Help wat kan ik doen

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Daks
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 aug 2016 14:22

Help wat kan ik doen

Bericht door Daks »

Hoi hoi.

Ik heb mij al voorgesteld op het forum.

Ik heb sinds gisteren een aqualantis 60 led gekregen met vissen erin.

Het is dus een 60 liter aquarium en de bodembedekking is van zand.

Het huidige visbestand is
5 neon tetras
5 koperzalmen
2 mannenguppen
En 2 bodemvissen.

De vissen zijn meegeleverd met het aquarium helaas.

Nu heb ik gisteren grin en planten gekocht voor in het aquarium. Ook een stuk hout. Ik heb het water behandeld met aquasafe om het de vissen iets beter te maken.

Wat kan ik nog meer doen.
En kan over een aantal weken mijn visbestand uitgebreid worden? Ik ben echt heel groen met aquaria


Afbeelding



Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6241
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Help wat kan ik doen

Bericht door amber98 »

Vervelend da je niet eerst goed hebt kunnen indraaien. Je kunt het beste de koperzalmen direct wegdoen. Deze horen in een hele grote school, anders worden het moordenaars. Dan heb je direct iets minder belasting voor het water. Guppen horen gehouden te worden met vrouwtjes, anders raken de mannen seksueel te gefrustreerd, met vrouwtjes krijg je wel heel veel jongen, dus het beste kun je die ook wegdoen of over een aantal weken vrouwen toevoegen. De 2 bodemvissen weet ik niet direct welke het zijn, daar kan iemand anders je musschuen mee helpen, maar lijken me geen soort die in 60cm thuishoren. Dit was misschien niet wat je graag wilde horen, maar het bestand wat je erbij hebt gekregen, is niet echt goed. :(

Aangezien je niet hebt kunnen indraaien, hou het gedrag van de vissen in de gaten. Zodra de vissen sneller ademhalen, lucht gaan happen, hyper rondzwemmen of juist levenloos worden, direct 50% water wisselen. Ik raad je aan om sowieso al 2x per week minimaal 20% te verversen, zodat de waardes niet teveel oplopen. ;) Het beste haal ook direct neer planten, snelgroeiens. Denk dan waterpest, cabomba enz. De bak mag op het moment grotendeels beplant zijn, die helpen of de waardes onder controle te houden.

In de tussentijd groeit de juiste bacteriecultuur in de bodem en filter. Over 4 weken kun je dan weer vissen toevoegen die in dit soort bakken thuishoren en goed met eljaar overweg kunnen ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Daks
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 aug 2016 14:22

Re: Help wat kan ik doen

Bericht door Daks »

Oké bedankt voor je antwoord.

Kun je mij dan misschien vertellen wat er uiteindelijk over een aantal weken wel in het aquarium kunnen?

Betta kan ook niet denk ik als de zalmen en guppen weg zijn?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6241
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Help wat kan ik doen

Bericht door amber98 »

Ik weet niet wat die 2 bodembewoners zijn, dus ken hun karakter ook niet. Als ik die weg denk: In 60L kun je best een betta man zetten. Dit gaat gewoon goed met de neons. Dan kun je de neons tot bv 12 uitbreiden, zijn die ook happy. Bettas willen wel graag drijfplanten en weinig stroming. ;) Als je nog iets op de bodem wil, kun je kijken naar een groep pangio kuhlii.

Gebruikersavatar

riny
0-200
0-200
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 mar 2014 19:18
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Help wat kan ik doen

Bericht door riny »

Ik zie een plantje voor je hout, met die rode nerven, dat is waarschijnlijk geen waterplant, maar een kamerplant. Dan zal deze niet lang leven in het aquarium. Helaas worden er wel kamerplanten als aquariumplanten verkocht.
En inderdaad, snelgroeiers zou ik er nu ook in plaatsen. Een bundeltje hoorblad kan bijvoorbeeld ook.

succes ermee
Geduld is een schone zaak... en rust een must....

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Daks
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 aug 2016 14:22

Re: Help wat kan ik doen

Bericht door Daks »

Oké ik heb nu heel snel ademende vissen.
Hen het water al voor de helft ververst waarvan 1 liter aquariumwater van mijn werk meegenomen.

Kan ik nu nog meer doen. Is het verstandig het licht nu uit te Laten of juist aan?
Kan ik ze helpen met een zuirstofsteentje?
Of kan ik wat water uit de kraakheldere vijver halen?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6241
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Help wat kan ik doen

Bericht door amber98 »

Licht kan ook uit, veranderd niks. Zuustofsteen heeft ook geen zin, het heeft niet met zuurstof te maken, maar met nitriet (door vervuiling die nog niet omgezet word in giede stoffen door bacteriën) als het morgen niet is veranderd, weer water verversen. Hoeft geen water uit een ander aquarium in, daar zitten niet veel bacteriën in.

Beter niet uit de vijver halen, hier zitten soms ziektes en insecten in waar aquariumvissen nuet tegen bestand zijn. ;) Verder is het het beste als je zsm de vissen die er niet thuishoren, teruggeeft aan een winkel of iets dergelijks. Dat bespaart je al een hoop werk, zorgen en dode visjes.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Daks
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 aug 2016 14:22

Re: Help wat kan ik doen

Bericht door Daks »

Afbeelding

Weer water ververst en een aantal nieuwe planten erin gedaan. Nu kijken hoe het verder gaat.

Zondag gaan de koperzalmen weg

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6241
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Help wat kan ik doen

Bericht door amber98 »

Super :duim: nu gewoon goed in de gaten blijven houden en water verversen wanneer nodig

Gebruikersavatar

BGcc
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 aug 2016 10:58

Re: Help wat kan ik doen

Bericht door BGcc »

Met betrekking tot de snelademende vissen: is je wateroppervlak in beweging? Op het moment dat dit in beweging is neemt het meer zuurstof op. Misschien dat je de filteruitstroom zo kan plaatsen dat het wateroppervlak in beweging is?

Dit heeft bij mij ook gewerkt. Had vissen die naar lucht hapten, de filteruitstroom iets naar boven verplaatst en water in beweging gezet, een uurtje later zwommen ze op alle lagen door het aquarium :).

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Help wat kan ik doen

Bericht door Linda »

wat mij opvalt is dat je mn moerasplanten in je bak hebt staan. Deze hebben wat klei bij de wortels nodig om goed te groeien.
Wat je nog kunt doen is er wat echte waterplanten bijkopen zoals belgisch groen en waterpest. Dit zorgt ook voor meer zuurstof in het water en ze filteren gifstoffen uit het water.
Zorg ook voor wat drijfplantjes. Deze hebben dezelfde funtie als de waterplanten plus dat ze wat licht dempen zodat je minder kans hebt op algen.

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”