hoevaak verschonen

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
matthijs95
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 aug 2016 22:43

hoevaak verschonen

Bericht door matthijs95 »

Hoi hoevaak moet je heel de bak schoonmaken grind enzo heb een 60l bak

Gebruikersavatar

pruts54
0-200
0-200
Berichten: 132
Lid geworden op: 11 aug 2016 10:45
Locatie: 2590 berlaar belgie

Re: hoevaak verschonen

Bericht door pruts54 »

helemaal leeg maken, doe ik enkel wanneer ik de bak wil herinrichten, of zoals over een dik jaar na schilderwerken vergeten de filter terug in te steken, gevolgen baard-alg planten verknoeit enz, als ge het pas na 14 dagen opmerkt weet ge hoe laat het is, toen had ik een heel andere bak, en dan maar over een heel andere boeg gegooid.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: hoevaak verschonen

Bericht door amber98 »

Helemaal leegmaken alleen doen als je de bak opnieuw wilt opstarten en indraaien. Hier haal ik 1x per week 20% water eruit. 1x per week wordt toch wel aangeraden. ;)

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: hoevaak verschonen

Bericht door Stefan »

Dat hangt van zoveel dingen af.
Van het type grind, van de hoeveelheid en de soort vis, hoeveel je voert, van het type en de grootte van je filter, hoeveelheid planten, hoeveelheid licht en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Er zijn vissen die helemaal niet houden van vers water, daarbij voer je dus kleinere verversingen uit van 10% zeg: eens in de 2 weken. Je hebt vissen die veel eten nodig hebben en enorm vervuilen, daarbij voer je dus vaker en grotere verversingen uit elke week 50%.
Qua bodem, normaal zand slibt dicht, zal je dus vaker even moeten omwoelen. Filterzand doet dat niet tot nauwelijks, is dat dus minder noodzakelijk.

Je hebt het dus voor een groot deel zelf in de hand, kijk wat voor jou werkt. Als je vissen er goed en vol van kleur uitzien, je planten groeien mooi en je hebt weinig tot geen alg, dan heb je kennelijk een patroon gevonden dat voor jou en je bak werkt.

Ja een goed uitgangspunt om mee te beginnen is 20 á 30% water verversen per week, maar er zijn dus genoeg gevallen waarbij dat veel te veel of veel te weinig is.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: hoevaak verschonen

Bericht door Linda »

Wat men meestal doet tijdens het verversen van een deel van het water (zoals al eerder gezegd, zo'n 20-30% van je water) is de bodem afhevelen met een stuk tuinslang of een bodemafzuiger (verschillende te koop bij de dierenspeciaalzaak maar een stuk tuinslang werkt net zo goed) Je ontdoet dan de bodem van planten- en etensresten en uitwerpselen.

Lees hier maar eens: http://www.aquascaping-blog.com/1848/aq ... nderhouden
Dit is een erg leuke en informatieve website die ik elke beginnende aquariaan kan aanraden :)

Gebruikersavatar

pruts54
0-200
0-200
Berichten: 132
Lid geworden op: 11 aug 2016 10:45
Locatie: 2590 berlaar belgie

Re: hoevaak verschonen

Bericht door pruts54 »

Linda dit is zeker interessant, daarom heb ik een stuk gecoppieerd van de website die u aangaf http://www.aquascaping-blog.com/1848/aq ... nderhouden en hier geplaatst, als het niet mag hoor ik het wel.
Jos
Fase 1: hevel het oude aquariumwater af & doe een onderhoud
Wat je hiervoor nodig hebt:

Een sterke waterpomp, bijvoorbeeld deze van Eheim
Een lange “food safe” siliconeslang van meerdere meters lang uit de dhz-zaak
Vervolgens knal je die waterpomp in je aquarium, ongeveer halverwege (voor een 50% verversing) en je sluit de slang aan op de pomp. Het andere uiteinde van de slang plaats je ergens waar het water kan afvloeien: bijvoorbeeld in je bad, de gootsteen, een dakgoot, …

Aanzetten en vloeien maar!

Vergeet wel niet om je filter en verwarming uit te schakelen, aangezien het waterniveau sterk zal zakken.

Ondertussen doe je een snel maar grondig aquarium onderhoud:

Snoei aangetaste bladeren weg: bijvoorbeeld bladeren met algen op, verkleuringen, gaatjes, … Hiermee moedig je het plantje aan om nieuwe bladeren te maken
Maak de filteruitlaat & -inlaat oppervlakkig schoon
Met een filterwat maak je het aquariumglas vanbinnen proper. Met een oude tandenborstel kun je de hoeken van het aquarium schoon schrobben
Als je hoopjes vuil ziet, kun je daarboven kort “wapperen” met je handen waardoor de vuiligheid gaat zweven. Dat wordt daarna door de pomp opgezogen en afgeheveld
Herplant eventueel wat plantjes, controleer de hoogte van je aquariumbodem, …
PS: let op met zo’n slang over de vloer en struikel er niet over. Het is niet leuk om kreupel op de grond te liggen terwijl vuil aquariumwater over je heen loopt, geloof me … ;-)

Fase 2: vul je aquarium weer aan met kraanwater

Als alles goed is verlopen, is je aquarium nu nog maar half vol en staan een aantal plantjes in de open lucht.

Dat is geen probleem voor ze, integendeel, maar let er wel op dat ze niet uitdrogen (bv door de felle verlichting).

Nu ga ik je tonen hoe ik gemakkelijk en snel water van de kraan naar het aquarium breng. Wat je nodig hebt:

Dezelfde pomp & slang als hierboven
Een thermometer (die van je aquarium bv)
Een watervoorbereider, bijvoorbeeld Filtermedium van Easy Life
Een oude plastic filterinlaat
Je neemt de plastic filteruitlaat en je snijdt het lange stuk in twee of ongeveer 3/4de. Het “korfje” hou je nog bij en zet je op het nieuwe uiteinde.

Eheim filter inlaat
Snij de inlaat af op de rode lijn ongeveer


Vervolgens hang je de filterinlaat aan je aquarium vast. Het is belangrijk dat het korfje erop blijft, die voorkomt namelijk dat de bodem wordt omgewoeld.

Waterverversing aquarium
Het kraanwater stroomt rustig in het aquarium
Daarna plaats je de waterpomp in je wasbak en laat je die vollopen. Met de thermometer stel ik dan de temperatuur in van het kraanwater, meestal tussen de 22 à 24°.

Ik schakel de pomp in en laat het kraanwater zachtjes lopen zodat de pomp niet droog komt te staan.

aquarium verversen & onderhouden
Alles staat klaar & de temperatuur is goed!
Terwijl het water van de kraan rechtstreeks in je aquarium loopt, voeg ik wat watervoorbereider toe, je weet maar nooit.

Ondertussen kun je de ruiten kuisen, verder werken aan het onderhoud of je materiaal wat opruimen. Als het aquarium terug vol is, schakel je de filter terug in en voeg je je meststoffen toe.

Eenvoudig, toch?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: hoevaak verschonen

Bericht door Linda »

Zolang je de link van de tekst erbij zet mag je dit soort dingen van de meeste websites wel quoten hoor. Gilles waardeert het zelfs als zijn teksten en links worden gedeeld met anderen :)
Wat je beter kunt doen is een gedeelte van de tekst quoten die relevant is, en de link eronder zetten zodat mensen getrokken worden naar de website en de auteur zo de credit krijgt voor zijn teksten die hij verdient.

Gebruikersavatar

pruts54
0-200
0-200
Berichten: 132
Lid geworden op: 11 aug 2016 10:45
Locatie: 2590 berlaar belgie

Re: hoevaak verschonen

Bericht door pruts54 »

Linda dus heb ik het goed gedaan enkel in het vervolg de link onderaan in plaats van er boven, zal ik doen.
Jos

Gebruikersavatar

Elwin
0-200
0-200
Berichten: 90
Lid geworden op: 18 dec 2013 14:05

Re: hoevaak verschonen

Bericht door Elwin »

matthijs95 schreef:Hoi hoevaak moet je heel de bak schoonmaken grind enzo heb een 60l bak
Wat al vaak gezegd is dat hangt af van wat er in de bak allemaal zit. Ik heb zelf ook een 60 liter bak met vuurgarnalen, helena slakken en Rasborra brigittea's en ik maak tussen de 1 keer per week/2 weken schoon.
Ik kijk naar de bak of er behoefte is om te snoeien of de bodem te hevelen. Zoja dan neem ik het verversen mee en de filter en soms de ramen.

Ik gebruik altijd deze: http://www.aquaplantsonline.nl/nano-aqu ... emreiniger . Voor het stofzuigen van de bodem en als dat klaar is dan haal ik er nog wat water uit tot ongeveer 1 derde van de bak.
deze bodemreiniger is ideaal voor een bak van 60 liter.

:vis:

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: hoevaak verschonen

Bericht door Linda »

pruts54 schreef:Linda dus heb ik het goed gedaan enkel in het vervolg de link onderaan in plaats van er boven, zal ik doen.
Jos
Oh, eronder of erboven maakt niet zoveel uit hoor :)

Gebruikersavatar

Starter72
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 05 aug 2015 20:19
Locatie: Wassenaar

Re: hoevaak verschonen

Bericht door Starter72 »

Bodem goed omwoelen/stofzuigen doe ik met de Eden Gravel Cleaner. Ik trek een extra filterzakje om de filterspons en kan dan op mijn gemak de hele bak doen.

Halverwege het stofzuigen haal ik de uitvoerslang van de Gravel Cleaner uit de bak en hang deze in een jerrycan om af te hevelen.
Volle jerrycan gooi ik leeg, vul hem met weer met vers kraanwater. Even op temperatuur brengen en met een 10mm slang laat ik het rustig weer in de bak lopen.

Heb ik haast, dan hevel ik de bodem af met alleen de afzuigbuizen van de gravel cleaner met een slang direkt naar de jerrycan.
Die Gravel cleaner gebruik ik ook om het grote externe filter te reinigen. Alle troep zuig je er zo uit, ook uit je filtersponzen maar je behoud het aquariumwater.

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”