Hout vervangen?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Hout vervangen?

Bericht door Linda »

Vinden jullie het nodig na verloop van tijd het hout in het aquarium te vervangen?
Zo ja: is dat dan omdat het is gaan rotten? Wat zweefvuil in het aquarium kan veroorzaken?
Of omdat je erop uitgekeken bent?

Hoelang gaat zo'n mooi stuk hout waar je je rot naar hebt gezocht eigenlijk mee?
En hoelang gaat jullie oudste stuk al mee?
Maken jullie het wel eens schoon? (Afborstelen onder de kraan bv)
Zet je het wel eens anders neer om te kijken of dat je inrichting ten goede komt?

Ik denk dat het oudste stuk in mijn bak al zo'n 8 jaar meegaat.
Ik zelf heb moeite afscheid te nemen van echt mooie stukken hout.. :mrgreen:
Ik haal het er nooit uit om af te spoelen/borstelen.
het zit vol mos/alg en ziet er heel natuurlijk uit. Vind ik :P
Ik verplaats het wel regelmatig, om te kijken of "het zo beter staat" Al heb ik mij nu voorgenomen het voorlopig maar lekker zo te laten staan :P

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Hout vervangen?

Bericht door Tim »

He linda!

Ik hoor verschillende argumenten van mensen.

De ene persoon zegt dat het 2 jaar meegaat de ander zegt dat het 10jaar mee gaat.

De ene persoon maakt ze hout 1x in de maand schoon de ander heeft het er al 5 jaar zo in staan.

Ik ben van mening dat je zelf goed moet kijken of het hout aan het rotte is of aan het afgeven van zweef vuil is. Ik denk niet dat er een houdsbaarheid datum aan vast zit en dat is bij elk stukje hout zowiezo anders.

Ik heb zelf nog nooit me hout schoon gemaakt. Ik zuig los ligggend vuil tussen de kieren en planten op het hout weg met mijn wekelijkse schoonmaak beurd. Voorderest maak ik het niet schoon

Ik heb 3 maanden geleden nog mijn hout vervangen omdat ik iets "anders" wou. En dat is gelukt en ik ben er blij mee!

En linda ik vindt jou hout ook heel mooi "natuurlijk" eruit zien
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Hartenheer
200-400
200-400
Berichten: 306
Lid geworden op: 08 jul 2011 21:48
Locatie: IJmuiden / NL

Re: Hout vervangen?

Bericht door Hartenheer »

Bij mijn laatste grote aquarium 200x40x40 had ik kienhout er vanaf het begin in.
Dat is 15 jaar geweest, en nog prima toen het eruitgehaald werd.

Vele koken het hout, maar je maakt daar de structuur mee kapot, en kookt het zuur uit het hout. Hetgeen waardoor het hout juist goed in het water blijft. Hout koken doe je als je er papier van wilt maken. :D

Daar door gaat het rotten. { :hamer: hier is niet iedereen mee eens :mrgreen: }
Helaas is goed {en mooi} kienhout nog bijzonder moeilijk te koop.
En als het al te koop is, betaal je de hoofdprijs.
Met vriendelijke groeten,
Willem

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Hout vervangen?

Bericht door stylz »

Hard hout zoals bv spiderwood kan enorm lang mee onder water, door de gesloten structuur, ga je koken en borstelen dan maak je die structuur kapot en gaat je hout juist rotten.

Als je regelmatig alg van je hout moet borstelen gaat er iets verkeerd in je aquarium en moet je je aandacht daar op richten en niet de gevolgen te lijf gaan.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: Hout vervangen?

Bericht door Stefan »

Als je alles goed doet, kan het echt jaren mee gaan.

Maar bij hout hangt het er heel sterk vanaf hoe je het verzorgt hoe lang het mee gaat.
Als het hout dat je hebt bijvoorbeeld volledig onder water staat zal het stukken langer mee gaan dan wanneer een deel boven water uitsteekt. Hout dat alleen maar vochtig is door damp rot weg waar je bij staat, met een half jaar kan je het gewoon indrukken.

Ook zijn er vissen die wel genieten van een hapje hout op z'n tijd of die het eraf schuren zonder het op te eten. daardoor kan je je hout ook kleiner zien worden.

In het geval van mijn hout is het beide. Ik heb mijn hout deels boven en deels onder water staan, waardoor een stuk dat zo dik is als m'n pols, zo zacht is als pudding. En ik merk dat een heel aantal plekken dunner aan het worden is door het schrapen van mijn algeneters vermoed ik.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

Hartenheer
200-400
200-400
Berichten: 306
Lid geworden op: 08 jul 2011 21:48
Locatie: IJmuiden / NL

Re: Hout vervangen?

Bericht door Hartenheer »

Stefan schreef:Als je alles goed doet, kan het echt jaren mee gaan.

Maar bij hout hangt het er heel sterk vanaf hoe je het verzorgt hoe lang het mee gaat.
Als het hout dat je hebt bijvoorbeeld volledig onder water staat zal het stukken langer mee gaan dan wanneer een deel boven water uitsteekt. Hout dat alleen maar vochtig is door damp rot weg waar je bij staat, met een half jaar kan je het gewoon indrukken.

Ook zijn er vissen die wel genieten van een hapje hout op z'n tijd of die het eraf schuren zonder het op te eten. daardoor kan je je hout ook kleiner zien worden.

In het geval van mijn hout is het beide. Ik heb mijn hout deels boven en deels onder water staan, waardoor een stuk dat zo dik is als m'n pols, zo zacht is als pudding. En ik merk dat een heel aantal plekken dunner aan het worden is door het schrapen van mijn algeneters vermoed ik.
Tegenwoordig is het niet meer te krijgen.
Maar of je hout van hoogveen of laagveen kocht, kon bijzonder veel in de houdbaarheid schelen.
Met vriendelijke groeten,
Willem

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Hout vervangen?

Bericht door amber98 »

Nog voordat we de 100L kochten, hadden we een 40L bakje. Daar hebben we toen een stuk hout voor gekocht en die ligt nog steeds nu in de 100L bak. Zal zeker rond de 12 jaar zijn.

Ik haal het er vrijwel nooit uit/ vind het er zo natuurlijker uitzien. Wel verplaats ik het regelmatig.

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: Hout vervangen?

Bericht door Stefan »

Hartenheer schreef: Tegenwoordig is het niet meer te krijgen.
Maar of je hout van hoogveen of laagveen kocht, kon bijzonder veel in de houdbaarheid schelen.
Oh dat zou goed kunnen. Op het moment ben ik bezig om mijn eigen boomstam te maken (ga ik binnenkort beschrijven in een ander topic). Ik weet alleen dat die heel duurzaam gaat zijn zowel boven als onder water.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Hout vervangen?

Bericht door Tim »

Stefan schreef:
Hartenheer schreef: Tegenwoordig is het niet meer te krijgen.
Maar of je hout van hoogveen of laagveen kocht, kon bijzonder veel in de houdbaarheid schelen.
Oh dat zou goed kunnen. Op het moment ben ik bezig om mijn eigen boomstam te maken (ga ik binnenkort beschrijven in een ander topic). Ik weet alleen dat die heel duurzaam gaat zijn zowel boven als onder water.
Ik ben benieuwd stefan! Dat ga ik volgen!
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Hartenheer
200-400
200-400
Berichten: 306
Lid geworden op: 08 jul 2011 21:48
Locatie: IJmuiden / NL

Re: Hout vervangen?

Bericht door Hartenheer »

Ben benieuwd Stefan
Met vriendelijke groeten,
Willem

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Hout vervangen?

Bericht door Linda »

Daar ben ik ook heel benieuwd naar.
Als je dat zo zegt "heel duurzaam" ga ik bijna denken dat er epoxy aan te pas zal komen...?

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Hout vervangen?

Bericht door stylz »

Linda schreef:Daar ben ik ook heel benieuwd naar.
Als je dat zo zegt "heel duurzaam" ga ik bijna denken dat er epoxy aan te pas zal komen...?
zou me niet verbazen, ik geef op zich toch de voorkeur aan echt hout, de goede soorten halen makkelijk de 10 jaar plus, daarbij eten veel vis soorten van het hout dus het heeft ook een functie in de bak.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: Hout vervangen?

Bericht door Stefan »

Haha, nou heb het topic gestart ;)
Linda schreef:Daar ben ik ook heel benieuwd naar.
Als je dat zo zegt "heel duurzaam" ga ik bijna denken dat er epoxy aan te pas zal komen...?
Je kent me ;)
stylz schreef: zou me niet verbazen, ik geef op zich toch de voorkeur aan echt hout, de goede soorten halen makkelijk de 10 jaar plus, daarbij eten veel vis soorten van het hout dus het heeft ook een functie in de bak.
Er komt ook echt hout in uiteraard. Maar het nadeel van echt hout is dat je het zelden in exact de vorm vindt die je echt wil. Meestal is het een kwestie van "goed genoeg".
Daarnaast wordt de buitenkant ook van echt hout ;) epoxy met kaneel en turf.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Hout vervangen?

Bericht door stylz »

:duim: :duim:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”