De '3 weken opstart regel'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Eska
400-600
400-600
Berichten: 452
Lid geworden op: 24 apr 2012 00:27
Locatie: Herzele-België

De '3 weken opstart regel'

Bericht door Eska »

Een aantal mensen zijn hier op het forum begonnen met de opstart van hun aquarium.
Nu had ik het graag es gehad over de ' drie weken opstart' regel, je weet wel, drie weken om de stikstofcyclus te doorlopen, het vermenigvuldigen van de bacteriën, de nitriet-piek, etc...

Even een knuppel in het hoenderhok :
Ik heb nogal wat contacten met mede-aquarianen over de ganse wereld, zeg maar, en ik moet tot de conclusie komen dat die ' drie-weken-regel' eigenlijk vooral in Nederland en België wordt gevolgd en toegepast.

Men plaatst 'geleidelijk' merk ik in de discussies die ik al heb gehad ;), maw. men plaatst een aantal visjes - onmiddellijk dus - , die uiteraard zorgen voor afval in de zin van ammoniak, waardoor de ganse cyclus in gang kan schieten..door de NH3 ( beperkt) -> NO2 -> NO3 heeft men haast nooit een nitrietpiek ( zo wordt het me toch verteld). Ik kan daar -theoretisch - wel inkomen, maar toch...Ik pas nog altijd - plichtsbewust? - de regel toe :)

Ervaringen? Opmerkingen?

Gebruikersavatar

Rickpad
1000+
1000+
Berichten: 1404
Lid geworden op: 06 dec 2011 12:06

Re: De '3 weken opstart regel'

Bericht door Rickpad »

Ik ken genoeg Nederlanders die het niet doen terwijl ze nog nooit een nitrietpiek hebben gehad. Het is volgens mij vooral traditie om het te doen.

Persoonlijk heb ik wel vaak de 3 week indraaiperiode maar dat is meestal vooral omdat ik tot het laatst twijvel welke vissen ik nou precies wil hebben :mrgreen:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Eska
400-600
400-600
Berichten: 452
Lid geworden op: 24 apr 2012 00:27
Locatie: Herzele-België

Re: De '3 weken opstart regel'

Bericht door Eska »

lol Rickpad, ja, das ook een reden :D

Ik denk ook dat het hier ingebakken zit hoor ;)

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: De '3 weken opstart regel'

Bericht door Kevin »

ik zet ook meestal gelijk al wat vis uit om de bak op te starten. Weekje later ofzo weer wat vis erbij en genoeg meten tussendoor.

Maar soms kan het niet anders dan je bestand in een keer te plaatsen, denk aan cichliden bijvoorbeeld. Dan is het ook goed meten en op tijd verversen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Rita M
1000+
1000+
Berichten: 4986
Lid geworden op: 02 mar 2011 14:59
Locatie: Amsterdam

Re: De '3 weken opstart regel'

Bericht door Rita M »

Ik hou tegenwoordig wel netjes de indraai weken aan, puur omdat ik dit via fora heb geleerd. Niet persé 3 maar na een week of 2.5 kijk ik eens of m'n nitriet niet al te hoog is en dan wacht ik nog een weekje, goed gedrilt dus :mrgreen:

Nou is het me een keer overkomen dat ik veel vis nieuw erbij deed en tegelijk veel plantjes eruit haalde (stomstomstom ik weet ut nu) en om dan je vissen bijna te zien stikken vanwege de enorme nitriet piek is erg naar hoor. Om dit te voorkomen doe ik dus voor de zekerheid toch de indraai periode maar en voor de Cristal Reds draai ik zelfs een week of 5 in al is het door allerlei omstandig heden nog langer geworden.

Gebruikersavatar

Bertus
1000+
1000+
Berichten: 4898
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:45
Locatie: Lopik

Re: De '3 weken opstart regel'

Bericht door Bertus »

Na het vervangen van mijn bodem heb ik ook mijn vissen gelijk weer terug gebracht in de bak, na een korte tijd had ik wel een flinke piek te pakken :( Voortaan wacht ik mooi even een paar weken.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Gebruikersavatar

René
800-1000
800-1000
Berichten: 801
Lid geworden op: 11 aug 2010 15:17
Locatie: Roden

Re: De '3 weken opstart regel'

Bericht door René »

Ik draai nooit in, en heb het ook nog nooit gedaan. Ik heb meerdere bakken opgestart, en ook nog nooit een nitrietpiek o.i.d. gehad.
Wel laat ik de bak altijd een weekje staan zodat de planten een beetje kunnen bijtrekken, het water al wat is verkleurd e.d. Soms wacht ik ook wat langer dan een week, maar dat is weer omwille van de planten zodat de vissen zich prettiger voelen.

Daarna begin ik mijn bestand op te bouwen. Gewoon complete groepen meteen, maar wel per soort. Dat is echter weer zodat ik kan kijken hoeveel en wat er nog bij kan.

Heel eerlijk vind ik dat er veel te overdreven wordt met het indraaien, en mensen vooral te bang zijn.
Maar ja, ik hou me sowieso niet aan richtlijnen. Ik doe gewoon waar ik me goed bij voel.
Mijn bakken

Groeten,
René

Gebruikersavatar

Rody
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4673
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: De '3 weken opstart regel'

Bericht door Rody »

Mmmmm, dit is een leuk verhaal....dat mensen bang zijn is echt grote onzin, hoe je het wend of keert...de bacteriën zijn simpelweg nog niet aanwezig in een bak als we die nieuw opstarten, daar kunnen we gewoon niet omheen.

Dat de opstart op deze manier mogelijk is ben ik het dan weer wel mee eens, weliswaar met restricties maar het kan wel.
Dat je een nitrietpiek niet meet betekent zeker niet dat hij niet langs geweest is, we meten immers niet elk moment van de dag, we kunnen het dis gemakkelijk missen.
Als hij dus wel langs is gekomen hebben de dieren toch echt wel even een vervelende situatie gehad, hoeft niet tot de dood te lijden maar leuk is anders voor ze.

Dus het indraaien is echt geen broodje aap verhaal en is de meest veilige manier, meer ervaren mensen kunnen zeker op andere manieren opstarten omdat die er simpelweg meer gevoel voor hebben en sneller zien als er iets mis is en direct in kunnen grijpen.
Voor een beginner.....niet doen, pak dan gewoon de veilige rechterbaan en rij iets langzamer.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
----------------------------------------------------
BubbaGump Co.
Onderwaterpret
Wijk (bij Duurstede) aan zee

Gebruikersavatar

Floor
200-400
200-400
Berichten: 235
Lid geworden op: 18 okt 2012 19:58
Locatie: Fryslân

Re: De '3 weken opstart regel'

Bericht door Floor »

Wat je wat mij betreft ook niet moet onderschatten is het feit dat wanneer je "niet goed" opstart je nog wel eens een flink algen probleem kan krijgen.
Natuurlijk kan dit ook gebeuren wanneer de bak goed is ingedraaid maar, alles wat je kan doen om dit enigzins te beperken moet je natuurlijk niet laten.
Die algen troep werkt toch behoorlijk démotiverend en dat is niet alleen voor beginners.

Wat opstarten betreft; ik denk dat al die bacterieculturen die je tegenwoordig kan kopen best wel nuttig kunnen zijn.
Ik gebruik deze niet maar gebruik wel filtermateriaal uit een draaiend filter wanneer, je "gebruikt" filtermateriaal gebruikt is het wel verstandig om de nieuwe bak aan te vullen met gebruikt aquariumwater.
Is dit niet mogelijk dan kan je volgens mij het best iedere dag of iedere 2 dagen het gebruikte materiaal voor een deel weer vervangen voor "vers" gebruikt materiaal.
Je smijt het spulletje tenslotte wel in puur leidingwater dus ook al gebruik je ingedraaid materiaal veel bacteriën zullen daaraan dood gaan.

Zelf doe ik er ook alvast wat sterke visjes in om de bacteriën te voeden.
Ik heb hier een aantal volgroeide vrouwtjes guppen. Die zijn heel sterk en weten wel hoe ze moeten vervuilen

Ondanks dit hele verhaal is het toch verstandig de boel een week of zelfs twee te laten draaien en daarna langzaam je bestand toe te voegen.
'You can be what ever you resolve to be'

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: De '3 weken opstart regel'

Bericht door Kees »

Hier ook nooit aan de 3 weken regel gehouden.
Meestal binnen een week, wat sterke visjes uitgezet.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: De '3 weken opstart regel'

Bericht door Stefan »

Ik zal je zeggen, de alle eerste nitrietpiek ooit voor mij, was in een bak die ik liet indraaien volgens "de regels".
Daarvoor had ik nog nooit een nitrietpiek gehad en sindsdien ook nog maar 1 keer (weer toen ik m'n bak liet indraaien).
Sindsdien twijfel ik ook wel om terug te stappen op de "methode" die ik daarvoor gebruikte, maar ook wel wat angstig uiteraard. Zal je net zien dat je dan toch die nitrietpiek hebt terwijl er wel vissen in de bak zitten...
Maar 3 weken vind ik te veel. Ik wacht een dag of 10/11, dan meet ik nog 1 keer en als de nitrietpiek dan nog niet is ingezet (dwz totaal geen verhoogde waarde) ga ik ervanuit dat die ook niet meer komt.
Al wordt de test ook maar een klein beetje meer oranje dat ik verwacht, wacht ik 't af.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

Chumbu
600-800
600-800
Berichten: 703
Lid geworden op: 27 jul 2011 21:32

Re: De '3 weken opstart regel'

Bericht door Chumbu »

Een aquarium gevuld met water en een draaiend filter zonder inrichting zoals planten bv, zal nooit ingedraaid zijn!
Water vervuild alleen door belasting en deze belasting zorgt ervoor dat je baccies aan de gang gaan en vermenigvuldigen.
Een aquarium kan je wel een jaar laten draaien bv maar zal door bovenstaande reden niet ingedraaid zijn. Mensen doen veelal de drie weken regel ofwel, bak inrichten, planten erin, water erin en laten draaien...... op deze manier heb je wel een opstart! omdat planten organisch rottend materiaal verliezen en dat zorgt voor een baccie start en vermenigvuldiging.
Nieuwe aquarianen gaan vaak ook verversen in de drie weken opstart, dat is ook niet goed want het hele kleine beetje baccie huishouding wat er dan opgang komt wordt meteen weggespoeld door het verversen. Beter is het om dan daadwerkelijk je aquarium met planten gewoon rustig de opstart van drie weken mee te laten maken, beetje vlokvoer erbij helpt goed daarin. Dat vlokvoer gaat namelijk rotten omdat je geen vissen hebt die het opeten dus baccies gaan aan de gang :)
Persoonlijk vind ik een drie weken regel ook zwaar overdreven omdat als je een bakje opstart en er geen vissen in zet je geen goede bacterie cultuur opbouwt.

Als je alle vissen ineens uitzet in een bak die al maanden draait dan gaat het ook fout zoals andere hierboven al aangeven, je bacterie cultuur kan dit gewoon niet aan. Dus opstarten met volledige inrichting en planten als je dat wilt en dan van je gewenste vissenbestand gewoon al een paar visjes erin zetten, spaarzaam voeren en goed verversen. Het verversen vertraagt je opstart een beetje maar houd wel je vissen gezond want water is de beste drugs voor een vis om gezond te blijven en vooral ook om de groeiremmers uit het water te halen.
Een plantenbak zal ook iets sneller opgestart zijn als een keienbak, puur omdat de meeste keienbakken geen planten hebben en dus minder organisch rottend materiaal.

Nitrietpieken tja.... het is zoals aangegeven met andere reacties, je kan meten tot je een ons weegt maar vaak meet je er omheen. Een nitrietpiek kan ontstaan om twee uur smiddags en stoppen om vier uur smiddags, jij meet dan om 1uur en om 5uur en meet dus niks :D

Als je een aquarium opstart is het de regel als je al vis uit wilt zetten je dat met beleid doet, paar visjes erin doen geen kwaad. Laat deze acclimatiseren en een weekje later zet je er een paar bij, dan krijgt je filter de kans om het bij te houden.

Gebruikersavatar

Wout
0-200
0-200
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 jul 2013 23:39

Re: De '3 weken opstart regel'

Bericht door Wout »

Ik heb onlangs een aquarium opgestart(22/7) en ik was van plan om mij inderdaad aan de 3 weken-regel te houden(vroeger was dit me niet gelukt, tegenwoordig heb ik meer geduld :lol: ). Nu was ik een paar dagen geleden in een aquariumzaak waar ik een praatje had met een verkoper en deze wist mij te vertellen dat 3 weken te lang is met het oog op de bacterien, dan zou er eerst een bacterienbestand opgebouwd worden maar om dat je dan te lang wacht sterft dit weer af...

Gebruikersavatar

Simon
200-400
200-400
Berichten: 311
Lid geworden op: 21 jul 2013 13:01

Re: De '3 weken opstart regel'

Bericht door Simon »

Mijn kweekbakken draaide net een week en heb de vissen overgezet.....geen nitriet
Discusbak draaide ruim 2 maanden met een beetje bijvis en de discussen gingen erin en huppa lichte nitriet

Het zegt dus helemaal niets

Gebruikersavatar

Rody
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4673
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: De '3 weken opstart regel'

Bericht door Rody »

Wout schreef:Ik heb onlangs een aquarium opgestart(22/7) en ik was van plan om mij inderdaad aan de 3 weken-regel te houden(vroeger was dit me niet gelukt, tegenwoordig heb ik meer geduld :lol: ). Nu was ik een paar dagen geleden in een aquariumzaak waar ik een praatje had met een verkoper en deze wist mij te vertellen dat 3 weken te lang is met het oog op de bacterien, dan zou er eerst een bacterienbestand opgebouwd worden maar om dat je dan te lang wacht sterft dit weer af...
Die uitspraak kun je meteen weer vergeten ;)
Het bestand zal niet uitbreiden zolang er niet voldoende voedsel voor ze is, ze houden zichzelf dus onder controle zogezegd.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
----------------------------------------------------
BubbaGump Co.
Onderwaterpret
Wijk (bij Duurstede) aan zee

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”