Luchtpomp.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Luchtpomp.

Bericht door Kevin »

Wanneer gebruikt men een zuurstofpomp

Vaak wordt gezien dat mensen die pas beginnen in de hobby ook gelijk maar een luchtpompje en een bruissteentje plaatsen bij hun aquarium.

Op zich is hier niks mee, Maar wat doet zo'n ding nou eigenlijk.

Het brengt zuurstof in je water en extra stroming in je aquarium en aan de water oppervlakte.

Zuurstof is goed voor vissen uiteraard maar indien men ook planten in het aquarium heeft is het niet verstandig om een zuurstof pompje te gebruiken. Dit verdrijft namelijk de co2 uit het water en die hebben planten nou juist nodig om goed te kunnen groeien.

Als planten goed groeien produceren deze voldoende zuurstof voor de vissen en is het gebruik van een luchtpompje dus niet nodig.

Maar waar zijn ze dan wel goed voor?

Bijvoorbeeld als men een medicijn kuur gebruikt of heeft gebruikt. Sommige medicijnen nemen veel van de zuurstof voorraad op of verdrijft deze. Daarbij is het doorluchten van je aquarium noodzakelijk (dit staat in de bijsluiter).

Een andere reden kan zijn dat er geen planten in het aquarium staan denk aan opgroeibak, kweekbak of een Cichliden aquarium.

Ook zoals elders vermeld zijn er filters voor in het aquarium die op zo'n zuurstof pompje werken.

Nog een laatste notitie: De ideale zuurstof opname vind plaats wanneer het oppervlakte water in beweging is. Dit is te realiseren door de uitstroom van uw filter zo te plaatsen dat hij net onder het water oppervlak uitstroomt waardoor het water lekker in beweging blijft en dus optimaal zuurstof kan opnemen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Ivo
0-200
0-200
Berichten: 168
Lid geworden op: 13 nov 2007 14:40

Re: Zuurstof pomp.

Bericht door Ivo »

Verwijderd, ik las een zin over het hoofd,waardoor mijn opmerking een beetje dubbel was ..srry :oops:

Klopt helemaal Kevin :duim op:
Laatst gewijzigd door Ivo op 13 nov 2007 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Zuurstof pomp.

Bericht door Kevin »

Tuurlijk heeft het soort aquarium er mee te maken, maar vergeet niet dat je water oppervlak goed in beweging zetten ook genoeg zuurstof opneemt, dat ik combinatie met eventuele planten groei moet meer dan genoeg zijn voor vissen om te kunnen leven.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Ivo
0-200
0-200
Berichten: 168
Lid geworden op: 13 nov 2007 14:40

Re: Zuurstof pomp.

Bericht door Ivo »

kevin schreef:Tuurlijk heeft het soort aquarium er mee te maken, maar vergeet niet dat je water oppervlak goed in beweging zetten ook genoeg zuurstof opneemt, dat ik combinatie met eventuele planten groei moet meer dan genoeg zijn voor vissen om te kunnen leven.

Arghhh ik haal net m'n opmerking weg heheeh srry je was me dit keer echt te snel af :lol:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Zuurstof pomp.

Bericht door Kevin »

Wah lachuh hij had best mogen blijven staan, dat houd ons scherp en allert :lol:
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Serge
200-400
200-400
Berichten: 379
Lid geworden op: 21 okt 2007 22:00
Locatie: Breda

Re: Zuurstof pomp.

Bericht door Serge »

Even muggeziften... het is feitelijk geen zuurstofpomp, maar een luchtpomp :D

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Luchtpomp.

Bericht door Kevin »

nou vooruit dan, heb het veranderd. :wink:
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Gast

Re: Luchtpomp.

Bericht door Gast »

Het verhaal van Kevin klopt helemaal.

Ik gebruik wel een lucht pompje in combinatie met een hoekfiltertje voor de kleine bakken.
dat is dan een stuk voordeliger dan overal een kleine mechanische filterpomp in te zetten.
met 1 luchtpomp (Tetratec APS 150) worden dan 5 filters aangestuurd. doormiddel van luchtkraantjes is het mogenlijk om meer of minder stroming in het water te krijgen, precies dat het voor de bewoners goed vertoeven is. Door een bocht op de uitstroom te zetten kan je dan ook nog de stroming richten.

En het allerbelangrijkste.. er worden geen jonge visjes het filter in getrokken en vermalen door een rotortje.

Gebruikersavatar

Herman
200-400
200-400
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 mar 2008 10:26

Re: Luchtpomp.

Bericht door Herman »

Er is hier in de thread al wat uitgelegd over het foutieve begrip "Zuurstofpompje"
Laten we het gelijk maar rechtuit zeggen een Luchtpompje, want dat is het eigenlijk geeft geen zuurstof af.
Zuurstof krijgt men alleen in het ziekenhuis, door middel van een aangesloten zuurstoffles.
Een luchtpompje op zich, geeft gewoon luchtbellen!! :)
Wat een luchtpompje maar ook een (motorpomp met de uitstroom boven het oppervlak) wel doet, is een soort van oppervlaktebeweging tewerkstelligen, waardoor water een langere contacttijd met de atmosferische lucht heeft, zodat zuurstof daardoor kan worden opgenomen.
In de natuur staat er echt geen pompje b.v.b. in de zee te blazen om dat te doen, de natuur lost dat op door middel van (wind en de golfslag daardoor ontstaan) met als resultaat opnameverzadiging door de daardoor ontstane lange contacttijd.

Gebruikersavatar

Rob Bosman

Re: Luchtpomp.

Bericht door Rob Bosman »

Herman schreef:Er is hier in de thread al wat uitgelegd over het foutieve begrip "Zuurstofpompje"
Laten we het gelijk maar rechtuit zeggen een Luchtpompje, want dat is het eigenlijk geeft geen zuurstof af.
Zuurstof krijgt men alleen in het ziekenhuis, door middel van een aangesloten zuurstoffles.
Een luchtpompje op zich, geeft gewoon luchtbellen!! :)
Wat een luchtpompje maar ook een (motorpomp met de uitstroom boven het oppervlak) wel doet, is een soort van oppervlaktebeweging tewerkstelligen, waardoor water een langere contacttijd met de atmosferische lucht heeft, zodat zuurstof daardoor kan worden opgenomen.
In de natuur staat er echt geen pompje b.v.b. in de zee te blazen om dat te doen, de natuur lost dat op door middel van (wind en de golfslag daardoor ontstaan) met als resultaat opnameverzadiging door de daardoor ontstane lange contacttijd.
Helemaal correct heb hiet niets meer aan toe tevoegen.

Gebruikersavatar

Biancab
400-600
400-600
Berichten: 587
Lid geworden op: 15 mar 2008 19:17
Locatie: Lisserbroek

Re: Luchtpomp.

Bericht door Biancab »

Wat mij opvalt en wat ik mis is dat er hier niet wordt gesproken over het feit dat het CO2 verjaagt uit de bak...
Bij een te hoog CO2 gehalte kan een luchtpompje helpen deze te verminderen.
Ik geloof zelfs dat dit ook voor amoniak geldt alleen weet ik t even niet zeker meer.

Toen een aantal jaar geleden mijn zandbodem, door verkeerd zand te gebruiken dicht slipte, kreeg ik dus een te veel aan amoniakzuren..t advies toen was om er een luchtpompje op te zetten en de uitstroom te laten "kletteren op t oppervlakte om ze de te veel aan stoffen te verjagen..
Grtzz Bianca


*******************************************************
Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...

Gebruikersavatar

Herman
200-400
200-400
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 mar 2008 10:26

Re: Luchtpomp.

Bericht door Herman »

Biancab schreef:Wat mij opvalt en wat ik mis is dat er hier niet wordt gesproken over het feit dat het CO2 verjaagt uit de bak...
Hoi Bianca daar wordt in berichtje 1 al iets over vermeld hoor, betreffende de Co2!! :)
Ammoniak is natuurlijk zeer fout wanneer dat in het aquarium voorkomt, het is het startproces (nitrificatie) van de stikstofkringloop.
Het advies toen gegeven is trouwens niet helemaal juist, want beter is het dan direct een waterverversing door te voeren bij een ammoniak piek.

Gebruikersavatar

Biancab
400-600
400-600
Berichten: 587
Lid geworden op: 15 mar 2008 19:17
Locatie: Lisserbroek

Re: Luchtpomp.

Bericht door Biancab »

ok... even overheen gelezen...

#herman..had toen wel goed advies gekregen hoor want ook waterverversing zei hij erbij maar ook even pompje erop zetten omdat de vissen veel bovenin hingen..na het pompje erop gezet te hebben gingen ze weer beter...
Grtzz Bianca


*******************************************************
Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...

Gebruikersavatar

witte
200-400
200-400
Berichten: 252
Lid geworden op: 05 jan 2008 19:39
Locatie: Lepelstraat(Bergen op Zoom)

Re: Luchtpomp.

Bericht door witte »

Ik heb er toch al 2x een andere ervaring mee!! Ik ververs iedere week het water ruim 40% alles gaat goed nu,maar als ik mijn luchtpomp uitzet wat ik gisterenavond gedaan heb, dan liggen mijn vissen op de grond en alle slakken zitten boven aan,ik wilde dit proberen omdat het luchtpompje me irriteerd en ik dacht omdat mij bak nu goed aangeslagen is en vol met planten zit ik heb dit luchtpompje niet meer nodig,gelukkig was ik er net op tijd bij en nadat ik het luchtpompje weer aan gezet had zwom alles weer snel rond, ben eigenlijk benieuwd of dat er mensen met discusvissen zijn die geen luchtpompje gebruiken. :oops:

Gebruikersavatar

witte
200-400
200-400
Berichten: 252
Lid geworden op: 05 jan 2008 19:39
Locatie: Lepelstraat(Bergen op Zoom)

Re: Luchtpomp.

Bericht door witte »

Ik heb vandaag mijn luchtpompje uitgezet omdat ik toch de gehele dag thuis was en het lijkt inderdaad wel goed te gaan met mijn discussen.

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”