diversen vragen m.b.t. nieuw aquarium

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Feike1
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 aug 2016 18:26

diversen vragen m.b.t. nieuw aquarium

Bericht door Feike1 »

Nieuw aquarium.
Ik ben in het bezit van een Juwel trigon 190 hoekaquarium.
Na bezoek aan deze website kom ik tot de conclusie dat ik meer niet weet dan wel weet.
Een paar vragen c.q. onderwerpen:
Ik heb in mijn aquarium een voedingsbodem; Dit blijkt echter tegenwoordig niet veel meer voor te komen; Als ik nu de bodem wil reinigen via de hevel-methode, dan verwijder ik toch ook de voeding (ook kleibolletjes) van de bodem. Hoe nu te handelen?
De voedingsbodem zal na verloop van tijd wel "uitgewerkt" zijn. Wat dan te doen?
Ik heb geen CO2-installatie. Nu lees ik dat ik dan maar ca. 1 maal per 3 maanden water hoef te verversen. Is dat correct?

Graag een reactie op het voorgaande

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: diversen vragen m.b.t. nieuw aquarium

Bericht door Linda »

Hallo Feike,

Een voedingsbodem wordt inderdaad vaak afgeraden hier op het forum.
In het begin werkt het prima maar zodra het is uitgewerkt zal het vervangen moeten worden en dan mag je de hele bak leeghalen..Zit niemand op te wachten natuurlijk.
Kleibollen zijn beter geschikt. Deze stop je in de grond bij de plant die het nodig heeft (alleen moerasplanten. Echte waterplanten halen hun voedingsstoffen uit het water zelf) Het nadeel bij een voedingsbodem zowel als de kleibollen, is dat als je de plant een keer wilt verplaatsen, je de voedingsbodem/kleibol mee naar boven trekt. (vandaag nog zelf ervaren. Je water wordt er troebel van maar dat trekt wel weer bij)
Je kunt de bodem gewoon afhevelen. De kleibollen/voedingsbodem zitten in en onder het grind. Alles wat op het grind ligt kun je opzuigen met een hevelklok of tuinslang.

Als je een bak hebt zonder co2 toevoeging moet je op een aantal dingen letten.
Je licht mag eigenlijk niet langer dan 8 uur branden om te voorkomen dat je een tekort krijgt aan co2. Om dezelfde reden moet je ook het licht dimmen door een dimmer of bv drijfplanten.
Want hoe meer licht erop staat, hoe meer behoefte je planten hebben aan voedingsstoffen en co2. Heb je aan één van de drie niet voldoende, krijg je alg.
Lees deze pagina maar eens door http://www.aquascaping-blog.com/169/aquarium-zonder-co2

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Feike1
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 aug 2016 18:26

Re: diversen vragen m.b.t. nieuw aquarium

Bericht door Feike1 »

Hallo Linda,

Bedankt voor de reactie. In de pagina waarnaar je verwijst staat dat water verversen slechts 1 maal per drie maanden nodig is.
Is dat juist?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: diversen vragen m.b.t. nieuw aquarium

Bericht door Linda »

Als je verder alles doet zoals staat beschreven in datzelfde artikel wel ;)

Ik voeg ook geen co2 toe, maar ik kan niet niet de bak een keer per week een beetje onderhouden....Heb het geprobeerd maar er verzameld vervolgens zoveel rommel op de bodem....
Maar ik voeg wel easy carbo toe. Is niet echt een vervanger voor co2 maar het geeft je wat meer ruimte met verschonen.
Ik haal er wekelijks ongeveer 1/3 uit. Mijn verlichting brandt 10 uur per dag en ik heb het licht wat gedempt met drijfplanten.

Gebruikersavatar

Erwin
0-200
0-200
Berichten: 114
Lid geworden op: 14 apr 2016 16:17

Re: diversen vragen m.b.t. nieuw aquarium

Bericht door Erwin »

Ik dacht dat een voedingsbodem wel tot 5 jaar mee kan gaan, en ik gok dat je tegen die tijd wel deels een nieuwe inrichting hebt.
* Heb jij een interessante website gevonden, voeg hem dan aub toe aan onze Linkpagina

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: diversen vragen m.b.t. nieuw aquarium

Bericht door amber98 »

Meestal moet een voedingsbodem toch wel vervangen worden na een jaar. Dan is ie uitgewerkt en gaat het rotten.

Gebruikersavatar

Erwin
0-200
0-200
Berichten: 114
Lid geworden op: 14 apr 2016 16:17

Re: diversen vragen m.b.t. nieuw aquarium

Bericht door Erwin »

Ken de verhalen ook idd maar misschien ligt dat dan aan welke je gebruikt. Heb zat aquariums gezien met voedingsbodem die jaar of 5 staan zonder rot of wat dan ook.
Zou er zelf ook niet aan beginnen.
* Heb jij een interessante website gevonden, voeg hem dan aub toe aan onze Linkpagina

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”