help!! eerste schuimnestje dwerggourami !

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
kevinrijsmus
0-200
0-200
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 dec 2014 19:16
Locatie: landgraaf

help!! eerste schuimnestje dwerggourami !

Bericht door kevinrijsmus »

    goeiemiddag !

    ik heb sinds 2 dagen mn harem met dwerg gourami`s in een apart nieuw aquarium gezet met veel (drijf) planten, nu word ik vanmorgen wakker en wou ze voeren, tot mijn verbazing zie ik een schuimnestje ! en het mannetje zit constant achter de vrouwtjes aan te jagen (meer wegjagen volgensmij) , ook soms als ze niet bij het nest komen. is de ei afzet al gedaan ? want ik zie geen eitjes ertussen in ? wat me wel opvalt, hij zit meer achter het ene vrouwtje aan als de andere.. het mannetje zit wel de heletijd onder het nest (te bewaken?). moet ik nu de/een vrouwtje(s) eruit vangen en in mijn andere bak doen ? alvast bedankt !



    Afbeelding

    Afbeelding

    Afbeelding

    Afbeelding

    Afbeelding

    Afbeelding


    edit... ik zie net dat het mannetje er soms stukjes plant tussen doet ? :P
    Laatst gewijzigd door kevinrijsmus op 05 jul 2017 12:30, 2 keer totaal gewijzigd.

    Gebruikersavatar

    Onderwerp auteur
    kevinrijsmus
    0-200
    0-200
    Berichten: 42
    Lid geworden op: 05 dec 2014 19:16
    Locatie: landgraaf

    Re: help!! eerste schuimnestje werggourami !

    Bericht door kevinrijsmus »

    heb een paar foto`s van het schuimnestje bijgevoegd aan het bericht.

    Gebruikersavatar

    tobyderks
    1000+
    1000+
    Berichten: 2064
    Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

    Re: help!! eerste schuimnestje werggourami !

    Bericht door tobyderks »

    Ik kan het zo niet zien maar het is heel goed mogelijk. Toen ik een vrouwtje bij mijn mannetje had gezet, hadden ze ook binnen een dag gepaard. Het gedrag van het mannetje past wel bij een bevrucht nest. Maar je komt er snel genoeg achter, binnen 2 dagen moeten ze uitkomen, dan zal je allemaal kleine zwarte puntjes in het nest zien, dat zijn de jongen. Als je de jongen wilt houden moet je de vrouwtjes er even uit halen en een week nadat de jongen zijn uitgekomen ook de man. Sowieso even goed in de gate houden of de man de vrouw niet te veel stress geeft, anders toch maar de vrouw appart zetten. Wil je de jongen niet, laat de man er dan bij zitten, hij zal ze wel opeten.

    Gebruikersavatar

    Onderwerp auteur
    kevinrijsmus
    0-200
    0-200
    Berichten: 42
    Lid geworden op: 05 dec 2014 19:16
    Locatie: landgraaf

    Re: help!! eerste schuimnestje werggourami !

    Bericht door kevinrijsmus »

    tobyderks schreef: 05 jul 2017 13:20 Ik kan het zo niet zien maar het is heel goed mogelijk. Toen ik een vrouwtje bij mijn mannetje had gezet, hadden ze ook binnen een dag gepaard. Het gedrag van het mannetje past wel bij een bevrucht nest. Maar je komt er snel genoeg achter, binnen 2 dagen moeten ze uitkomen, dan zal je allemaal kleine zwarte puntjes in het nest zien, dat zijn de jongen. Als je de jongen wilt houden moet je de vrouwtjes er even uit halen en een week nadat de jongen zijn uitgekomen ook de man. Sowieso even goed in de gate houden of de man de vrouw niet te veel stress geeft, anders toch maar de vrouw appart zetten. Wil je de jongen niet, laat de man er dan bij zitten, hij zal ze wel opeten.


    bedankt voor U reactie !

    ik kom net thuis van het sporten, en zie dat het nestje weer groter is gemaakt, bijna dubbel zo groot.. dus wat is u raad? de vrouwtjes nog even laten zitten ? of in mijn andere bak zetten.


    over de jongen, tot hoeveel weken / maanden kan ik de mannetjes bij elkaar houden in een bak? want ik heb vaker gelezen dat je niet 2 volwassen mannetjes in een 60 cm bak kan houden ! en vanaf hoeveel weken kunnen ze bij mijngezelschap bak? ( zitten wat grotere vis soorten in !)

    over het voer,
    ik lees overal beginnen met liquifry 1, na n week overstappen op artemia (is er ook iets wat je kant en klaar in de winkel koopt wat ze
    na n week liquifry1, mogen hebben?

    na hoeveel weken kan ik voeren met gedroogde muggenlarven en vlokvoer etc?

    sorry voor mijn vele vragen, heb nog nooit gekweekt met gourami`s alleen simpele visjes zoals platys! maar dat gaat eigenlijk vanzelf :P

    veel groeten kevin rijsmus !

    Gebruikersavatar

    tobyderks
    1000+
    1000+
    Berichten: 2064
    Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

    Re: help!! eerste schuimnestje werggourami !

    Bericht door tobyderks »

    Geen probleem. Ik raad aan de vrouwen nog 2 dagen te laten zitten. Kijk dan over een dag of 2 of je al jongen in het nest ziet zitten, hier een foto van hoe het er bij mij:
    Afbeelding

    Je moet heel goed kijken maar hier en daar zie je hele kleine zwarte puntjes, dat zijn de babies.
    Maar als je ziet dat de vrouwen echt te veel stress hebben door de man, dan eruit halen.
    Wanneer de mannen geslachtsrijp zijn willen ze gaan paren en zullen ze gaan vechten met andere mannen, dan moeten ze dus uit elkaar. Ik weet niet precies vanaf hoe veel weken/maanden dat zo is.
    Artemia hebben ze in de meeste aquariumspeciaalzaken wel hoor, en anders kun jr vragen of ze dat kunnen leveren.

    En al die vragen maken niet uit hoor, daar zijn wij voor ;).

    Gebruikersavatar

    Onderwerp auteur
    kevinrijsmus
    0-200
    0-200
    Berichten: 42
    Lid geworden op: 05 dec 2014 19:16
    Locatie: landgraaf

    Re: help!! eerste schuimnestje werggourami !

    Bericht door kevinrijsmus »

    bedankt voor jullie reacties ! nu hebben ze al 2 keer gepaard, langs elkaar afzwemmen met n gebogen lichaam zegmaar, alleen er komen geen eitjes, en na 10seconde jaagd hij het vrouwtje weg en gaat hij weer verder met het nest (althans zo lijkt het ) ? is dit normaal ? :P alvast bedankt ! groetjes !!

    Gebruikersavatar

    tobyderks
    1000+
    1000+
    Berichten: 2064
    Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

    Re: help!! eerste schuimnestje werggourami !

    Bericht door tobyderks »

    Kan het niet zijn dat hij de eitjes al heeft opgevangen in het nest aan het stoppen is?

    Gebruikersavatar

    Onderwerp auteur
    kevinrijsmus
    0-200
    0-200
    Berichten: 42
    Lid geworden op: 05 dec 2014 19:16
    Locatie: landgraaf

    Re: help!! eerste schuimnestje werggourami !

    Bericht door kevinrijsmus »

    tobyderks schreef: 05 jul 2017 16:48 Kan het niet zijn dat hij de eitjes al heeft opgevangen in het nest aan het stoppen is?



    zag wel n paar hele kleine witte puntjes, maar dat waren echt minimaal weinig zoals ik kon zien,
    ik weet niet wat er gebeurt is toen ik aan het sporten was ! maar waarom lokt hij het vrouwtje dan nog steeds afentoe naar het nest ? :P

    Gebruikersavatar

    Onderwerp auteur
    kevinrijsmus
    0-200
    0-200
    Berichten: 42
    Lid geworden op: 05 dec 2014 19:16
    Locatie: landgraaf

    Re: help!! eerste schuimnestje werggourami !

    Bericht door kevinrijsmus »

    aaaaaahhhh daaaar komen de eitjes ! eindelijk :D

    Gebruikersavatar

    Onderwerp auteur
    kevinrijsmus
    0-200
    0-200
    Berichten: 42
    Lid geworden op: 05 dec 2014 19:16
    Locatie: landgraaf

    Re: help!! eerste schuimnestje werggourami !

    Bericht door kevinrijsmus »

    hoevaak , ik noem het maar duwen hahaha, ``duwen`` ze de eitjes eruit ? dan weet ik wanneer ik de vrouwtjes eruit moet halen :P

    Gebruikersavatar

    tobyderks
    1000+
    1000+
    Berichten: 2064
    Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

    Re: help!! eerste schuimnestje werggourami !

    Bericht door tobyderks »

    Nou als je ze al een aantal keer hebt zien paren zou ik haar eruit halen voor de zekerheid. Je zou ze nog vanavond kunnen laten zitten en alles goed in de gate kunnen houden, maar ik zou ze voor de zekerheid voor de nacht eruit halen, want anders weet je niet wat je morgenvroeg aan gaat treffen. Als het goed is komen vrijdag of zaterdag de jongen uit. Ze blijven dan in het nest hangen en de vader verzorgt ze. Na een week zullen ze zelfstandig gaan zwemmen en dan moet je ook paps eruit halen. Je hebt een veilig filter?

    Gebruikersavatar

    Onderwerp auteur
    kevinrijsmus
    0-200
    0-200
    Berichten: 42
    Lid geworden op: 05 dec 2014 19:16
    Locatie: landgraaf

    Re: help!! eerste schuimnestje werggourami !

    Bericht door kevinrijsmus »

    tobyderks schreef: 05 jul 2017 17:28 Nou als je ze al een aantal keer hebt zien paren zou ik haar eruit halen voor de zekerheid. Je zou ze nog vanavond kunnen laten zitten en alles goed in de gate kunnen houden, maar ik zou ze voor de zekerheid voor de nacht eruit halen, want anders weet je niet wat je morgenvroeg aan gaat treffen. Als het goed is komen vrijdag of zaterdag de jongen uit. Ze blijven dan in het nest hangen en de vader verzorgt ze. Na een week zullen ze zelfstandig gaan zwemmen en dan moet je ook paps eruit halen. Je hebt een veilig filter?

    hoi, ik heb vanavond boks training van 20u tot ongeveer 21:30, wat zegt u, eruit halen voordat ik ga of de gok wagen ?..

    ik heb n normale filter, maar ik maak er zometeen even n stukje van n oud netje voor !

    Gebruikersavatar

    Tim
    Oud teamlid
    Oud teamlid
    Berichten: 2275
    Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
    Locatie: Zevenaar

    Re: help!! eerste schuimnestje werggourami !

    Bericht door Tim »

    nee hoor laat ze even zitten. de man stopt de eitjes in het schuim en dat is duidelijk zichtbaar. het zijn witte bolletjes die steeds groter worden en uit eindelijk heb je mini zwarte visjes zwemmen. zolang je nog geen grote hoeveelheden eitjes in het schuim ziet zitten zou ik de vrouw laten zitten.
    'The eye is useless, if the mind is blind'

    Gebruikersavatar

    Onderwerp auteur
    kevinrijsmus
    0-200
    0-200
    Berichten: 42
    Lid geworden op: 05 dec 2014 19:16
    Locatie: landgraaf

    Re: help!! eerste schuimnestje werggourami !

    Bericht door kevinrijsmus »

    Tim schreef: 05 jul 2017 17:37 nee hoor laat ze even zitten. de man stopt de eitjes in het schuim en dat is duidelijk zichtbaar. het zijn witte bolletjes die steeds groter worden en uit eindelijk heb je mini zwarte visjes zwemmen. zolang je nog geen grote hoeveelheden eitjes in het schuim ziet zitten zou ik de vrouw laten zitten.

    thanks ! en voordat ik naar bed ga wel eruit halen zoals onze andere forumgenoot zei ? :P

    groetjes !

    Gebruikersavatar

    Tim
    Oud teamlid
    Oud teamlid
    Berichten: 2275
    Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
    Locatie: Zevenaar

    Re: help!! eerste schuimnestje werggourami !

    Bericht door Tim »

    Pas er uit halen als je echt witte eitjes in het schuim ziet zitten.
    'The eye is useless, if the mind is blind'

    Plaats reactie

    Terug naar “Het kweken van vis”