baby dwerggoerami grootbrengen

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ardjan97
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 nov 2012 11:13

baby dwerggoerami grootbrengen

Bericht door ardjan97 »

Hallo, iedereen
Mijn dwerggoerami's paren aan de lopende band.
Ik heb om de week best veel baby dwerggoerami''s, maar die gaan allemaal dood(ze zitten in apart kweekbakje)
Hoe kan ik ze in leven houden? En wat voor eten hebben ze nodig?(ze krijgen nu stofvoer(op advies van dierenwinkel)maar dat eten ze niet).

Ik hoop dat iemand het mij kan vertellen

Ard Jan

Gebruikersavatar

Rody
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4673
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: baby dwerggoerami grootbrengen

Bericht door Rody »

Je kan het proberen met een artemia kweek, de net uitgekomen artemia (Naupliën) zijn hier uitermate geschikt voor, en meerdere keren per dag beetjes voeren, niet 1x per dag veel.
Heb je wel een kweeksetje voor nodig.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
----------------------------------------------------
BubbaGump Co.
Onderwaterpret
Wijk (bij Duurstede) aan zee

Gebruikersavatar

Ronald C.
200-400
200-400
Berichten: 286
Lid geworden op: 15 jul 2012 10:47
Locatie: Netterden

Re: baby dwerggoerami grootbrengen

Bericht door Ronald C. »

Hoi Ard Jan,

baby dwerggoerami's zijn echt superklein. :vis:
Zelfs pas uitgekomen pekelkreeftjes zijn te groot voor ze. Het beste geef je ze de eerste tijd infusiediertjes, eventueel aangevuld met vloerbaar voedsel, liquifry. Dit is in de betere aquaruimhandel wel te vinden. Infusiediertjes kun je makkelijk zelf kweken. Ik wist niet meer precies hoe dus ik heb even voor je gegoogled. zie hieronder voor de uitleg. Succes met het grootbrengen. Leuk man :tums:

Gebruikersavatar

Ronald C.
200-400
200-400
Berichten: 286
Lid geworden op: 15 jul 2012 10:47
Locatie: Netterden

Re: baby dwerggoerami grootbrengen

Bericht door Ronald C. »

Moet ik natuurlijk wel de kweek eronder zetten :oops:


Hoe wordt nu een klassieke infusoriënkweek opgezet
Neem een bokaal van ± 2 liter inhoud en vul hem met oud aquariumwater. Hierin gooi je
een drietal stukken gedroogde banaanschil van ± 4cm op 1cm
een flinke snuif gedroogde waterplanten
een blokje rauwe aardappel
enkele korrels ongekookte rijst
een halve theelepel melk

De melk is hoofdzakelijk bedoeld om de minder aangename geur te bestrijden, die soms kan ontstaan. Banaanschil en overtollige waterplanten heb je vooraf laten drogen op de radiator. De rest bewaar je best voor een volgend gebruik in een luchtdicht gesloten bokaal. Omdat het altijd kan gebeuren dat een geplande infusiekweek mislukt, zet je gelijktijdig een identieke infusiekweek op in een tweede bokaal. Zijn beide kweken gelukt, dan kun je afwisselend van de ene en de andere voederen.

Nog even vermelden dat je in de infusiebokaal een grote concentratie van afvalstoffen beslist moet vermijden, wil je niet na een paar dagen op een stinkende bokaal water stoten, waarin geen infusie te bespeuren valt.

Je plaatst de bokalen op een lichte, doch niet te warme plaats, dus zeker niet in de zon. Een temperatuur van 20° C is ideaal.

Na enkele dagen moet je controleren of er in de potten werkelijk infusoriën zitten. Alhoewel de infusie microscopisch klein is, kan je ze toch met het blote oog waarnemen. Plaats de bokaal even in het zonlicht en de infuus zal zich in een dichte, witte wolk concentreren in de lichtzijde.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ardjan97
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 nov 2012 11:13

Re: baby dwerggoerami grootbrengen

Bericht door ardjan97 »

okee, hartstikke bedankt.
alleen hoe kan je een grote concentratie afvalstoffen vermijden?
en als je dan in het potje infusiediertjes ziet giet je het nadat je de waterplanten, rijst en bananenschil eruit hebt gehaald, gewoon in het kweekbakjje?

Gebruikersavatar

Ronald C.
200-400
200-400
Berichten: 286
Lid geworden op: 15 jul 2012 10:47
Locatie: Netterden

Re: baby dwerggoerami grootbrengen

Bericht door Ronald C. »

afvalstoffen vermijd je door regelmatig een nieuwe kweek op te zetten. Anders gaat het allemaal rotten en stinken. Water met infusie kun je idd voorzichtig in je kweekbakje gieten.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ardjan97
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 nov 2012 11:13

Re: baby dwerggoerami grootbrengen

Bericht door ardjan97 »

okeey, top kga het proberen

Gebruikersavatar

Kopstubber
0-200
0-200
Berichten: 53
Lid geworden op: 10 okt 2016 11:06

Re: baby dwerggoerami grootbrengen

Bericht door Kopstubber »

Ik heb vroeger (zestigerjaren vorige eeuw) wel meerdere vissoorten gekweekt en meen me te herinneren dat ik als infusievoer ook wel eens m,n toevlucht heb genomen tot watervlooien, die deed ik dan in een katoenen doek en wrong deze dan uit boven het jongbroed, en dat voldeed prima.
Ook een top hooi op water gezet gaf na enige tijd voldoende infusoriën, net als blokjes koolraap op water, enz.
Maar als je dit gedoe allemaal niet ziet zitten kun je evtueel ook nog je toevlucht nemen tot een tube Lyqifree, lekker gemakkelijk, dat wel weer natuurlijk. :duim:
Mvg,
Kopstubber
"Only dead fish go with the flow"

Plaats reactie

Terug naar “Het kweken van vis”