Bruinalg

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Pluisje Overijssel
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 apr 2020 19:46

Bruinalg

Bericht door Pluisje »

Goedemiddag,

Ik ben pas geleden begonnen met het opstarten van een 45 liter aquarium voor een Betta mannetje.
Nu ben ik in de tweede week van het indraaien en ik merk dat het water behoorlijk bruin begint te worden, ik zie ook overal bruine plekken op de planten en stenen verschijnen. Op de GH-waarde en Nitraatwaarde na zijn de waterwaardes over het algemeen goed. Nu zit ik eraan te denken om de eerste verversing te gaan doen, maar ik lees her en der dat dit ten alle koste vermeden moet worden in verband met bacteriegroei.
Er lagen wat rotte plantenresten van een crytocoryne wendtii die ik nieuw geplaatst heb, deze resten heb ik zo veel mogelijk verwijderd. Het filter heb ik ook gecontroleerd (niet verschoond).

Wat is hierin verstandig om te doen? Gewoon laten doordraaien en hopen dat dit zichzelf weer oplost of alsnog een verversing uitvoeren?
Ik heb nog niet vernomen dat ik de nitrietpiek heb gehad, kan ik dit gemist hebben?

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Bruinalg

Bericht door Muppet1987 »

Hoi pluisje,
Heb je een foto van je bak? Het is belangrijk, zeker in de opstartfase, dat je een grote hoeveelheid planten in je bak hebt. Heb je dat niet, dan zullen allerlei soorten algen de overhand krijgen. Sommige mensen gooien er een bult waterpest bij in, puur voor het opstarten, tot de rest van de planten lekker gegroeid is.

De kans dat je de nitrietpiek mist is vrij groot volgens mij. Die komt meestal rond de 2e/3e week. Daarom is het ook het veiligst om pas na 4 weken opstarten de eerste vissen toe te voegen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Pluisje Overijssel
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 apr 2020 19:46

Re: Bruinalg

Bericht door Pluisje »

Hoi Muppet,
Ik heb zo geen foto momenteel, ik heb 8 planten in mijn bak zitten waaronder geen waterpest. Ik wil dit bestand nog graag uitbreiden en ik zal die waterpest daar dan ook in gaan meenemen dankzij jouw tip.
Kan ik de Oledea Densa ook gebruiken als drijfplant?

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Bruinalg

Bericht door Muppet1987 »

Ja hoor, die kan je gewoon laten drijven. Ik weet niet of je CO2 gaat toevoegen? Zo niet, dan zijn drijfplanten sowieso een must om het licht te temperen. Hoe meer licht, hoe meer algen (als je dus geen extra CO2 toevoegt). Mooie drijvers zijn bijv.: Limnobium laevigatum of Salvinia Natans. Hoe lang brandt je licht per dag?

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Bruinalg

Bericht door Neil »

In aanvulling op Muppet, die crypto verliest in het begin zijn bladeren. Die kan je gewoon laten staan. Dan ontwikkeld er nieuwe bladeren die onder water wel houden.
Een gedeelte water verversen moet geen probleem zijn. 25% zal geen probleem zijn. Bacteriën groeien niet zozeer in het water, maar in je filter en bodem.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Pluisje Overijssel
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 apr 2020 19:46

Re: Bruinalg

Bericht door Pluisje »

Ik zie dat mijn crypto inderdaad al nieuwe bladeren begint te krijgen, het afsterven is nu ook wel gebeurt zoals ik zie.
Ik voeg geen co2 toe en ben dit ook nog niet van plan, daarom heb ik nu wat drijfplantjes bij besteld inclusief waterpest. Zal deze dagen de eerste waterwissel gaan doen, ben benieuwd hoe dit uitpakt.
In elk geval bedankt voor jullie tips!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Pluisje Overijssel
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 apr 2020 19:46

Re: Bruinalg

Bericht door Pluisje »

Even een update, inmiddels zie ik dat de bruinalg enorm aan het afnemen is. Ik had wat last later van beginnend draadalg, maar dit verdwijnt nu ook langzaamaan.
Inmiddels heb ik een betta mannetje gekocht. Ik heb voor mijn filterpompje een spons gezet om de doorstroming te verminderen, gezien ze dat prettiger schijnen te vinden. Nu vraag ik me alleen af of dit dan niet ten koste gaat van de doorstroming wat even zo belangrijk is.
Hoe is jullie ervaring hier mee?
Het gaat in dit geval om een jbl procristal i30 binnenfilter

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”