Voedingsmiddelen

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Cheyenne2016
0-200
0-200
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 nov 2016 19:22

Voedingsmiddelen

Bericht door Cheyenne2016 »

Hallo!
Ik was eigenlijk benieuwd welke voedingsmiddelen of dergelijke middeltjes in het aquarium doen?
Op dit moment heb ik alleen easycarbo en planten voeding.
Misschien mis ik nog een aantal middeltjes dus ben erg benieuwd welke jullie gebruiken?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Voedingsmiddelen

Bericht door amber98 »

Hier gebruik ik beetje easycarbo, plantenvoeding (all in one van plantedbox) en bij de wortels van de planten zitten kleitabletten in de grond. Verder uiteraard visvoer :)

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Voedingsmiddelen

Bericht door Erik1974 »

Ik gebruik Profito, maar ik ben over aan het stappen op Festal. Dat is zuiniger in gebruik zegt men, ik ben benieuwd of dat ook zo gaat zijn.

Gebruikersavatar

rverwaart
0-200
0-200
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 okt 2017 12:15

Re: Voedingsmiddelen

Bericht door rverwaart »

De vissen voer ik met;
- Granules van Tetra, voor de vissen die geen drijvend voer eten (zoals tetra's)
- Flakes van Tetra, voor de vissen die van het wateroppervlak eten
- Tabs van Tetra, voor de bodembewoners
- Eens in de zoveel tijd een zakje witte muggenlarven.

Voor de planten gebruik ik;
- Wekelijks profito
- Dagelijks 3ml easycarbo
- Bij de cryptocoryne's een tabletje (in 4 stukjes gebroken) "Crypto" van Tetra.

Daarnaast, voor het behoud van water en bacteriecultuur, gebruik ik bij het water verversen en het verschonen van de pomp:
- NATUURLIJK: Aquasafe ;).
- HS Aqua Bacto; voor een stabiele bacteriecultuur in het filter
- HS Aqua Aqua Clear; voor het helder maken van je water na verschonen

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Voedingsmiddelen

Bericht door Erik1974 »

rverwaart schreef: 26 okt 2017 14:43 Daarnaast, voor het behoud van water en bacteriecultuur, gebruik ik bij het water verversen en het verschonen van de pomp:
- NATUURLIJK: Aquasafe ;).
- HS Aqua Bacto; voor een stabiele bacteriecultuur in het filter
- HS Aqua Aqua Clear; voor het helder maken van je water na verschonen
Die middeltjes heb je toch niet nodig lijkt mij? Waarom heb je iets nodig om je water helder te maken? Komt er troebel water uit de kraan? Mijn water bevat juist minder zweefvuil na het verversen en is dus helderder dan voor de waterwissel?
De bacterien in de filter redden het prima zonder hulmpmiddeltjes. Ik kan in mijn Lido zelfs de complete filter uitspoelen zonder dat dit een probleem oplevert in de bak.
Kan je de keuze voor deze middelen motiveren? Ben benieuwd naar waarom je deze nodig hebt nl.

Gebruikersavatar

rverwaart
0-200
0-200
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 okt 2017 12:15

Re: Voedingsmiddelen

Bericht door rverwaart »

Erik1974 schreef: 26 okt 2017 15:00
rverwaart schreef: 26 okt 2017 14:43 Daarnaast, voor het behoud van water en bacteriecultuur, gebruik ik bij het water verversen en het verschonen van de pomp:
- NATUURLIJK: Aquasafe ;).
- HS Aqua Bacto; voor een stabiele bacteriecultuur in het filter
- HS Aqua Aqua Clear; voor het helder maken van je water na verschonen
Die middeltjes heb je toch niet nodig lijkt mij? Waarom heb je iets nodig om je water helder te maken? Komt er troebel water uit de kraan? Mijn water bevat juist minder zweefvuil na het verversen en is dus helderder dan voor de waterwissel?
De bacterien in de filter redden het prima zonder hulmpmiddeltjes. Ik kan in mijn Lido zelfs de complete filter uitspoelen zonder dat dit een probleem oplevert in de bak.
Kan je de keuze voor deze middelen motiveren? Ben benieuwd naar waarom je deze nodig hebt nl.
Nodig is een groot woord, Erik. Zeker de Aqua Clear. Natuurlijk stop ik die er niet standaard in na iedere water verversing. Ik had het inderdaad even erbij moeten schrijven; ik gebruik deze normaliter alleen als ik ook de indeling van de bak heb veranderd. Dan komen er veel fijne stofdeeltjes vrij die ogenschijnlijk dwars door mijn filter heen gaan :). In dat geval wil een beetje Aqua Clear vaak helpen; bindt die laatste fijne stofdeeltjes tot grotere "brokken" en blijven zo wel achter in het filter.

De Bacto gebruik ik wanneer ik mijn sponzen ook heb vervangen. Het is niet direct een must, dat ben ik met je eens, maar neem graag het zekere voor het onzekere :).

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Voedingsmiddelen

Bericht door Erik1974 »

Ok, wat meer duidelijk, vaak lezen beginende aquarianen mee en denken dan dat ze die middeltjes allemaal nodig hebben, dus een beetje toelichten is goed. Je geeft aan je sponzen te vervangen, die kan je gewoon laten zitten tot ze uit elkaar vallen hoor, die gaan jaren mee. Juwel geeft dat wel aan dat je ze moet vervangen maar dat is echt niet nodig.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Voedingsmiddelen

Bericht door amber98 »

De aquasafe is alleen goed om je geld kwijt te raken aan leveranciers. Het water wat in Nederland uit de kraan komt, is goed genoeg. Het bevat geen chloor meer (de reden waarom mensen denken aquasafe te moeten gebruiken) ;)

Gebruikersavatar

rverwaart
0-200
0-200
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 okt 2017 12:15

Re: Voedingsmiddelen

Bericht door rverwaart »

Erik1974 schreef: 26 okt 2017 15:18 Ok, wat meer duidelijk, vaak lezen beginende aquarianen mee en denken dan dat ze die middeltjes allemaal nodig hebben, dus een beetje toelichten is goed. Je geeft aan je sponzen te vervangen, die kan je gewoon laten zitten tot ze uit elkaar vallen hoor, die gaan jaren mee. Juwel geeft dat wel aan dat je ze moet vervangen maar dat is echt niet nodig.
Ik heb geen Juwel binnenfilter :). Ik heb een Eheim buitenfilter. Daarin zitten twee sponzen; 1 blauwe, voor het grovere vuil en 1 die je kan vergelijken met watten. Uitspoelen van laatstgenoemde is echt geen optie... Die valt dan inderdaad helemaal uit elkaar ;)

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Voedingsmiddelen

Bericht door Erik1974 »

Ja die watten idd wel altijd vervangen 😊

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”