Heel legsel dood,

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Apistopat
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 okt 2016 10:52

Heel legsel dood,

Bericht door Apistopat »

Ik heb sinds 3 weken een koppel maanvissen, zelf in aquariumzaak uitgezocht. Ik heb ook nog een koppel gewone antennebaarsjes en een koppel neonblue die heb ik 4 weken. Van de maanvissen had ik zondag voor de 2e keer een legsel. Rond de 300 eitjes. De helft was na een dag wit en de andere helft kwam na 2 en een halfje dag uit. Ze hadden niet echt grote dooierzakjes zoals bij het eerste legsel 2 dagen na aankoop. Deze helft heeft het ook niet overleeft. Is dat normaal bij jonge beginnende koppels. Van het eerste legsel zijn er 80 over en groeien hard op Artemia. De Baarsjes hebben nu allebei 3 legsels gehad en heb er boven de 300 jongen nu van zwemmen. Morgen moet een vierde legsel uitkomen. Heb dus 1 keer per week legsels van baarsjes. Maanvissen zijn nu de steen weer aan het poetsen en hun hoek aan het afbakenen.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Heel legsel dood,

Bericht door amber98 »

Volgens mij had je het aquarium geen 3 weken laten in draaien toch? (Excuses als ik het fout heb onthouden)
Zoja, dan kan het zijn dat de waardes niet goed zijn en de vissen nu zoveel eieren leggen, omdat ze de soort in stand willen houden (zich dus voorbereiden op overlijden als het ware) kun je de waardes meten? Ondanks dat het niet heel betrouwbaar is, kun je wel schatten of het daarmee te maken kan hebben ;)

Anders zou het misschien ook kunnen dat het koppel nog wat te jong is of nog even goed moet oefenen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Apistopat
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 okt 2016 10:52

Re: Heel legsel dood,

Bericht door Apistopat »

Aquarium draait al tijdje. Eest zonder vis. Waterwaardes zijn goed. Alleen is het water misschien te hard. Heb duizenden Baarsjes gekweekt 10 jaar geleden. Die legsels gaan nu ook goed ondanks dat ze moeilijk zijn groot te brengen. Koppel maanvissen is nog vrij jong dat is de enige reden die ik kan bedenken samen met te hard water. Had vroeger met de Baarsjes wel osmose water en dan gemengd tot 5.5 ph. Maantjes zijn nu weer aan het poetsen en hun strepen worden alweer donkerder .

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Heel legsel dood,

Bericht door Linda »

Ik denk zelf dat het koppel nog te jong en onervaren is. Heb zelf een koppel dambordcichliden in de bak die twee keer een legsel hebben gehad. De eitjes zijn nooit uitgekomen en ze hebben het daarna ook nooit meer geprobeerd :kwnie:
Waarschijnlijk heeft de vrouw ze allemaal opgegeten want ze waren op een gegeven moment allemaal weg. En aangezien ze het nest als een pitbull bewaakte, denk ik niet dat het een andere vis kan zijn geweest :P

Gebruikersavatar

pruts54
0-200
0-200
Berichten: 132
Lid geworden op: 11 aug 2016 10:45
Locatie: 2590 berlaar belgie

Re: Heel legsel dood,

Bericht door pruts54 »

over enkele jaren had ik 2 koppels maanvissen, het ene koppel at altijd alle eieren op en het andere koppel bracht hun jongen groot, maar ik had ook niet altijd prijs, een vraagje zitten uw antenne-baarsjes in de zelfde bak als de maanvissen als die met jongen liggen, of zitten ze in afzonderlijke bakken. ik plaatste de maanvissen toen in een afzonderlijke bak maar ze bleven wel bij de jongen.
in mijn grote gemengde bak heb ik wel dikwijls nest met de antenne baarsjes maar die worden altijd geroofd, en ze afzonderlijk zetten vind ik maar niks, maar een bakje van 60 cm tot 80 cm zou ik nog kunnen zetten met iets anders er bij dat de eieren jongen niet rooft.
Jos

Plaats reactie

Terug naar “Het kweken van vis”