Wat tegen alg op de ruit

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
icoentje
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mei 2020 19:52

Wat tegen alg op de ruit

Bericht door icoentje »

Ik heb een aquarium van 50 liter met 1 interne filter met nogal veel algen op de ruit helpt het om een externe filter er op aan te sluiten of heeft u nog andere ideeën wat help tegen algen op de ruit

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Wat tegen alg op de ruit

Bericht door Tim »

Hallo icoentje,
Welkom op het forum! Ik heb je topic even verplaats naar: Onderhoud en opstart van het aquarium / water conditie.

Ik zou nog wat meer informatie willen over het aquarium willen om de situatie in te kunen schatten.

Wat voor pomp is het ? Hoevaak ververs je water? Staat je aquarium in direct zonlicht? Wat voor verlichting heb je? Hoe snel is je raam vies? Wat voor alg is het? Hoe ziet het er uit?
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
icoentje
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mei 2020 19:52

Re: Wat tegen alg op de ruit

Bericht door icoentje »

ik heb een ciano cf80 filter met mechanische filters (blauwe en zwarte spons die bij het schoonmaken vol zitten met zwarte "blubber. Het water ververs ik 1 keer per maand met water uit de vijver. In het aquarium zwom een paartje Kersenbuiken maar deze ploegde het hele aquarium om en zijn nu weg. Door het verkopen van de vissen kwam het aquarium leeg. Deze gelegenheid heb ik aangegrepen om hem helemaal leeg te maken, alles schoon te maken en opnieuw op te bouwen. (3 cm voedselbodem met daarop ca 5 cm kiezelsteentjes.
Hierin staan nu ook de eerste planten.
Het aquarium staat niet in het zonlicht. Als lamp zit er een E27 PPL? lamp is (zo''n spiraalvormig gebogen tl-lampje) in. Wij zijn al op zoek geweest naar andere verlichting maar daar is moeilijk aan te komen. Met de led-strip het aquarium op de vitrine van de slagerij (koud, fel wit licht) een andere led strip gaf wel mooi blauw-wit licht maar veel te weinig.
De algen zijn korte groene "haartjes" die ook op de planten zitten. Ze zijn overigens wel eenvoudig overal vanaf te poetsen.
Ik doe nu even niets aan het aquarium om de planten gelegenheid te geven aan te slaan en te groeien. Over een week of zo wil ik mijn overgebleven 3 guppen overbrengen naar dit aquarium. Dan 2 algeneters kopen en kardinaaltetra's en nog weer later nog meer van dit soort visjes (zebrabarbeel, zwarte neon, chineese danio etc.)

Fijn dat je de moeite wilt nemen om mij verder te helpen, ik lees ook veel op internet maar daar staan zoveel tegenstrijdige berichten,

Groetjes Icoentje

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Wat tegen alg op de ruit

Bericht door Tim »

In deze hobby is er inderdaad heel veel tegenstrijdige informatie beschikbaar.

Hoe vaak maak je je filter schoon? Hoe doe je dat? Je mag namelijk maar weinig aan je filter zitten voor behoud van goede bacterie. de mechanische filtratie (spons) mag je een keer uitknijpen in een emmer oud aquarium water van de verversing.
Zit er alleen mechanische filtratie (spons) in? Je hebt ook biologische filtratie nodig deze houden je waterwaardes stabiel al helemaal als je vis in je bak wilt gaan houden. Tekort/gebrek aan biologische filtratie kan alg veroorzaken door o.a hoge nitraat waardes.

Een maandelijkse water wissel is voor een 50l met zeer weinig filtratie erg weinig vooral als je straks vissen heb. Ik zou wekelijks 30% verversen minimaal. Ik zou gewoon kraanwater pakken als daarvan de waardes goed zijn.

Om wat verlichting te dempen zou je kunnen kijken naar drijfplantjes.

Door het toevoegen van een voedingsbodem kunnen er hoge hoeveelheden voedingstoffen in het water terrecht zijn gekomen en opgelost waardoor algen zeer snel groeien. De meeste aquarianen hier gebruiken geen voedingsbodem door verschillende redenen. Hierover staat veel informatie op het forum.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”