Biogene ontkalking

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Newby
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jan 2019 18:55

Biogene ontkalking

Bericht door Newby »

Hoi,

Zoals mijn loginnaam al doet vermoeden ben ik lerende...
Vraagje:
Wie kan me biogene ontkalking in lekentermen uitleggen....
En...heb ik hier te maken met biogene ontkalking?
Mijn ph redelijk constant 6.8 a 7 en 5,5 a 6 dKh...
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

beni
0-200
0-200
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 feb 2019 21:27
Locatie: Tienen

Re: Biogene ontkalking

Bericht door beni »

Beste newby, ik kan alleen maar dromen dat zulke waarden uit mijn kraan zouden komen, hier kun je iemand dood meppen met water zo hard is het hier. rond de 25 KH en ik ga zwijgen over de DH, de Ph is stabiel rond de 7.5, wel ben ik tot de ontdekking gekomen dat er geen meetbaar Nitraat NO3 in het water zit ( hopelijk blijft dat zo ) wat in het verleden zeer hoog was ongeveer 50µ/l wat het europees maximum is toegelaten ( in het verleden althans, ik weet niet zeker of dat nog zo is).
Als de planten geen gebrek verschijnselen laten zien, zoals verbleeken, verslijmen, veelvuldig afsterven, … zou ik mij er niet teveel zorgen in maken, hou wel de waarden in het oog zodat je kunt ingrijpen als deze te laag gaan. Bemesting voor de platen kan nooit kwaad, zoals CO2 en ijzervoeding. Als de vissen zich duidelijk goed voelen, geen zorgen maken, wel observeren.
Succes

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Biogene ontkalking

Bericht door Neil »

Biogene ontkalking wat is dat?
Dit betekent dat er te weinig beschikbaar CO2 aanwezig is.
Op je planten komt er een wit laagje. Dit is een carbonaat. Hoe dit ontstaat zie je als je de onderstaande link volgt. Alles is scheikunde maar is goed te volgen.

https://www.easylife.nl/artikelen/alles ... co2-tekort

Bij een pH van 7 en een KH van 6 heb je geen CO2 tekort. Hier kan dan ook geen biogene ontkalking ontstaan. Er is immers CO2 beschikbaar.

In dit draadje zie een tabel met pH en KH. Hieruit kun je afleiden hoeveel beschikbaar CO2 aanwezig is.
viewtopic.php?f=218&t=19474

Gebruikersavatar

OlliePindakaas
0-200
0-200
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2018 15:27

Re: Biogene ontkalking

Bericht door OlliePindakaas »

Kben dan wél benieuwd, hoe een newby aan biogene ontkalking komt. Als in, er is een reden voor waarom je die koppeling maakt... Zo kunnen wij samen weer wat leren...
Samen lukt het gezelliger

Eigen aquariumervaring:

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”