Planten goed laten groeien

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ciedric
0-200
0-200
Berichten: 68
Lid geworden op: 10 feb 2013 12:43
Locatie: Nabij de Noordzee

Planten goed laten groeien

Bericht door Ciedric »

Sinds december heb ik een BiOrb Life 30. Ik heb er een koudwateraquarium van gemaakt. Om het aquarium op te leuken heb ik deze voorzien van waterpest en andere planten. Helaas groeit het niet naar behoren.
Door gebrek aan grind zit het vast d.m.v. een terra ring.

Toen het nog mooi was
Afbeelding

Kijk hoe klein de plant rechts in de hoek is geworden
Afbeelding

Inmiddels is het nog wat kleiner geworden en heb ik nu al een aantal weken nieuwe plantjes aangeschaft die volgens de winkel goed wortelen. De "sla" blaadjes plant wortelt namelijk goed!
Een recentere foto

Afbeelding

Maar voordat dit weer vergaat, bedoel als zelfs waterpest en de Cabomba Aquatica het niet goed.
Het aquarium staat in de woonkamer, temperatuur is zeg maar tussen de 12-20 graden, zal van de zomer nog wel iets warmer worden. Het aquariumlicht brand 8 uur wit en de overige uren gaat de nachtverlichting aan. Daglicht gaat rond 8 uur 's morgens aan.
Moet ik de verlichting langer aan laten?

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: Planten goed laten groeien

Bericht door Fabian »

Jammer dat je de vissen nog steeds in deze te kleine bak hebt zitten na ons advies (aanklikbaar) van afgelopen februari... :|

Wat je planten betreft:
- Cabomba is geen makkelijk plant. Een van de moeilijkere zelfs
- Ik denk dat je verlichting het grootste probleem is. Dat is namelijk veel te weinig, te veel op één punt gericht, en heeft niet het juiste spectrum (kleuren)

Wat ik zou doen, is deze bak wegdoen en een bak van minimaal 1 meter kopen voor deze visjes. Daar zit (meestal) goede verlichting in.
Mocht dat niet lukken om welke reden dan ook (ruimte gebrek, financiën enz.), zou ik de visjes wegdoen aan iemand die ze de ruimte, die ze nodig hebben, wel kan geven, en hier een simpel garnalenbakje met mosjes van maken.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ciedric
0-200
0-200
Berichten: 68
Lid geworden op: 10 feb 2013 12:43
Locatie: Nabij de Noordzee

Re: Planten goed laten groeien

Bericht door Ciedric »

Flikker op man! Dat ik een recentere foto post wilt niet zeggen dat dit de huidige situatie is!
Ik heb geen aquarium vrienden dus "even" een ander thuis vinden zat er niet bij!

Dat dit aquarium voor zelfs kleine siergoudvissen te klein is snap ik maar met de verlichting is niks mis! Verdiep je maar eens meer in de BiOrb en wees wat minder een internet cowboy! Erg makkelijk om vanachter het glas mensen te beoordelen.

Bedankt voor de info dat de verlichting te kort brand, dacht hier zelf ook al aan. heb wel iets algengroei maar dat is meestal aan het einde van de week wanneer ik het water ververs. De verlichting laat ik nu 14 uur branden, één uur er voor en er na heb je een soort zonopkomst en -ondergang, 's nachts brand er een blauwlichtje (maanlicht). Ga eens kijken of dit wilt werken :)

Verder zou ik in de toekomst wat leeuwenkoppen willen en dan in een geschikt aquarium voor zo'n 4 tot 6 siergoudvissen. Wil niet zo'n saai ding hebben met zo'n meubel er omheen. Verder denk ik aan een filterpomp die buiten het aquarium hangt, hangt dan boven in aan het glas. En dan in Japanse stijl met veel groen en wat mangrove wortels en ja ik weet dat de goudvis van oorsprong uit China komt. Zo'n zuurstof wall is ook een must

Heb zo'n 33cm breedte en 120cm lengte op m'n kastje. Vraag mij alleen af of m'n Ikea-kastje dat aan kan :P Is wel aan de muur verankerd.

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: Planten goed laten groeien

Bericht door Fabian »

Ciedric schreef:Flikker op man!
Nou, nou, nou, zeg :shock:
Ciedric schreef: Dat ik een recentere foto post wilt niet zeggen dat dit de huidige situatie is!
Dus als ik nu een foto van mijn bak plaats in een topic waar ik mijn vraag stel, kan ik er ook bij zeggen dat momenteel de vissen in een andere bak rondzwemmen o.i.d? :?:
Ciedric schreef:Ik heb geen aquarium vrienden dus "even" een ander thuis vinden zat er niet bij!
3 maanden vind ik niet ''even'', maar goed, daar verschillen we wellicht in mening.
Naast ''vrienden'' bestaat er ook iets als marktplaats? Buren? Vissenopvang?

Ciedric schreef:Dat dit aquarium voor zelfs kleine siergoudvissen te klein is snap ik maar met de verlichting is niks mis! Verdiep je maar eens meer in de BiOrb en wees wat minder een internet cowboy! Erg makkelijk om vanachter het glas mensen te beoordelen.
Waarom is er dan niks met de verlichting mis? In mijn punt levert de lamp gewoon een te slecht spectrum en is ie ook te zwak.
Internet cowboy? Ik? Erg makkelijk om vanachter het glas mensen te beoordelen ;) :lol:
Ciedric schreef:Bedankt voor de info dat de verlichting te kort brand, dacht hier zelf ook al aan. heb wel iets algengroei maar dat is meestal aan het einde van de week wanneer ik het water ververs. De verlichting laat ik nu 14 uur branden, één uur er voor en er na heb je een soort zonopkomst en -ondergang, 's nachts brand er een blauwlichtje (maanlicht). Ga eens kijken of dit wilt werken :)
Ik hoop het voor je.
Ciedric schreef:Verder zou ik in de toekomst wat leeuwenkoppen willen en dan in een geschikt aquarium voor zo'n 4 tot 6 siergoudvissen. Wil niet zo'n saai ding hebben met zo'n meubel er omheen. Verder denk ik aan een filterpomp die buiten het aquarium hangt, hangt dan boven in aan het glas. En dan in Japanse stijl met veel groen en wat mangrove wortels en ja ik weet dat de goudvis van oorsprong uit China komt. Zo'n zuurstof wall is ook een must
Heb zo'n 33cm breedte en 120cm lengte op m'n kastje. Vraag mij alleen af of m'n Ikea-kastje dat aan kan :P Is wel aan de muur verankerd.
Lijkt me een mooi toekomstplan ;)

Gebruikersavatar

Jeltje
1000+
1000+
Berichten: 1133
Lid geworden op: 02 jun 2011 19:35
Locatie: Nijmegen

Re: Planten goed laten groeien

Bericht door Jeltje »

potentieel popcorntopic. :tums:
100% eens met Fabian. Eigenlijk vind ik sowieso dat goudvissen niet in een aquarium horen. Ik vraag me af waarom je jezelf de ellende die dit zal gaan geven niet bespaart en gewoon iets van garnaaltjes in dat ding doet of zo. Maar ja.
Planten zullen wel slecht groeien omdat het licht in dat ding niet fantastisch is, zoals Fabian al gezegd heeft.

Gebruikersavatar

Eska
400-600
400-600
Berichten: 452
Lid geworden op: 24 apr 2012 00:27
Locatie: Herzele-België

Re: Planten goed laten groeien

Bericht door Eska »

het aquarium werkt met led-verlichting. led en led is twee en zeker wat plantengroei betreft. Weet je het lumen? Kelvin? 'Wit' licht duidt ook op een hoge Kelvintemperatuur, niet ideaal voor planten. Dus ik ga ook akkoord met Fabian dat het daar absoluut mee te maken heeft ( jouw reactie mag wel wat beleefder hoor, doch dit terzijde!)

Blauw licht of maanlicht 's nachts is een ideaal licht voor algen;;de planten hebben er absoluut niets aan, de algen vinden dit leuk :) Beperk het 'maanlicht' tot een uurtje en hou het vervolgens donker 's nachts!

Ik lees ook niets over plantenvoeding? :?:

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Planten goed laten groeien

Bericht door Kevin »

Ciedric schreef:Flikker op man! Dat ik een recentere foto post wilt niet zeggen dat dit de huidige situatie is!
Ik heb geen aquarium vrienden dus "even" een ander thuis vinden zat er niet bij!
Dit soort reacties worden hier niet op prijs gesteld, dus als je dat soort taalgebruik voortaan lekker voor je zelf zou willen houden graag.

Het aquarium wat jij hebt is niet ontworpen voor echte planten maar voor kunststof planten, vandaar dat er een heel assortiment is.
Het filter is niet geschikt om planten restanten te filteren, en waarschijnlijk zul je ook nog regelmatig verversen dus is het heel moeilijk een goede cultuur in je water te krijgen.

Ook aan de verlichting kun je merken dat deze bak ontworpen is voor kunststof planten. Ik heb een heel gesprek gehad met een gerenommeerde winkel nadat die de vertegenwoordiger op bezoek had gehad. Er werd duidelijk vertelt dat de bak ontworpen is voor de mensen die wel de lusten maar niet de lasten willen hebben, en eigenlijk op zoek zijn naar een sieraad voor de woonkamer. Ook vissen zouden er eigenlijk niet in thuishoren, ook weer vanwege de filtering. :roll:
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ciedric
0-200
0-200
Berichten: 68
Lid geworden op: 10 feb 2013 12:43
Locatie: Nabij de Noordzee

Re: Planten goed laten groeien

Bericht door Ciedric »

De vissen zijn nu tijdelijk ergens anders dus ik heb alle reden om zo te reageren ;)

Verder ben ik verkeerd voorgelicht, volgens de winkel moest het gaan, die vissen praten daar ook niet :mrgreen:
Ook is de verpakking misleidend van de BiOrb zelf, je ziet goudvissen en je krijgt er goudvissen voer bij.

Ik kan twee dingen doen, geschikte visjes kopen en een boel nep planten maar dat is niet de reden waarom ik überhaupt aan goudvissen ben begonnen. Het zijn bijzonder sterke vissen, ik vind ze mooi en geen gezeur met een verwarmingselement. Zo'n ding kan stuk gaan en dan drijven al je vissen boven in, spreek uit ervaring.

Ik zoek dus een bak zonder meubel van ongeveer 110cm lang, 30cm breed en 40cm hoog 132 liter dus. Ik wil dat de vissen ook de hoogte in kunnen. Pomp aan de buitenkant aan een randje van het aquarium hangen. Voor de prijs van de BiOrb had ik dat beter kunnen aanschaffen.

Zo'n BiOrb slijt je ook niet snel ben ik bang, deze is vijf maanden oud. Twee aquaria is te veel in mijn huis.

Aquaria 20 en 21 vind ik erg gaaf! http://youtu.be/PWwD7zzMOWE

Gebruikersavatar

Rody
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4673
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Planten goed laten groeien

Bericht door Rody »

Ciedric schreef:De vissen zijn nu tijdelijk ergens anders dus ik heb alle reden om zo te reageren ;)
Dan zal ik je even van je roze wolk helpen, je hebt geen enkele reden om zo te reageren.
Normaal reageren is een heel ander verhaal en dat is in deze zeer zeker niet gebeurd.

Zoals Kevin aangeeft zijn we allerminst gediend van dit soort reacties en willen dit ook niet meer zien in het vervolg.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
----------------------------------------------------
BubbaGump Co.
Onderwaterpret
Wijk (bij Duurstede) aan zee

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ciedric
0-200
0-200
Berichten: 68
Lid geworden op: 10 feb 2013 12:43
Locatie: Nabij de Noordzee

Re: Planten goed laten groeien

Bericht door Ciedric »

Ik wil niet overal topics aanmaken dus ik voeg hem hier aan toe, mocht het niet goed zijn graag een seintje ;)
Wil de visjes wel weer terug, het zijn bijzonder sterke vissen en vind ze ook erg gaaf.
Ik zou graag een hippe bak willen maken met de afmetingen 100 tot 110cm x ongeveer 30 cm en de hoogte/diepte zo'n 35 tot 40cm. Zou er dan in de toekomst een derde vis bij kunnen? Hoeveel vissen max?
Welke bak voldoet aan deze maten? Ik ben niet opzoek naar een bak met meubel daar heb ik de ruimte niet voor.

De wens is om er een groenrijke bak van te maken icm wat mangrove wortels/hout. Moeten de planten een voedingsbodem hebben of is grind voldoende? Blijft een koudwater aquarium.

Een pomp aan de buitenzijde van het aquarium die aan de rand hangt, welke doet het goed? Prijs-kwaliteit en wat kost zoiets?

Zit ook met wat ik filter. Toen mijn broertje een tropisch aquarium had 63l filterde hij met kool maar met mijn idee van plantjes lijkt mij zoiets niets?

Welke toevoegingen gebruik je? Bij die BiOrb filter kitjes gooi je van die bijgeleverde zakjes er in.

Wat kan ik nog voor de BiOrb vragen?
Alvast bedankt.

Gebruikersavatar

patricoolo
0-200
0-200
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mei 2021 13:03

Re: Planten goed laten groeien

Bericht door patricoolo »

Ik ben zeer tevreden over mijn Biorb. Maar de mijne is ook de grootste 105 liter. Mijn planten groeien echt helemaal perfect! Een top aquarium!
Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Planten goed laten groeien

Bericht door amber98 »

@patricoolo heb je geen problemen met de waterwaardes? Bij biorb zijn de meegeleverde stenen het filter en ik zie dat je deze verwijderd hebt

Plaats reactie

Terug naar “Bodembedekking, inrichting en plaatsing”