Ben ik goed op weg?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
mission
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 apr 2022 09:38

Ben ik goed op weg?

Bericht door mission »

Het lastige van de nieuwe hobby vind ik mijn totale gebrek aan een referentiekader. Ik heb geen idee of ik een beetje goed op weg ben of niet, en ik lees zoveel verschillende dingen op internet dat ik momenteel meer bomen dan bos aan het bezichtigen ben en vooral onzeker word.

Ik maak mij een beetje zorgen om de waterwaardes, conditie van mijn plantjes en het feit dat er een beetje alg en schimmel begint te groeien. Sorry alvast voor de lap tekst hieronder, ik hoop dat iemand er een beetje wijs uit kan worden :)

Mijn bak is 70 liter en ik gebruik een extern filter (JBL 402) Ik heb er een grind en voedingsbodem inzitten. De aanwezige stenen en het stuk hout hebben een week in een bak water gelegen die ik meerdere keren per dag gespoeld heb. Vanaf het moment dat de bak onder water stond heb ik de verwarming aangezet en die houdt de boel stabiel op 25 graden.

Mijn aquarium staat nu 7 dagen in te draaien. Ik heb nu 2x Bacto start toegevoegd en 1x Aquastart. (mogelijk in te grote hoeveelheid, de verpakkingen waren niet super behulpzaam met de juiste dosering bepalen). Ik heb de afgelopen 7 dagen middels druppeltests het aquarium gecontroleerd en ter referentie mijn leidingwater. Tevens heb ik de tests dubbel uitgevoerd elke keer om meet en leesfouten te voorkomen. Ik kom elke keer op de volgende waardes uit;

Bak; PH 8, GH 3 en KH 2 (nitriet ook gemeten en die is 0 )
Kraanwater ; PH 7.5, GH 3, KH 2

Ik wil in ieder geval Kardinaal Tetra's in mijn bak gaan houden en las dat deze (net als de meeste tropische visjes) het liefste een PH van tussen de 6 en 7 hebben. Maar ik lees vervolgens ook dat een stabiele waarde veel belangrijker zou zijn dan de aangegeven gewenste waarde. Het liefste ga ik natuurlijk niet teveel met het water rommelen en gezien de waardes tussen aquarium en leidingwater zo gelijkwaardig zijn heb ik het idee dat er in elk niks verkeerds in mijn bak gebeurt (al vraag ik mij wel af waarom de PH in mijn bak hoger ligt).

Het water is de hele week al mooi helder (heb deze nog niet ververst en heb ook het filter nog niet bekeken), met enkel een heel licht olieachtig laagje op het water wat normaal schijnt te zijn. Vandaag merkte ik ineens een heel dun laagje draadalg op het hout, en her en der wat witte pluisjes die sterk op schimmel lijken. Het internet zegt dat de eerste weken wat schimmel op het hout normaal is en niet schadelijk. Ik weet niet precies wat voor hout het is, het komt uit een aquarium winkel en volgens het kaartje was het "golden wood". Ik heb het voordat het de bak in ging goed afgespoeld met lauw water en daarna een weekje laten weken onder water en dat water meerdere malen per dag ververst). Men zegt dat alg altijd het gevolg van een te kort of te veel is en volgens mijn waterwaardes zou de co2 veel te laag zijn. Ook heb ik het idee dat ik teveel licht in de bak heb gehad afgelopen dagen. Ik ga er sowieso een tijdsklok tussen zetten en de nachtstand van de lamp niet meer gebruiken.

Ook lijken een aantal plantjes niet zo gelukkig, ze staan nog overeind en laten geen blad vallen, maar de blaadjes zien er niet zo mooi meer uit. Toen ik de plantjes kocht stonden ze onder water in de winkel, dus het is niet die overgangsfase van droge naar natte bladeren.

Tot slot een paar plaatjes, misschien helpt dat iets;

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ben ik goed op weg?

Bericht door amber98 »

Schimmel op hout is gaan vrij normaal en strekt vanzelf weg als je er niks mee doet. Licht is vaak te veel, zorg dat je ongeveer 8 uur aan licht hebt in de beginfase en als je geen CO2 gebruikt zou ik je willen aanraden om het licht te dimmen. Soms kan dit met de lamp zelf, anders door middel van drijfplanten of afplakken van een gedeelte van de luchtbalk. Gebruik je ook vloeibare voeding?

Dat planten in de winkel onder water stonden wil niet veel zeggen, vaak zijn ze dezelfde week binnengekomen als waarin jij ze koopt (alhoewel ik nu niet direct aan de planten zie dat deze over ziudennmoeten gaan naar de onderwater variant)

Kardinaal tetras hebben liever een groter aquarium zodat ze echte baantje kunnen trekken, los van het pH verhaal. Misschien vind je neon tetra (paracheirodon innesi) of valse neon (paracheirodon simulans) ook leuk? Deze doen het wel prima op 70L. Ph is met deze soorten niet zo spannend. Ze zijn aardig wat gewend inmiddels. Het kan zijn dat je ph beïnvloed word door bodem en inrichting, alhoewel dan vaker een daling van ph te zien is. (Zuren van hout bijv)

Aquasafe en bacteriën kun je trouwens niet teveel doseren. Houd er wel rekening mee dat de bacteriën ook iets te eten moeten hebben, verkruimel dus af en toe een kleine hoeveelheid voer in het water. En aquasafe is, mits je hier in Nederland woont, alleen goed voor een lege portemonnee. In bijv België is het een nog raadzaam om dit te gebruiken maar hier heeft het geen functie meer omdat ons leiding water goed is

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
mission
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 apr 2022 09:38

Re: Ben ik goed op weg?

Bericht door mission »

amber98 schreef: 16 apr 2022 21:33 Schimmel op hout is gaan vrij normaal en strekt vanzelf weg als je er niks mee doet. Licht is vaak te veel, zorg dat je ongeveer 8 uur aan licht hebt in de beginfase en als je geen CO2 gebruikt zou ik je willen aanraden om het licht te dimmen. Soms kan dit met de lamp zelf, anders door middel van drijfplanten of afplakken van een gedeelte van de luchtbalk. Gebruik je ook vloeibare voeding?

Dat planten in de winkel onder water stonden wil niet veel zeggen, vaak zijn ze dezelfde week binnengekomen als waarin jij ze koopt (alhoewel ik nu niet direct aan de planten zie dat deze over ziudennmoeten gaan naar de onderwater variant)

Kardinaal tetras hebben liever een groter aquarium zodat ze echte baantje kunnen trekken, los van het pH verhaal. Misschien vind je neon tetra (paracheirodon innesi) of valse neon (paracheirodon simulans) ook leuk? Deze doen het wel prima op 70L. Ph is met deze soorten niet zo spannend. Ze zijn aardig wat gewend inmiddels. Het kan zijn dat je ph beïnvloed word door bodem en inrichting, alhoewel dan vaker een daling van ph te zien is. (Zuren van hout bijv)

Aquasafe en bacteriën kun je trouwens niet teveel doseren. Houd er wel rekening mee dat de bacteriën ook iets te eten moeten hebben, verkruimel dus af en toe een kleine hoeveelheid voer in het water. En aquasafe is, mits je hier in Nederland woont, alleen goed voor een lege portemonnee. In bijv België is het een nog raadzaam om dit te gebruiken maar hier heeft het geen functie meer omdat ons leiding water goed is
De led lamp in mijn bak kent drie standen; volle bak, 50% en enkel blauw licht. Het nadeel is dat je door die 3 standen bladert door de lamp even kort uit en aan te zetten. En de standaard instelling is volle bak, dus dat gaat met een tijdsklok alsnog niet werken. De fabrikant verkoopt wel voor 70 euro een module om het licht via je smartphone aan te passen, maar het budget is helaas niet onbeperkt en er moeten ook nog ooit visjes de bak in. Ik denk dat ik voor nu maar ff een tijdsklok erop zet en dan maar 5 a 6 uurtjes licht doe.

Ik heb nog geen vloeibare voeding ofzo gebruikt, ik meende dat de voedingsbodem hiervoor diende. Het idee was om komende week een fles easycarbo op te halen en te kijken of dat een beetje helpt. Is vloeibare voeding of andere plantvoeding nodig? Ik heb er al wel wat info over gelezen, maar dat ging over veel grotere bakken met veel grotere planten.

Ik vind het wel apart dat mijn KH en GH zo laag zijn terwijl mijn PH vrij hoog is. Naar alles wat ik online lees hebben de meeste mensen die een hoge PH hebben ook een hoge KH en GH. Maar dat zou verlagen eventueel wel makkelijker maken gezien er geen buffer aanwezig is voor de PH.

Persoonlijk vind ik de Kardinaaltjes wat mooier dan de Tetra's, maar uiteraard niet ten koste van de beestjes. Volgens de informatie worden die een cm of 6, en uitgaande van lengte vis x10 zou dat moeten kunnen toch? Ze schijnen ook juist sterker te zijn dan de Neons, maar dat blijkt gevoelig te liggen :) Waarom zouden ze niet in mijn bak kunnen? (niet eigenwijs bedoeld hoor, als het niet kan dan gaan we natuurlijk voor de Neons)

Voer heb ik nog niet in huis aangezien er nog geen visjes in zitten, maar dat kan uiteraard geregeld worden natuurlijk. Aquasafe zullen we dan maar niet meer opnieuw aanschaffen, gelukkig was dat flesje niet zo duur.

Ik zat qua visjes overigens nu te denken aan 10 Tetra's, 3 Guppy's, 3 Platy's en 1 of 2 Ancistrus.
Die laatste zijn wel groot, maar ik heb bij 4 verschillende winkels geïnformeerd en alle geven aan dat er prima 2 in een 60cm bak zouden kunnen. Is dat ook zo?

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Ben ik goed op weg?

Bericht door Neil »

Hoi hoi, veel info in een stukje tekst. prima.

Je KH is laag.
Je pH is aan de hoge kant.
Je kan je pH niet verlagen met een pH min product. Dan gaat je KH nog verder omlaag en dat wil je echt niet.
Dan is je pH niet stabiel maar gaat fluctueren.
De KH wordt ook wel de zuurbindende waarde genoemd.

Zoals ik het bekijk kom je CO2 tekort. En dan bedoel ik CO2 dat je maakt met gist of uit een druk fles haalt.
Vloeibare CO2 uit een flesje bestaat niet. Of de fles heeft een druk van 50 bar. Dan is CO2 vloeibaar.

Wat je uit een flesje haalt is een koolstof product. Je planten maken dan een enzym aan en breken dan het product af tot de koolstof (C) vrijkomt voor de plant. Het heet glutaraldehyde. Google hier maar op. In ieder geval het gaat je pH niet verlagen.

Wat dan wel? Je kan echte CO2 gebruiken. Maar daar gaat je budget wat je niet hebt.
Minder CO2 verbruiken dan.
Dat doe je door minder licht te gebruiken. Direct daglicht wat door je ramen naar binnen komt telt ook als licht.
Ik heb zelf ook led gebruikt. 100% is wel erg veel. Het blauwe licht niet als nachtverlichting gebruiken. Niet in het begin van het opstarten i.v.m. algen groei.
De 50% optie vind zelf de moeite waard om mee te starten en dan voor 8 uur per dag.
Dit is het stukje KH en pH.
Stukje meststof kan ook worden belicht als daar behoefte aan is.

Groet, Neil

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ben ik goed op weg?

Bericht door amber98 »

Geen blauw licht gebruiken, enkel het witte en liefst een gedeelte afplakken en drijfplanten gebruiken. Vloeibare plantenvoeding is voor de meeste planten een vereiste, omdat ze bijna geen voeding uit de bodem halen, all-in-one van planted box is een goede en complete om het relatief goedkoop en makkelijk te houden. Je kan easycarbo toevoegen om extra te helpen, maar dit gaat niet helpen als je de lichtsterkte niet aanpast ;) ongeacht of de bak groot of klein is, of de planten groot of klein zijn, in elke bak blijft het principe hetzelfde alleen dan met minder liters

Waarom geen kardinaaltetras; de vis past uiteraard zeker in 60cm, maar de kardinaaltetra is een hele actieve zwemmer die het veel beter doet ik ruime aquariums (vanaf 1m) met een heleboel soortgenoten. De overige 2 uit dezelfde familie hechten veel minder waarde aan heen en weer zwemmen en hangen liever lekker rustig in het water ;) dus hij past wel, maar zal er niet heel gelukkig mee zijn. Kardinaaltetras zijn overigens zeker niet sterker dan neons, kardinaal tetras willen warmer gehouden worden en zijn echt zeer gestresste dieren, terwijl de neons op 23 graden lekker chillen in de bak. Kardinalen zijn door die stress ook heel gevoelig voor stip. Er bestaan nog veel meer tetra soorten, dus wellicht anders een hele andere kant op zoeken?

Maximaal 1 ancistrus in deze maat, ikzelf zou ze pas houden vanaf 80cm. Dit is een solitaire soort en als je twee mannen hebt vechten ze elkaar de tent uitbol zo’n kleine ruimte

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
mission
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 apr 2022 09:38

Re: Ben ik goed op weg?

Bericht door mission »

Bedankt voor jullie reacties!

Dat er veel minder licht in de bak moet klopt, daar ben ik al over aan het nadenken. De huidige verlichting kan wel branden op 50%, maar helaas niet via een tijdsklok. Nu ik thuis zit is dat met 2 wekkers op de telefoon redelijk op te lossen, maar waterdicht en handig is anders natuurlijk. Ik denk dat het ofwel deels afplakken word, of toch maar de module bij de fabrikant bestellen om de lamp aan te kunnen sturen. (dat die bijna net zo duur als de bak is, is wel een vervelend detail. Volgende keer minder naar verkopers luisteren staat genoteerd :D )

Co2 is als beginner (en op een instap 72 liter bakje) natuurlijk een beetje erg veel van het goeie. Easy Carbo is dan wel geen echte co2, maar het helpt de plantjes natuurlijk wel wat, algen schijnen er een hekel aan te hebben en samen met wat plantvoeding en minder licht verwacht ik dat ik daarmee wel een heel eind moet komen.

De Planted Box producten zien er zeker goed uit, al heb ik nog een flesje Profito staan (ja het pretpakket aan flesjes en ditjes en datjes wat ik in de winkel meekreeg is ongelofelijk, maar goed) die ik eerst even op ga maken.

Interessante info over de Tetra's, dat verschil in gedrag wist ik niks van. Wat dat betreft zouden de Neons inderdaad een betere keuze zijn. Ik heb wel Kardinaaltjes in een bak kleiner dan de mijne gezien en die leken prima gelukkig; maar gezien mijn gebrek aan ervaring is een wat "makkelijkere" vis een betere keuze natuurlijk.

Ik voorzie met de Ancistrus eigenlijk geen problemen, op basis van wat ik op internet kan vinden uiteraard. Ze worden wel wat groot, maar zwemmen eigenlijk de hele bak wel zo'n beetje door. Met 60x30x40 lijkt me dat ze in mijn bak prima hun rondje kunnen zwemmen. Twee mannetjes gaat uiteraard niet werken, en voor jonkies is ook geen plek (valkuil met alle huisdieren; kleine beestjes blijven niet klein). Dus ik denk dat ik voor een vrouwtje ga. Misschien later wel een tweede, maar ze kunnen solitair leven dus eerst maar es eentje natuurlijk.

(Uiteraard zijn het levende wezens en ik wil mijn best doen om er goed voor te zorgen. Het ei dus nog niet definitief gelegd en er word absoluut nog diep nagedacht hier)

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Ben ik goed op weg?

Bericht door Muppet1987 »

Even over je verlichting en een tijdsklok: je gebruikt toch een stekker? Een stekker kan altijd in een tijdschakelaar gestoken worden. Hebben wij ook. Past dat niet, dan zou je een stekkerdoos kunnen gebruiken en daar de tijdschakelaar inzetten. Wij hebben een stekkerdoos aan de zijkant van de kast geplakt. Niemand die het ziet. En dat afplakken is ook geen enkel probleem. Dat kan met bakpapier voor een diffuus licht, of met aluminiumfolie waar niks doorheen komt.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
mission
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 apr 2022 09:38

Re: Ben ik goed op weg?

Bericht door mission »

Muppet1987 schreef: 20 apr 2022 08:54 Even over je verlichting en een tijdsklok: je gebruikt toch een stekker? Een stekker kan altijd in een tijdschakelaar gestoken worden. Hebben wij ook. Past dat niet, dan zou je een stekkerdoos kunnen gebruiken en daar de tijdschakelaar inzetten. Wij hebben een stekkerdoos aan de zijkant van de kast geplakt. Niemand die het ziet. En dat afplakken is ook geen enkel probleem. Dat kan met bakpapier voor een diffuus licht, of met aluminiumfolie waar niks doorheen komt.
Bedankt voor je reactie. Het probleem met de tijdsklok was met betrekking tot de lamp dimmen. De lamp kent drie standen; volle sterkte, halve kracht en puur blauw licht. Om een van die standen te kiezen knip je de aan/uit schakelaar een paar keer snel. Maar ik ontdekte dat halve kracht zowel wit als blauw licht geeft, en dat blauwe licht was dan weer net niet de bedoeling overdag.

Dus afplakken en een tijdsklok gaat voor nu de beste optie zijn. Dat van dat bakpapier is een goeie tip!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ben ik goed op weg?

Bericht door amber98 »

IVM het lichtverhaal, je hebt zeker een Superfish? Altijd dezelfde ellende haha. Lijkt goedkoop maar je hebt alleen wat je niet nodig hebt en de rest moet je duur bijkopen.

Profito is onvolledig, hier moet je nog pronitro en proferra bij toevoegen om deze volledig te maken. Hou er dus rekening mee dat als je dat niet doet, er een kans bestaat dat je geen verbetering ziet (bij het ontbreken van een voedingsstof stoppen planten met groeien en krijgen algen weer de kans om van de andere voedingsstoffen te groeien) ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
mission
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 apr 2022 09:38

Re: Ben ik goed op weg?

Bericht door mission »

amber98 schreef: 20 apr 2022 19:46 IVM het lichtverhaal, je hebt zeker een Superfish? Altijd dezelfde ellende haha. Lijkt goedkoop maar je hebt alleen wat je niet nodig hebt en de rest moet je duur bijkopen.

Profito is onvolledig, hier moet je nog pronitro en proferra bij toevoegen om deze volledig te maken. Hou er dus rekening mee dat als je dat niet doet, er een kans bestaat dat je geen verbetering ziet (bij het ontbreken van een voedingsstof stoppen planten met groeien en krijgen algen weer de kans om van de andere voedingsstoffen te groeien) ;)
Bijna, dit is een Aquael, maar de ellende is inderdaad altijd hetzelfde :D Ik heb een boel bakken bekeken en allemaal hadden ze hun eigen voor en nadelen. Ik heb uiteindelijk voor de Aquael gekozen omdat de kwaliteit van het kitwerk en de kap mij erg aanspraken.

Ik heb wel heel verlekkerd naar duurdere en ook grotere bakken gekeken, maar omdat het het eerste aquarium is er een boel spullen aangeschaft moesten worden heb ik gekozen om her en der toch een beetje te besparen. (Dat ik een vervolgens een verkoper mij een krat zooi heb laten verkopen die ik eigenlijk niet nodig heb of waarvan achteraf blijkt dat er veel betere alternatieven zijn is erg jammer van het budget en gewoon stom van mijn kant. Daar kom ik eerlijk voor uit en heb er van geleerd voor een volgende keer. Ik heb al een heel lijstje in mijn hoofd met wat we een volgende keer anders gaan doen. Maar uiteraard eerst deze bak maar eens afmaken en van bewoners voorzien)

Ik heb een vel bakpapier om de lamp gewikkeld en ik moet ff een tijdsklok ophalen. De bak krijgt overigens ook een boel licht van buiten dus momenteel gebruik ik de bak verlichting helemaal niet. Ik heb vandaag zo'n 18 liter water ververst en de bodem schoongemaakt. Er bleek nogal wat rommel en wol te liggen die ik bij het planten gemist had en omdat we toch bezig waren heb ik het hout even schoongeborsteld. Qua alg leek het gelukkig niet toegenomen, slechts een beetje draadalg en schimmel op het hout en een van de planten vertoon een heel klein beetje bruinalg op de bladeren, maar ik las dat dat tijdens het opstarten normaal is. Water nu al verversen is eigenlijk te vroeg, maar de waterwaardes waren zo stabiel dat ik dacht dat het wel kon nu. Ik ben benieuwd of de waardes veranderd zijn of stabiel blijven.

Die Profito is dus flesje nummer 3 wat niet nodig/niet geschikt blijkt te zijn :( Dus inderdaad maar even die andere bestellen. Een van de plantjes waarvan ik bijna zeker wist dat ik die tijdens het planten vermoord had bleek ineens een stukje gegroeid en een uitloper te hebben, dus er is nog hoop gelukkig :)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ben ik goed op weg?

Bericht door amber98 »

De hobby leer je alleen met vallen en opstaan, je kan hooguit proberen van onze fouten te leren door eerst hier te vragen ;) de profito is niet per se slecht, maar gewoon niet volledig. Met aquael heb je gelukkig al iets meer kwaliteit dan Superfish.

Als er veel licht binnenkomst kun je er ook nog een achterwand proberen. Dit kan bijv simpel met een poster aan de buitenkant. Dit beperkt licht inval via de achterkant.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
mission
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 apr 2022 09:38

Re: Ben ik goed op weg?

Bericht door mission »

amber98 schreef: 20 apr 2022 20:52 De hobby leer je alleen met vallen en opstaan, je kan hooguit proberen van onze fouten te leren door eerst hier te vragen ;) de profito is niet per se slecht, maar gewoon niet volledig. Met aquael heb je gelukkig al iets meer kwaliteit dan Superfish.

Als er veel licht binnenkomst kun je er ook nog een achterwand proberen. Dit kan bijv simpel met een poster aan de buitenkant. Dit beperkt licht inval via de achterkant.
Fouten zijn zeker niet erg, al doet iedereen het natuurlijk liever meteen goed :) De Profito is misschien niet slecht, maar dus wel incompleet. Ik ga die All in One bestellen, dat lijkt mij een beter idee dan met allerlei andere flesjes enzo gaan knooien. (een beetje gemakzuchtig zijn we natuurlijk wel).

Achterwand in de vorm van een poster is ook een goed idee, denk dat dat ook wel wat netter staat. De witte muur kon ook nog best wel eens wat licht terug kaatsen bedenk ik mij net.

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”