Voer voor kweekbak

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Robbie
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 feb 2022 20:34

Voer voor kweekbak

Bericht door Robbie »

Hallo allemaal,

Ik heb een koppel krobia xinguensis (ze zijn 2 jaar) en hier wil ik graag mee kweken. Ik ververs hiervoor iedere week al 40%. Moet ik ze hier speciaal voer voor geven? Alle tips zijn welkom.

Groetjes Robin

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Voer voor kweekbak

Bericht door amber98 »

Hoe groot is de bak, hoe ziet de inrichting er uit en heb je er nog meer vissen hij zitten? Weet je zeker dat je een klikkend koppel hebt?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Robbie
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 feb 2022 20:34

Re: Voer voor kweekbak

Bericht door Robbie »

Het is een juwel rio 180 (101×41×50) Ik heb er een paar bloempotten inliggen en een paar groote stukken hout als zichtbrekers. Ze zijn de enige bewoners op een paar anicitrusen na.
Als ik het water verversen heb zie ik wel paargedrag (ze zitten bij elkaar en draaien een beetje om elkaar heen) maar een dag later veranderd dat in jaaggedrag.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Voer voor kweekbak

Bericht door amber98 »

Het om elkaar heen draaien kan ook vechtgedrag zijn. Ik denk dat je geen koppel hebt, wellicht misschien zelfs 2 mannen (maar zonder foto’s is dat natuurlijk niet te zeggen?) ancistrussen zijn overigens best vervelende medebewoners voor de kweek van cichliden, snachts slaan ze vaak toe om om eieren op te eten.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Robbie
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 feb 2022 20:34

Re: Voer voor kweekbak

Bericht door Robbie »

Hier zijn een paar video's. Ik was ook van plan om het anicitrusen bestand uit te dunnen.

https://linksharing.samsungcloud.com/h55BoTRUsVoK

https://linksharing.samsungcloud.com/kUXjIpgQNmbm

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Voer voor kweekbak

Bericht door amber98 »

1 hele duidelijke man zeker, van de andere (“onderdanige”) kan ik net niet goed de puntigheid van de vinnen, voornamelijk Aarsvin, zien. De rug vin lijkt wel van een man. Alleen zie ik wel echt heel veel ancistrussen, 1 meter is al best klein voor volwassen krobia xinguensis en met zoveel mede grond bewoners zullen ze niet de rust vinden om te gaan paren. Ter informatie: 1 ancistrus is al genoeg om een heel nest eieren leeg te eten, dus ookal zou je daadwerkelijk een nest krijgen, is de kans heel groot dat je er geen jongen van krijgt helaas ;) Het gedrag wat op de filmpjes te zien is, is territoriaal gedrag. De “onderdanige” heeft niet genoeg ruimte om weg te komen bij de andere. (Ongeacht of het een man of vrouw is) kiest ipv vechten om onderdanig te zijn: als deze terug zou vechten was één van de twee waarschijnlijk al overleden aan de verwondingen. Overigens is deze stress beslist niet gezond, op deze manier raakt de “onderdanige” vaak heel erg uitgeput.

Als je echt graag wil kweken met deze soort: eerst bepalen of je daadwerkelijk een vrouw erbij hebt zitten, dan zorgen dat ze de enige vissen in de bak zijn en rustig afwachten of het gedrag onderling beter word (dus om gaat slaan naar paar gedrag) als ze rust hebben zonder medebewoners. Als gedrag niet veranderd, zullen deze twee optijd gesplitst moeten worden om te voorkomen dat ze alsnog gaan vechten of één sterft door de stress.

Als je niet per se wil kweken, zou ik direct voor safe kiezen om ze uit elkaar te halen. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Robbie
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 feb 2022 20:34

Re: Voer voor kweekbak

Bericht door Robbie »

Oke, ik denk dat ik dan maar voor safe kies.
Maar, zou je het geslacht op deze foto wel kunnen zien?

Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Voer voor kweekbak

Bericht door amber98 »

Op de foto zou ik zeggen vrouw, maar de filmpjes man. je moet kijken naar de rugvin en aarsvin, bij een man zijn deze langwerpig en puntig, bij vrouwen een stuk korter en vaak wat afgerond

Plaats reactie

Terug naar “Het kweken van vis”