Derde week indraaien, maar nog steeds geen verandering in de waterwaardes

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
nori
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 sep 2016 18:20

Derde week indraaien, maar nog steeds geen verandering in de waterwaardes

Bericht door nori »

Hallo iedereen,

Mijn aquarium (60x30x30) staat nu 17 dagen in te draaien zonder vissen en ik heb af en toe de waterwaardes gemeten. Ik merkte op dat geen van deze waardes verandert, zoals het NH3/NH4 gehalte en die van nitriet en nitraat. Nou vraag ik me af of dit wel zo hoort te zijn in de derde week.
Ik heb als bodem 9 liter aqua soil amazonia en de zeer lage pH en hoge NH3/NH4 komen door dit substraat, maar zou het nitriet- en nitraatgehalte al niet moeten stijgen? De nodige bacteriën zouden, lijkt mij, wel genoeg hebben aan de hoeveelheid ammoniak die er nu in zit... De hoeveelheid ammoniak wil maar niet dalen. Misschien dat de aqua soil erg veel ammoniak afgeeft, waardoor die daling wordt gecompenseerd? Als dit echter het geval is, zou er nog steeds een nitriet- en nitraatpiek moeten komen.
Wel valt het me erg op dat de hardheid van het water erg laag is. Zou het misschien hierdoor komen dat die goede bacteriën maar niet willen opstarten?

Dit zijn mijn metingen (in totaal 3 keer gemeten) :

dag 12
NH3/NH4 - 5 mg/L (ammoniak is in werkelijkheid lager doordat mijn pH laag is, volgens het meegegeven tabelletje in de druppeltestkit)
pH - <6,4
NO3 - 0
NO2 - 0
GH - <3
KH - 3

Op dag 13 en 17 kreeg ik hetzelfde resultaat. Alle waarden zijn gemeten met een striptest, behalve de NH3/NH4 (druppeltest).
Ook heb ik het kraanwater gecontroleerd en deze gaf een GH aan van 14 en KH van 10.
Nog een opmerking is dat mijn (in vitro)plantjes erg traag groeien. Ze lijken het wel iets beter te doen in vergelijking met de eerste twee weken.

:vis:

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Derde week indraaien, maar nog steeds geen verandering in de waterwaardes

Bericht door amber98 »

Het kan zijn dat er in de tussentijd wel iets veranderd is aan de waardes, maar dat je dat niet gezien hebt. Het beste kun je een klein beetje voer erin gooien af en toe, dan krijgt de bak ook wat rotzooi om op te moeten ruimen ;) Geef je de planten voeding? Dat is namelijk wel nodig

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
nori
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 sep 2016 18:20

Re: Derde week indraaien, maar nog steeds geen verandering in de waterwaardes

Bericht door nori »

Hey amber98,

Bedankt voor de reactie :) en ja dat misschien wel kunnen. Misschien dat het "voeren" wel kan zorgen voor een piek. Ik had wel begrepen dat de afbraak van het voer verandert in ammoniak, dus ik dacht dat voer er in doen niet nodig was. Ik zal dit alsnog wel doen de volgende paar dagen.
Nee, mijn planten krijgen geen voeding en ik maak geen gebruik van CO2 toevoeging, aangezien dit wat te duur is voor mij. Ik had wel gehoord van een vloeibaar middeltje voor het verhogen van CO2, maar sommigen lijken daar niet heel tevreden mee te zijn op fora :shock: Misschien dat zo'n plantenvoeding flesje in ieder geval wel handig zou zijn.
Ik ben eigenlijk van plan ergens volgende week te gaan kijken naar een aantal vuurgarnalen, maar aangezien de hardheid en pH wel erg laag is, vraag ik me af of ze die waarden wel kunnen overleven. Dat geldt trouwens ook voor mijn guppen die ik er eigenlijk zo snel mogelijk in wil hebben. Ik had gelezen dat guppen niet tegen die lage hardheid kunnen... Moet ik daarom de hardheid gaan verhogen of trekt dat zelf weer bij?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Derde week indraaien, maar nog steeds geen verandering in de waterwaardes

Bericht door amber98 »

Ik zou voor garnalen nog minimaal tot de 5e week wachten, ze zijn erg gevoelig. Qua planten voeding kun je denken aan profito. Ik heb inmiddels betere ervaringen met All in one van plantedbox. De vloeibare CO2 waar je het over hebt, gebruik ik hier ook. Easycarbo. Het is geen echte vervanger, maar is beter dan niks in mijn geval. Het is bovendien erg duur en garnalen zullen er niet altijd even goed op reageren verwacht ik. Je kunt ook voor een non CO2 bak gaan, met veel planten die weinig licht nodig hebben en drijfplanten om het licht wat te dempen. Hebben je vissen geen problemen mee, maar is een manier om ook een balans te krijgen en weinig algen. ;) Denk aan echinodorussoorten, cryptocorynesoorten, anubiassoorten, mos enz.

Wat het voer betreft, het doet hetzelfde als de vissen gaan doen. Het veranderd in ammoniak, word nitriet en dan moet er een bacterie cultuur ontstaan om de nitriet om te zetten in nitraat, wat weer een beetje voeding is voor de planten.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
nori
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 sep 2016 18:20

Re: Derde week indraaien, maar nog steeds geen verandering in de waterwaardes

Bericht door nori »

Ja, dat leek me ook wel. Dus dan maar wachten of toch eerst de guppen erin doen... Het lijkt voor mij het beste voor een non CO2 bak te gaan, omdat ik toch bang ben dat de vissen en garnalen er slecht op zullen reageren. Ik zit er wel aan te denken de Easy Life Profito te kopen. Ik koop wel eerst een klein flesje, zodat ik kan zien of het me bevalt.
De drijfplanten lijken mij een goede manier om die balans te krijgen. Die zullen ze helaas niet als in vitro plant beschikbaar hebben denk ik. Dan moet ik toch maar weer "normale" planten aanschaffen (heb daar niet zo'n goede ervaring mee, omdat ik hierdoor al diverse plaagdieren ben tegengekomen in mijn kleine bak :? ).

Bedankt voor het advies!

Ik vroeg me alleen nog af of die zeer lage hardheid gevaarlijk is voor mijn guppen en toekomstige vuurgarnalen.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Derde week indraaien, maar nog steeds geen verandering in de waterwaardes

Bericht door amber98 »

Je kunt ook nog een paar kleibollen of kegels in de bodem doen bij de wortels van bijv cryptos, die vinden dat ook best fijn als extra voeding.

Je kunt ook vragen of er iemand is met drijfplanten hier op het forum, dan weet je al of ze wel of niet slakken bevatten ;) ik heb hier ook salvinia natans in een bak met slakken en in de andere bak Mosselplantje zonder slakken (die kan ik je niet opsturen, mijn bak heeft problemen gehad met ziektes enzo)

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”