Helder water? Hoe?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Botje77
0-200
0-200
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 okt 2013 21:12
Locatie: Bergen op Zoom

Helder water? Hoe?

Bericht door Botje77 »

Hallo!
Ik heb een vraagje over hoe ik mijn water helder krijg. Ik heb een grindbodem, mijn watercondities zijn goed, ik heb niet te veel vissen erin zitten, krijgen om de dag eten, 2 binnenfilters (bluewave 500 en een kleintje die over filterwatten filterd).Ik ververs elke week 20% van mijn water, ik spoel mijn sponzen af in het oude aquariumwater voor de bacteriën. Ik zuig elke week de bodem schoon.Ik heb mijn licht 9 uur perdag aanstaan. Heb geen voedingsbodem.
Ik snap het niet meer.. :? Help!
Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Botje77
0-200
0-200
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 okt 2013 21:12
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Helder water? Hoe?

Bericht door Botje77 »

Het is trouwens een 200 liter aquarium en ik doe er elke week een beetje plantenvoeding bij.. :lol:

Gebruikersavatar

Floor
200-400
200-400
Berichten: 235
Lid geworden op: 18 okt 2012 19:58
Locatie: Fryslân

Re: Helder water? Hoe?

Bericht door Floor »

tja, altijd lastig zoiets.

hoe lang zit de grindbodem er al in of beter, hoe lang draait de bak al?


ongeacht de helderheid van je water kan je een aantal dingen veranderen,

voeren mag bijvoorbeeld iedere dag het mag zelfs 2 of 3 keer per dag ik ben van mening dat dit de vissen ten goede komt en de belasting (vervuiling) van het water beter spreid.
(een keer een dag over slaan is trouwens zeker niet slecht)

het licht mag ook gerust 12 uur branden, veel planten vinden dat wel zo fijn. de belichtingsduur wel langzaam opschroeven anders kunnen de algen jouw en je plantjes voor zijn...

plantenvoeding mag ook iedere dag. zo kunnen de planten continu voeding opnemen dit geeft een evenwichtige plantengroei.

misschien dan wel geen antwoord op je vraag maar toch gewoon een paar tips waar je misschien wat mee kan.
'You can be what ever you resolve to be'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Botje77
0-200
0-200
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 okt 2013 21:12
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Helder water? Hoe?

Bericht door Botje77 »

Dank je voor je antwoord! :lol: de bak draait nu zo'n 5 maanden, ik heb het grind eerst heel goed uitgespoeld tot er geen vuil meer afkwam..in de bak gedaan, pomp aangedaan en met een pollepel steeds geroerd tot het water helemaal helder was. Ik kreeg die tips van licht en eten van andere mensen ivm algen en nitriet, maar kan dus meer voeren en langer licht aanlaten? Bedankt voor de tips! :D Nu alleen nog weten hoe ik mijn water helder kan krijgen..

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Helder water? Hoe?

Bericht door Kees »

Misschien is je stroming wat te hard waardoor constant wat "stof" blijft dwarrelen?
Als het gaat, speel eens met je uitstroom, bv meer gericht langs de achterkant.
Ook zou je eens kijken of een klein beetje kool in de filter je water helderder maakt.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Marja
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 7889
Lid geworden op: 08 feb 2010 00:13

Re: Helder water? Hoe?

Bericht door Marja »

misschien een flinke dot filterwatten in je grote filter :lol:
groetjes Mar

mijn gras is groen genoeg!

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Helder water? Hoe?

Bericht door stylz »

Wat je hebt is waterbloei, eigenlijk is daar niet heel veel aan te doen, goed nieuws is dat het meestal vanzelf weg gaat maar daar staat geen datum bij je kan hier maanden last van hebben.

Wat helpt is je planten zo goed mogelijk laten groeien, gewoon normaal belichten helpt dus vanaf 8 uur per dag tot 12 uur niet meer, veel water verversen grote wissels 50% oid dan halveer je gelijk de waterbloei.
Het kan zijn dat het de volgende dag dan al weer terug is, maar uiteindelijk bloeit het zich zelf dan toch dood.

voor de rest minimaal voeren de boel stabiel houden, je planten zijn je vriend ik zie dat je niet al te veel planten hebt, maar er staan wat snel groeiende stengel planten in, die kan je lekker laten toenemen of meer bij kopen :)

Voeren het best voor de water wissel die je best elke 2 dagen mag doen, dus voeren 10 min wachten 50% water er uit bij voorkeur de dag daarna niet voeren of heel minimaal.

Het is hardnekkig maar het gaat weg, beter filtreren heeft over het algemeen geen zin, je hebt gaf filters die heel fijn spul kunnen vangen, moet je dan overigens wel dagelijks vervangen/uitwassen, maar ook daar gaat het meestal gewoon door heen het zijn bacterien en die filter je niet zo maar ergens uit.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Botje77
0-200
0-200
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 okt 2013 21:12
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Helder water? Hoe?

Bericht door Botje77 »

Bedankt voor al jullie tips! Ik ga eens kijken wat ik kan doen! Meer filterwatten, uv binnenfilter, meer planten en water verversen! :D Ik had ook wat gelezen over je bak afplakken maar dat vertrouw ik niet.. :(

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Helder water? Hoe?

Bericht door Kevin »

Je hoeft meestal niet zozeer een dikke laag te hebben maar wel goed materiaal, en zorgen dat er geen water langs kan lopen als je de wat in de filter legt.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Chumbu
600-800
600-800
Berichten: 703
Lid geworden op: 27 jul 2011 21:32

Re: Helder water? Hoe?

Bericht door Chumbu »

Ik weet niet of je meerdere mensen in je vriendenkring hebt die bv aquaria hebben? zoja heeft er misschien eentje een uv filter te leen....... 1 dag kraakhelder en zou het zomaar kunnen dat het niet meer terugkomt.
Ik had het hier bij mijn kommetje ook en die was in twee dagen kraakhelder weer, al heb ik hem dan nog de hele dag aanstaan.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Helder water? Hoe?

Bericht door stylz »

Volgens mij heeft een fijner filter geen enkele zin, ik heb dat geprobeerd met hele fijne gaf filters, je kan bacterien niet uit het water filtreren.

De omstandigheden kan je wel aanpassen zodat de bacterien het niet meer naar hun zin hebben, of omdat ze vrij zwevend zijn ze doden met UV of Ozon.

Maar met UV of Ozon weet je nooit of ze terug komen als je de boel uit zet.
het zijn hardnekkige diertjes en als je eenmaal een verkeerd evenwicht hebt is het moeilijk dat terug te krijgen soms is de bak al lang weer goed maar dan gaan ze niet weg en dan kan een duwtje in de rug met b.v. UV goed helpen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Geert
1000+
1000+
Berichten: 1317
Lid geworden op: 14 apr 2013 18:10
Locatie: Delfzijl

Re: Helder water? Hoe?

Bericht door Geert »

Wat ik er over gelezen heb dat mensen met een uv lamp wel de lamp een uurtje per dag laten branden. Gewoon prefentief zeg maar.

Gebruikersavatar

joey10076
0-200
0-200
Berichten: 142
Lid geworden op: 06 mei 2012 20:57

Re: Helder water? Hoe?

Bericht door joey10076 »

Hier heb je speciaal spul voor weet zo ff niet hoe het heet iets van Sera of tetra gooi het er in. En 1 dag is het weg gooi het boven je filter en zorg dat je actieve kool er uit is

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Helder water? Hoe?

Bericht door stylz »

wat voor spul dan ?

Ik ben geen voorstander van spul daar niet van, maar ik weet niets wat tegen bacteriele waterbloei werkt behalve een UV lamp en een Ozonisator.
Oja en natuurlijk de omstandigheden goed maken en geduld :mrgreen:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Chumbu
600-800
600-800
Berichten: 703
Lid geworden op: 27 jul 2011 21:32

Re: Helder water? Hoe?

Bericht door Chumbu »

stylz schreef:wat voor spul dan ?

Ik ben geen voorstander van spul daar niet van, maar ik weet niets wat tegen bacteriele waterbloei werkt behalve een UV lamp en een Ozonisator.
Oja en natuurlijk de omstandigheden goed maken en geduld :mrgreen:
+1 :mrgreen:

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”