Zwaarddrager jongen bij volwassen zwaarddragers

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Neveah
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 mar 2020 19:10

Zwaarddrager jongen bij volwassen zwaarddragers

Bericht door Neveah »

Hallo!

Ik heb 5 dagen terug 3 zwaarddragers gekocht. Een man en twee vrouwen. Eén van de vrouwen heeft gelijk de volgende ochtend jongen gegeven, 8 of 9 stuks in totaal, ben ik nog niet helemaal uit. helaas is de moeder overleden, ik weet niet precies wat er geberud is, maar het lijkt alsof er een paar jongen of misschien wat eieren klem zijn komen te zitten.

Nu heb ik dus 1 man, 1 vrouw en een stel jongen. De jongen worden niet opgegeten door de volwassen vissen, ze zwemmen gewoon rond tussen de twee volwassen zwaarddragers en zijn nu ongeveer 4 a 5 mm groot.

Het probleem is echter dat de eerst ietwat brutale vrouw nu enorm aan het vluchten is en in paniek bijna de bak uit springt als ik de bak benader. Vanochtend kwam ze tegen de lamp aan en belandde achter de verwarming. Erg sneu en ik vermoed dat meneer zwaarddrager de oorzaak is daar er niks anders is voorgevallen. Ik zie hem niet paaien maar hij is altijd heel nieuwsgierig als ik bij het aquarium kom, ik weet niet wat hij allemaal uitspookt als ik er niet bij ben :p.

Het punt is alleen: Ik wil de jonge zwaarddragertjes graag en leven houden. Als ik er twee vrouwen bij doe, zien die de jongen dan niet aan voor voer? Ze zijn inmiddels gewend vrij en ongestoord rond te zwemmen omdat de huidige vissen niks doen.

Wat kan ik het beste doen?

Bedankt!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Zwaarddrager jongen bij volwassen zwaarddragers

Bericht door amber98 »

Normaal gesproken eten ze ze niet allemaal tegelijk op, zeker niet als er genoeg planten aanwezig zijn. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Neveah
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 mar 2020 19:10

Re: Zwaarddrager jongen bij volwassen zwaarddragers

Bericht door Neveah »

Bedankt Amber! Ik heb inmiddels al een vrouwtje toegevoegd daar de andere dame echt sneu werd. Jongen zijn inderdaad niet opgegeten, sterker nog, ik had binnen 10 minuten na arriveren van het 2e vrouwtje ineens een stuk of 30 jongen. 'Doe mij maar zo'n rode' moet je niet zeggen bij een dierenwinkel haha nouja, komt tijd komt raad.

Even 2 vraagjes: Worden posts op een gegeven moment vanzelf goedgekeurd? Of gaan ze altijd via mods en beheerders?

En, 1 van de moeders was bovenlangs rood en verder grotendeels licht oranje. Zij kreeg enkel grijze jongen. De rode die eergisteren is bevallen kreeg uitsluitend nagenoeg witte jongen. Wat zegt dit over de genetica en welke kleur gaan ze krijgen? Ik weet niet wie de vader is.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Zwaarddrager jongen bij volwassen zwaarddragers

Bericht door amber98 »

Berichten moeten 2x goed gekeurd worden, daarna kun je zonder goedkeuren berichten plaatsen. Jongen kunnen naarmate dat ze ouder worden best veel gaan veranderen van kleur, dus wacht maar een af wat het daadwerkelijk gaat worden ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Neveah
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 mar 2020 19:10

Re: Zwaarddrager jongen bij volwassen zwaarddragers

Bericht door Neveah »

Ahh oke, bedankt! Ik wacht het rustig even af. Ik meen dat het 4 weken duurt voordat de eindkleur zichtbaar wordt, toch?

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Zwaarddrager jongen bij volwassen zwaarddragers

Bericht door emeraldking »

Bij de kweekvormen van zowel de platy's als de zwaarddragers is dat verschillend. Doorgaans hebben ze bij de geboorte al de beoogde kleurstelling en eventueel het patroon. Doch er zijn er ook zat bij die later pas inkleuren.
Dat je een andere kleur jongen hebt t.o.v. de moeder zou kunnen inhouden dat de moeder niet uit een een bepaalde stam komt of dat er gewoon een ander gekleurd mannetje haar bevrucht heeft. Vaak is het laatst genoemde het geval.
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Neveah
0-200
0-200
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 mar 2020 19:10

Re: Zwaarddrager jongen bij volwassen zwaarddragers

Bericht door Neveah »

Bedankt! Ik krijg de indruk dat beide vrouwen wat te vroeg zijn bevallen, we zijn nu 1,5 en 2 weken verder na de bevallingen (beiden gelijk nadat ze uit de viswinkel kwamen waarbij de laatste heel nog niet zo dik was maar 2x zo veel jongen heeft gegeven als de 1e die wel ontplofte).

De eerste groep die grijs was zijn nu deels nog grijs, een paar beginnen zwartig te worden, vooral bij het achterlichaam (niet alleen de staart) en er is er 1 die wordt knalrood. Ze begonnen allemaal als dezelfde kleur grijs.

De tweede groep begon wit/geel, ze zijn nu wel een stuk donkerder, nu een beetje grijzig geel maar wel aanzienlijk lichter dan de eerste batch. Ik betrap me er elke keer op dat ik voor het aquarium ga zitten kleurtjes kijken, ik kijk bijna de kleur er vanaf haha. Ik vind het leuk even een gokje te wagen, ik verwacht namelijk dat er weinig of geen sterfte meer gaat zijn daar ik al een week lang geen dode visjes meer heb gevonden.
- De rode wordt vanzelfsprekend knalrood, de mams was er 1 die van geel overliep op rood.
- De grijze blijven nog een beetje een raadsel, sommigen hebben een oranje tintje maar dat kan nog alle kanten op. Ik vermoed een enkeling rood waarvan sommigen een overloop naar zwart zullen hebben, of misschien gevlekt, de grijze zullen denk ik een lichtere/minder prominente kleur krijgen, neon misschien?

- Van de tweede batch zullen ze allemaal wel geel worden vermoed ik daar ze zo enorm licht zijn.

Plaats reactie

Terug naar “Het kweken van vis”