz schreef:
Linda schreef:
stylz schreef:naar je plantjes kijken heeft minder zin linda, voor jij wat ziet heb je algen
Wie zegt er altijd dat de checker een hulpmiddel is en je vooral naar je planten moet kijken :?:
O ja..Jij :P
Dat zeg ik altijd, maar hoe zie jij CO2 tekort aan je plantjes ?

Ik vind dat altijd moeilijk, ja je internoiden worden langer, de planten groeien minder, calcium afzetting heb ik nog nooit gezien, het is lastig snel te zien, zeker als het maar een deel van de dag is.
en penseel alg bv is best rap.
Stagnerende groei van de planten en uiteraard alggroei. (Algen zijn ook plantjes toch :P )

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door stylz »

algen zijn geen plantjes :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door tobyderks »

stylz schreef:algen zijn geen plantjes :)
Algen zijn eencellige planten :P . Om maar even een studje te zijn: Algen hebben bladgroenkorrels dus behoren tot het rijk van de planten. Dat rijk wordt verdeelt in: Wieren en ALGEN, sporenplanten en zaadplanten. (Heb over een maand biologie examen dus ja dan moet je dit leren :D )

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door Linda »

tobyderks schreef:
stylz schreef:algen zijn geen plantjes :)
Algen zijn eencellige planten :P . Om maar even een studje te zijn: Algen hebben bladgroenkorrels dus behoren tot het rijk van de planten. Dat rijk wordt verdeelt in: Wieren en ALGEN, sporenplanten en zaadplanten. (Heb over een maand biologie examen dus ja dan moet je dit leren :D )
DANK U!!! :k:

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door stylz »

Algen zijn vrijwel alle levensvormen die gebruik maken van fotosynthese die niet behoren tot de groep planten.

Dat komt wel goed met jou examen Toby :P
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door amber98 »

Ik ben het eens met Toby en Linda, algen behoren tot het plantenrijk biologisch gezien :D

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door Linda »

Haha 3-1 :P

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door stylz »

Jongens al maken jullie 10-1 algen zijn geen planten :)

Dit zegt wikipedia over algen :)

Algen of wieren is de verzamelnaam voor een aantal weinig verwante groepen van doorgaans relatief eenvoudige organismen die lichtenergie via fotosynthese gebruiken om koolhydraten te verkrijgen. Algen vormen geen taxon in de zin van de biologische systematiek. Anders gezegd: nagenoeg alle organismen met fotosynthese die niet behoren tot de 'hogere planten' of 'landplanten' (Embryophyta), zijn algen. Algen worden bestudeerd binnen de fycologie of algologie.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door Linda »

Ja, maar iedereen weet dat je wikipedia met een korrel zout moet nemen :P

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door amber98 »

Wikipedia kan door iedereen aangepast worden. ;) Ondanks dat ik mijn VWO niet afgemaakt heb, Neem ik toch aan dat wat ik bij biologie geleerd heb, ook waar is. :mrgreen:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door tobyderks »

Het is jammer dat ik het biologieboek met het thema ordening niet meer heb, anders had ik bewijs. Volgend jaar staat het misschien in mijn HAVO boek, dus we moeten nog even wachten!
Maar ik weet toch wel zeker dat algen planten. Geen enkel ander organisme (schimmels, bacterieën of dieren) kunnen gebruik maken van fotosynthese.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door amber98 »

Alleen blauwalg behoort niet tot het plantenrijk, maar tot de bacteriën.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door Linda »

Wat zijn algen?
Algen zijn een diverse groep plantachtige organismen. Net als planten gebruiken algen fotosynthese om energie te produceren. Hierbij wordt water, koolstofdioxide en enkele nutriënten met behulp van lichtenergie omgezet in biomassa en zuurstof. Algen verschillen van hogere planten doordat ze geen wortels, bladeren en andere typische plantenstructuren hebben.
Bron: http://www.wageningenur.nl/nl/Expertise ... rmatie.htm

Dussssssssssss :mrgreen:

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door stylz »

Jullie spreken je zelf al tegen :)
tobyderks schreef: Geen enkel ander organisme (schimmels, bacterieën of dieren) kunnen gebruik maken van fotosynthese.
amber98 schreef:Alleen blauwalg behoort niet tot het plantenrijk, maar tot de bacteriën.
Gebruiken blauwalgen in jullie boeken geen fotosynthese ?

Dat er in biologie boeken nog staat dat algen planten zijn, zal best, vermoedelijk is dat ook het beste antwoord op je toets :)
Weet niet van waneer de druk is van jullie boek, meestal zijn die lang achterhaald, ik heb overigens nooit gezegd dat algen niet tot het plantenrijk horen het zijn alleen geen planten.
In de groep dieren zijn koeien en walvissen immers ook niet het zelfde.
ondanks dat ze ook nog eens beide zoogdieren zijn.

Zeker vroeger gooide ze alles op een hoop en ongetwijfeld hebben jullie nog boeken waar in staat dat anemonen planten zijn oid :)
Het ontbreek algen aan cellen, transport systemen van voedingsstoffen en water ontbreken volledig in algen, het is eigenlijk een groep aparte cellen, die elk hun eigen ding doen, geen geheel zoals een plant of een boom.

Linda jou link zegt alleen maar dat algen plantachtige organisme zijn, dat is iets totaal anders dan algen zijn planten.
Ze zeggen niet voor niets plantachtige, ja ze vallen in de zelfde familie maar zijn 2 verschillende takken.


One of the primary differences between algae and plants is that the latter have connective tissues that serve to transport nutrients and water throughout the entire body of the plant. In the case of the algae, each individual cell is responsible for absorbing its own water. This makes the algae nonvascular compared to the highly vascular plant species. In this connection, algae also lack several key structures that are normally present in ordinary plants like the leaves, roots and stem. The absence of these structures further reaffirms the nonvascular nature of algae. Furthermore, this is exactly the reason why many algae are nowadays not described as plants. They are now grouped in their own known loose groups or phyla.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Herinrichting aquarium

Bericht door tobyderks »

Nee hoor, in ons boek staat gewoon dat anemonen (holte)dieren zijn.
Algen behoren tot het plantenrijk, dus zijn het planten. Het zijn geen normale planten, maar wel planten. Bij een plant hoef je niet meteen aan een boom te denken. Als je aan dieren denkt, denk je toch ook niet aan een vis? Nee ik denk dan aan heel veel verschillende dieren. Als je ook kijkt naar de verschillen in het dierenrijk, je hebt pantoffeldiertjes en chimpansee's bijvoorbeeld. De verschillen in zowel uiterlijk als ontwikkeling zijn gigantisch groot, maar het zijn allemaal dieren. Dus waarom zouden bomen dan wel planten zijn, en algen niet?

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”