Waterkwaliteit: pH KH GH Nitriet Nitraat Fosfaat enz. enz

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Waterkwaliteit: pH KH GH Nitriet Nitraat Fosfaat enz. enz

Bericht door Patman »

Waterkwaliteit


Een veelbesproken onderwerp in de aquariumwereld. Maar wat is kwaliteit? Wat voor de ene bak perfecte waterwaardes zijn, is voor de andere bak een nachtmerrie. Het belangrijkste is dat de vis die in het bewuste water zwemt zich prettig voelt. Helaas liggen er geen evaluatieformulieren in de bak, dus zullen we zelf moeten beoordelen of de waterkwaliteit voldoet aan de eisen.

Wat zijn de eisen? Dat ligt grotendeels aan het visbestand. Malawi’s hebben graag hard water met een hoge pH-waarde, terwijl cichlides uit een zuid-amerikaans stroompje juist zacht water prettig vindt, met een lage pH. In veel encyclopedieën staat per vissoort welke waterwaardes goed zijn. Nu begrijp je ook dat het eigenlijk voor de vissen prettiger, en voor jezelf makkelijker is om in ieder geval vissen te nemen die dezelfde waterwaardes prefereren. (Het is bijna onmogelijk om alleen maar vissen uit dezelfde beek te kiezen).

Waterkwaliteit is op te splitsen in twee hoofdgroepen (en een bij-groep)

Watertype & Vervuilingswaarden + Plantvriendelijk water

Watertype (ik kan even geen beter woord bedenken...)

pH (zuurgraad)
KH (Carbonaathardheid)
GH (Hardheid)

Vervuilingswaarde

Nitriet (NO2)
Nitraat (NO3)
Fosfaat (PO4)

Plantvriendelijk water


Watertype

pH
de pH geeft aan hoe zuur, of hoe basisch (tegenovergestelde van zuur) het water is. De schaal loopt van 1 tot 14, met als middelpunt pH 7, hetgeen neutraal water is.
De schaal tussen 1 en 7 is zuur, en loopt op in zuurgraad naarmate je 1 nadert. Hoe lager hoe zuurder dus.
De schaal tussen 7 en 14 is basisch (alkalisch) en loopt op naarmate je 14 nadert. Hoe hoger, hoe basischer (of alkalischer).

Bij elke vissoort word de 'optimale' pH waarde gegeven. Dit is een richtwaarde, als het optimum van de vis op 6,5 ligt, en het water is 7,0 dan zal de vis daar geen hinder van ondervinden.
Als de richtwaarde 6,5 is, en de aquariumwaarde is 8.. Tsja.. Dan heeft de vis het op zijn zachts gezegd niet naar zijn zin, wat zou kunnen leiden tot sterfte.

Hoe meten we de pH?
Er zijn diverse methoden, zoals druppelmethodes met een kleurschaal. Teststrips, en de meest nauwkeurige manier (mits goed geijkt) met een digitale pH meter.

Hoe pas ik de pH aan? Voor elk geval is er een passende oplossing. Vraag ernaar op het forum.

KH
De carbonaathardheid. Geeft het zuurbufferend vermogen van het water aan. Een hoge KH (10) heeft een hoog bufferend vermogen, wat betekent dat als je het water aanzuurt, met bijvoorbeeld eikenextract, de pH slechts tijdelijk in waarde daalt. Het water buffert zodanig dat de pH binnen een dag (of zelfs sneller) weer op de oude waarde is.
Een lage KH (3 of lager) heeft juist weinig bufferend vermogen, het toevoeg van zuur aan dit water kan een flinke en permanente pH-swing veroorzaken. Wees daar op bedacht als je de pH (en KH) wilt aanpassen.

De pH en de KH staan met elkaar in verband, en uit hun waardes kun je de CO2 waarde van het water bepalen. (Zie sticky "Co2 berekenen aan de hand van KH en PH")

Hoe meten we de KH?
Er worden in de aquariumwereld voornamelijk druppeltests uitgevoerd.

Hoe pas ik de KH aan ? Zelfde verhaal als bij de pH; Voor elk geval is daar een passende oplossing. Vraag ernaar op het forum.

GH
De GH-waarde geeft de totale hardheid van het water aan.


Waarde Betekenis
0-4 Zeer zacht water
4-8 Zacht water
8-12 Middelhard water
12-30 Hard water
>30 Zeer hard water

Hoe meten we de GH?
Er worden in de aquariumwereld voornamelijk druppeltests uitgevoerd.

Hoe pas ik de GH aan. Zelfde verhaal als bij de pH; Voor elk geval is er een passende oplossing. Vraag ernaar op het forum.

Vervuilingswaarde


Een Aquarium raakt vervuild. De vissen doen hun behoefte in het water en scheiden hormonen af. Ook de eigenaar draagt een steentje bij door te voeren, en plantenmateriaal kan afsterven.

De gangbare metingen om de globale vervuilingsgraad te bepalen zijn de metingen voor Nitraat en Fosfaat.

Nitriet (NO2)
Het halffabrikaat van de nitrificerende bacterien. Van Nitriet wordt in een goed en evenwichtig aquarium direct Nitraat gemaakt. Maar in aquaria die net zijn opgestart, en waarbij te snel een hoge b
belasting van het water is gecreeerd (te snel teveel vissen), of in aquaria waar iets mis is gegaan kan een gehalte aan Nitriet ontstaan.

Nitriet is al in hele lage hoeveelheden dodelijk voor de vissen! Het hindert de zuurstofopname, de vissen stikken dus.

Ideale waarde: 0
maximale waarde: 0

Hoe meten we Nitriet?
Er worden in de aquariumwereld voornamelijk druppeltests uitgevoerd.

Hoe pas ik de waarde voor Nitriet aan? Waterverversen en nog eens waterverversen. Om hoeveelheden nitriet in de toekomst te voorkomen moet je zorgen voor een goed en stabiel biologisch evenwicht.
Lees ook (Filteren en reiniging; Filtratie en de stikstofkringloop)

Nitraat (NO3)
Het eindproduct van de nitrificerende bacterien. Nitraat wordt deels opgenomen door planten (indien aanwezig). Het overschot blijft in het water.
Nitraat is niet dodelijk voor vissen, maar een te grote hoeveelheid heeft zeker wel zijn weerslag op hun gezondheid. Samen met fosfaat kan een te hoge nitraatwaarde alggroei in de hand werken.

Ideale waarde: hangt af van aquarium. 5 tot 10 mg/l (voor planten)
maximale waarde: 25-50

Hoe meten we Nitraat?
Er worden in de aquariumwereld voornamelijk druppeltests uitgevoerd.


Hoe pas ik de waarde voor Nitraat aan? Waterverversen. Lees ook (Filteren en reiniging; Filtratie en de stikstofkringloop)


Fosfaat (PO4)

Het stofje dat voornamelijk met het voer in de bak terecht komt. Het merendeel van het fosfaat blijft in het water
In samenwerking met nitraat kan fosfaat alggroei in de hand werken. Een lage waarde voor fosfaat is dus aan te raden!

ideale waarde: 0
maximale waarde: 2 mg/l

Hoe meten we Fosfaat?
Er worden in de aquariumwereld voornamelijk druppeltests uitgevoerd.

Hoe pas ik de waarde voor Fosfaat aan? Waterverversen. Filteren over Phosvec Granulaat (SERA) behaalt goede resultaten, en ook het toedienen van Phosvec vloeibaar is effectief.



Oei, dat is een hoop waterverversen. Als pleister op de wonde kan ik de aquarianen geruststellen. Met het waterverversen om Nitraat te laten dalen, daalt ook Fosfaat...:)


Aanvullingen en/of verbeteringen zijn welkom. (zullen in dit sticky worden opgenomen)
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

kwike

Re: Waterkwaliteit: pH KH GH Nitriet Nitraat Fosfaat enz. enz

Bericht door kwike »

al die water waardes is idd een lastig gedoe

mn advies is hou gewoon een simpel goudvissen aqarium en je hebt er geen last van

wil je toch liever een tropische aqarium hebben dan raad ik je aan de waardes 1 keer per week te meten in het begin ( doen voor niks in het vers water om de waardes goed te krijgen ) gebeurt ook niet in de vrije natuur of zie je soms iemand kalk aan elke vijver strooien :)

laat je aquarium dus zelf de waardes zoeken in de loop van de tijd zul je merken dat het steeds meer de goeie richting in gaat :vis:

Gebruikersavatar

Rico
400-600
400-600
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 okt 2007 22:48
Locatie: Melick

Re: Waterkwaliteit: pH KH GH Nitriet Nitraat Fosfaat enz. enz

Bericht door Rico »

Ik ben het niet helemaal met je eens Kike.
Als ik niks aan mijn water waarden ga doen kan ik nooit die vissen kopen die ik graag wil.
En dan heb ik binnen een jaar geen zin meer in de hobbie omdat wat ik graag wil toch nooit gerealiseerd kan worden. Punt twee, ik vind een uitdaging leuk (zullen veel mensen met mij eens zijn denk ik). :lol:
gr, Rico

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Waterkwaliteit: pH KH GH Nitriet Nitraat Fosfaat enz. enz

Bericht door Kevin »

Ik vind het ook niet erg om een beetje te spelen met waardes, hoewel het nu voor mijn cichliden niet nodig is. Mijn kraanwater is er perfect voor.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

alex
0-200
0-200
Berichten: 109
Lid geworden op: 24 okt 2007 16:04
Locatie: Helmond

Re: Waterkwaliteit: pH KH GH Nitriet Nitraat Fosfaat enz. enz

Bericht door alex »

Let wel op, je verandert niet de dh/kh (carbonaathardheid) als je co2 toevoegd, de ph zal wel dalen naarmate er meer co2 opgelost is in het water.
Hoe lager idd de kh is hoe moelijker het is om een evenwicht in je ph te krijgen, dit is en blijft lastige materie, er is gelukkig wel veel over te vinden op internet en het helpt je ontzettend als je de basis ervan beheerst.
Wat het verschil is tussen onwetendheid en onverschilligheid?
Geen idee en ik wil het ook niet weten ook niet!

Gebruikersavatar

Michael
0-200
0-200
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 okt 2007 13:23
Locatie: Middelburg

Re: Waterkwaliteit: pH KH GH Nitriet Nitraat Fosfaat enz. enz

Bericht door Michael »

Voor fosfaat vermindering zijn nog meer dingen die je kan toepassen/in de gaten houden :

- Voeding er zijn soorten voer in de omloop die juist veel fosfaat bevatten kortom er over lezen wat er in het voer zit kan geen kwaad (zal er later nog eens meer over vertellen over wat er nog meer in zit en wat het ongeveer is)
- Diepvriesvoer door diepvriesvoer in een netje/zeefje te spoelen verwijder je enorm veel 'rest' afval uit het voer dit zorgt voor een enorme fosfaat toename in het aquarium

Te laag fosfaat gehalte is ook niet goed dan heb je weer kans op blauwalg maar bij een te hoog fosfaat gehalte heb je ook weer kans op alg/blauwalg.

Ook de Red field ratio is hier op toe te passen om de juiste waarden te bepalen voor goede waterwaarden.

Gebruikersavatar

Biancab
400-600
400-600
Berichten: 587
Lid geworden op: 15 mar 2008 19:17
Locatie: Lisserbroek

Re: Waterkwaliteit: pH KH GH Nitriet Nitraat Fosfaat enz. enz

Bericht door Biancab »

# Patman..

Even een tip...zet bij nitriet en nitraat e.d. de gebruikte termen erbij...sommige mensen weten namelijk net wat NO2, No3 en PO..e.d. is.....
En dat staat altijd aangegeven op de testen...
Grtzz Bianca


*******************************************************
Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: Waterkwaliteit: pH KH GH Nitriet Nitraat Fosfaat enz. enz

Bericht door Patman »

je hebt volkomen gelijk, en ik heb het gelijk aangepast. Zo raken we helemaal gefine-tuned!
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

Rob Bosman

Re: Waterkwaliteit: pH KH GH Nitriet Nitraat Fosfaat enz. enz

Bericht door Rob Bosman »

Wel net artikel Pat ziet er goed uit.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: Waterkwaliteit: pH KH GH Nitriet Nitraat Fosfaat enz. enz

Bericht door Patman »

thanks!
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

Biancab
400-600
400-600
Berichten: 587
Lid geworden op: 15 mar 2008 19:17
Locatie: Lisserbroek

Re: Waterkwaliteit: pH KH GH Nitriet Nitraat Fosfaat enz. enz

Bericht door Biancab »

Ik heb nog even een aanvulling voor de mooie en uitgebreide lijst..

NH4, NH3, Cu en PO5- ammonium, ammoniak, koper en fosfaat.
Ammonium (NH4) wordt in een aquarium met een PH boven de 7 omgezet in ammoniak. Een te hoge ammoniakwaarde (NH3) kan dodelijk zijn voor je vissen. Ook zorgen te hoge waardes voor algenvorming. De ideale NH3-waarde is 0. Je kunt een te hoge ammoniakwaarde voorkomen door regelmatig water te verversen, minder te voeren en meer planten aan te brengen in het aquarium. Hetzelfde geldt voor de koperwaarde. De PO5-waarde mag op 0,5mg/l liggen.

O2 en CO2 - zuurstof en koolstofdioxide
Met visssen werkt het net zoals bij mensen, ze ademen zuurstof in en koolstofdioxide uit. De planten in het aquarium nemen vervolgens de koolstofdioxide op en zetten het onder andere om in zuurstof. Een prima cirkel natuurlijk! Het is wel belangrijk dat er genoeg is van allebei, anders stopt dit natuurlijke proces. De zuurstofwaarde moet minimaal 4mg/l bedragen, de koolstofdioxidewaarde moet tussen de 10 en 40mg/l liggen. De O2-waarde kun je verhogen door bijvoorbeeld een doorluchtingssteentje te gebruiken. De CO2-waarde kun je regelen door middel van een CO2-apparaat.

Cl - chloor
Chloor is een gevaarlijke stof voor vissen, het kan de slijmhuid van de vis namelijk aantasten. De maximale waarde is 0,02mg/l. Je kunt de waarde verlagen door water te verversen.
Grtzz Bianca


*******************************************************
Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...

Gebruikersavatar

jari4now

Re: Waterkwaliteit: pH KH GH Nitriet Nitraat Fosfaat enz. enz

Bericht door jari4now »

Net ververst en alle waardes zijn ideaal......alleen PO 4 is 1 mg/l. lijkt me dus te hoog, maar na verversen rest allemaal wel goed....dan toch maar wat druppels kopen?????

Gebruikersavatar

Rob Bosman

Re: Waterkwaliteit: pH KH GH Nitriet Nitraat Fosfaat enz. en

Bericht door Rob Bosman »

jari4now schreef:....dan toch maar wat druppels kopen?????
Ik lees toch regelmatig dat mensen graag middeltjes bij de aquariumboer kopen, waar komt deze gedachte eigenlijk van???

Nogmaals aan iedereen doe dit nu eens niet dit zijn middelen die merendeel allemaal chemisch zijn en niet echt goed zijn voor je vissen ondanks dat het getest is en op de verpakking staat dat het allemaal wel kan.

Als je gewoon de verversingen doet die je moet doen en zorgt dat je filters goed draaien en je substraat zo is dat het een bacteriecultuur kan op bouwen dan heb je middelen als aquasafe endergelijke niet nodig.

De beste opbouw van je filter is onderin goede substraat daarop een stukje japansemat of blauwe filterwatten en daar boven weer witte watten. alles laat je lekker draaien alleen de witte watten vervang je 1 x in de 2 weken. filter niet leeg kiepen en schoonmaken. Het enigste wat je aan je filter moet toevoegen zijn bacteriën ( bactoviet, nitrovec of hoe ze verder nog genoemd worden), en dit mag je gerust regelmatig doen maar is in princiepe niet nodig, als je filters goed draaien dan groeien deze beestjes vanzelf en moeten hun werk doen.

Gebruikersavatar

Biancab
400-600
400-600
Berichten: 587
Lid geworden op: 15 mar 2008 19:17
Locatie: Lisserbroek

Re: Waterkwaliteit: pH KH GH Nitriet Nitraat Fosfaat enz. enz

Bericht door Biancab »

Ben ik met Rob eens...ik gebruik ook zelden of nooit toevoegingen...alleen maar een beetje zout zo nu en dan...
en mijn waardes zijn uitstekend....
Grtzz Bianca


*******************************************************
Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Bericht door Patman »

Euh... dit is de 'waterwaardes for dummies' eigenlijk. Veel simpeler kan ik het niet maken... sorry.... :)


Ik kan alleen het nitriet-nitraat verhaal simpel samenvatten;

Afvalstoffen = Ammonium/Ammoniak (NH4+)
Bacteriën zetten Ammoniak/ammonium om in Nitriet (NH4+ > NO2).
Andere bacteriën zetten Nitriet om in Nitraat (NO2 > NO3)

Ammonium en Nitriet zijn giftig,
Nitraat is in hoge concentraties schadelijk, maar voedingsstof voor planten (est wordt met waterverversing eruit gehaald).
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”