Stinkend water en soort gasvorming

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Edlajo
0-200
0-200
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jun 2023 18:40

Stinkend water en soort gasvorming

Bericht door Edlajo »

Hallo,

Sinds 1 week in bezit van 50 liter aquarium. 1 week laten opstarten zonder vissen ging prima.

Nu na 1,5 week stinkend water en soort wittige waas/gasvorming. 4 kleine visjes inmiddels dood. 8 wat grotere vissen vertonen redelijk vreemd gedrag. Ik weet zeker dat de waterkwaliteit niet in orde is maar hoe krijg ik dit weer goed?

Inmiddels teststrips en bodemreiniger besteld. Vanmorgen 1/3 van water ververst en filter gereinigd. Hoe kan ik de rest van de visjes redden?

Wat mij opvalt bij voeren (wacht 2 minuten tot ze alles op hebben) is dat er veel vlokken gelijk al zinken. Is dat normaal (Tetra Pro)

Ik ben benieuwd naar de reacties

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Stinkend water en soort gasvorming

Bericht door amber98 »

1 week indraaien zonder vissen is helaas veel te kort. 3 tot 4 weken minimaal (!) is de norm. Je zult nu precies in de nitrietpiek zitten. Per direct heel veel water verversen! Filter met rust laten, niet schoonmaken en niet te lang uit laten staan. Nu direct nog eens 80% water verversen, morgen weer 80% en daarna overstappen naar 50% elke dag. Even niet meer voeren, gerust 4 dagen niks. Daarna om de dag een klein beetje voer wat binnen 5 minuten opgegeten word. Het is niet de bedoeling dat alles naar de bodem zakt, dit gaat rotten. Probeer zoveel mogelijk voer, dode plantenresten en dode vissen direct uit het aquarium te halen. Hou er ook rekening mee dat je waarschijnlijk niet de geschikte vissoorten mee hebt gekregen in de winkel, er zijn namelijk maar een zeer beperkt aantal vissen die in 50L aquariums gehouden kunnen worden. Maar dat is even een zorg voor als de waterwaardes op orde blijven ;) succes! Hopelijk heb je het snel onder controle

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”