Ik krijg de ph/kh niet naar beneden

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Sheena
0-200
0-200
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 okt 2016 21:09

Ik krijg de ph/kh niet naar beneden

Bericht door Sheena »

Hallo,

Ik vraag me echt af wat ik fout doe. Hellpuh :(
De ph/kh waardens blijven steeds te hoog in mijn aquarium.
Ph tussen 8.5 / 9.5 high
Kh 16.8 high
Dat is heel hoog en blijft irritant hoog wat ik ook doe..mehh.
Gemeten met easy-life 6 in 1 strips.
De rest van de 6 waardens zijn :
-Gh tussen 4.2 soft / 8.4 hard
-Tc 0
-Nitrite no² tussen 0 safe / 0.5 caution
-Nitrite ³ tussen 0 / 20 safe

Ik heb het aquarium gisteren schoongemaakt en ververst met:
-Een deel kraanwater, een deel gekookt water en een deel van het vorige aqua water.
-Nieuwe koolstof sponsfilters in een Tetra IN plus binnenfilter 800 / 1000, stand staat niet op max,
genoeg voor de nodige stroming, anders moeten de guppys te hard zwemmen, dat lijkt me ook niet fijn. :)
-Nieuw zwart natuurlijk grind, heel klein maar niet te klein voor verstikkingsgevaar.
-Tropisch waterverbeteraar.
-Zak(je) turf hangt in het water vanaf vanmiddag in de stroming voor ongeveer 8 uur nu.

Dit zat er al in:
-4 achtergrond plantjes: BACOPA AMPLEXICAULIS AQUAFLEUR /
LUDWIGIA REPENS DIAMOND RED MOERINGS /CABOMBA PIAUYENSIS DENNERLE/
ALTERNANTHERA REINECKII ROOD DENNERLE.
-Vt kienhout dat er nu een paar dagen in ligt,
dat heb ik eerst in een emmer met warm water gehouden, 2x per dag opnieuw warm water in de emmer,
om van de kleur af te komen die het hout afgeeft als je hem nieuw koopt.
Heeft bij mij een ongeveer een week geduurd voordat het water zo goed als helder was.
Niet uitkoken om snel van de kleur af te willen had ik gelezen want er zitten wel dingen in dat hout,
vraag me even niet wat, wat goed is voor een tropisch aquarium.
Als je het hout kookt, kook je dat allemaal eruit. ^.^

1 van mijn bodemeters, een albino die normaal spierwit is, is nu roze.
Zijn gedrag is totaal veranderd van lekker goofy doen, bijv salto's in de stroming maken,
naar helemaal niks doen en niet veel trek om te eten.
De 8 guppy's, 2 andere kleine bodemeters en 2 kleine algeneters gedragen zich normaal.

Is mijn albino niet blij door de hoge waardens of is het misschien te druk voor in een aqua van 60x30x30 cm, 54 liter?
Hij kan ook niet goed schuilen, ik wist tot vandaag niet dat ze daar behoeften aan hebben.
Dat regel ik morgen per direct.
Ook heb ik geleerd dat het standaard gele felle licht wat in de kap zit te fel is.
Morgen komt er led verlichting in de kap met keuze voor alle kleuren, en mogelijkheid om te dimmen.
Volgens advies zijn de combi geel en blauw het rustgevend.

Ik ben een beginnende aqua liefhebber, geloof me ik doe mijn best.
Ik heb nu ook een hoek aquarium van 90 liter in huis.
Gratis gekregen, alleen helaas zonder meubel.
Ik ben op zoek naar een goede meubel waar de aquarium op kan, hij kan niet zomaar op ' een' kast(je).
De orginele meubel is alleen nog te krijgen als het bedrijf het moet maken en dat kost even ruim 300,- euries. :roll:
De vissen verhuizen zodra ik een degelijk meubel heb, naar de 90 liter aquaruim.
( Weet u toevallig iemand in of in de omgeving alphen aan den rijn die een stevige aquarium /
tv of ander soort meubel te koop heeft die 90 liter kan dragen?
Ik ben niet moeilijk qua uiterlijk en prijs ect, als hij de aqua maar kan dragen ) :mrgreen:

Conclusie- mijn vraag:
Hoe krijg ik die waardens omlaag,
en zijn boven genoemde redenen waarom goofy albino zo gestresd is?
Als die waardens omlaag zijn, de led verlichting er in zit, er iets in zit voor de vissen om te schuilen, ik het water voortaan ververs met turf,
en tot slot de vissen in de 90 liter aquarium zitten, doe ik het dan zo goed?

Alvast voor u die antwoord geeft,

Mijn dank is groot!! * Buig*


Grtjes Sheena * Zwaai zwaai *



:vis: Just keep swimming, just keep swimming , swimming swimming. Lalalahahaahaha....... Oewhhh!

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Ik krijg de ph/kh niet naar beneden

Bericht door tobyderks »

Sorry ik kan je niet helpen met je vragen. Maar ik wil toch even gezegd hebben dat die test strips niet altijd even betrouwbaar zijn. Misschien een keer een bakje water meenemen naar de aquariumspeciaal zaak zodat zij de ph/kh kunnen meten?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Ik krijg de ph/kh niet naar beneden

Bericht door Linda »

Hallo Sheena!
Ik ga mijn best doen je te helpen.
Ik ben het met Toby eens dat teststrips niet nauwkeurig zijn. De druppeltesten zijn al een stuk nauwkeuriger maar ook die metingen moet je met een korrel zout nemen.
Ik maak mij een beetje zorgen over dit stukje wat je schreef..
Ik heb het aquarium gisteren schoongemaakt en ververst met:
-Een deel kraanwater, een deel gekookt water en een deel van het vorige aqua water.
-Nieuwe koolstof sponsfilters in een Tetra IN plus binnenfilter 800 / 1000, stand staat niet op max,
genoeg voor de nodige stroming, anders moeten de guppys te hard zwemmen, dat lijkt me ook niet fijn. :)
-Nieuw zwart natuurlijk grind, heel klein maar niet te klein voor verstikkingsgevaar.
-Tropisch waterverbeteraar.
-Zak(je) turf hangt in het water vanaf vanmiddag in de stroming voor ongeveer 8 uur nu.
Hoe lang staat je bak al? En heb je de visjes er meteen in gedaan na het opstarten?
Je zegt je bak schoongemaakt te hebben, doe je dit iedere keer zo grondig of was dit een uitzondering? Normaal ververs je namelijk zo'n 20% van je water per keer en hevel je je bodem even af om vuiligheid te verwijderen. Het grind laat je gewoon liggen en je filter moet je niet te vaak schoonmaken en ook zeker niet te grondig, hier huizen namelijk bacteriën in die nodig zijn in je aquarium.

De koolstoffilters zijn bedoeld om medicijnen en gifstoffen uit het water te filteren. Ze maken ook het water mooi helder. Maar! Ze filteren ook de voedingsstoffen uit het water die je planten nodig hebben om te groeien.
Je kunt je water gewoon verversen met 100% kraanwater.
De turf heb je om de PH te verlagen?
Wat is de KH van je kraanwater? Als dat al vrij hard is is het niet zo gek dat je aquariumwater ook zo hard is. Heb je stenen in je aquarium liggen?

Waterverbeteraar is niet echt nodig...
Om iemand hier op het forum te quoten; Kraanwater is zo veilig, ik durf het zelfs te drinken. ;)
Er zijn vissen die hoge eisen stellen aan het water qua hardheid/PH ed. Maar de meeste beginnersvissen zijn gekweekt op kraanwater en doen het daar heel goed op.

Wat er mis zou kunnen zijn met je albino durf ik niet te zeggen..Ik zie ze wel vaker roze. Het ontbreken van een schuilplaats kan meespelen.
Ik zou het hout niet uitkoken, de kleur verdwijnt vanzelf een keer. Als je het hout kookt veranderd de celstructuur waardoor het hout sneller zal rotten. Plus dat sommige vissen juist die cellen nodig hebben en dan ook dagen het hout afschrapen met hun speciaal daarvoor gemaakte bekjes. :)
Je vraagt of het misschien te druk is, maar je verteld er niet bij hoeveel/welke visjes je in je bak hebt ;)

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”