Waterwaardes op een rij voor verbetering

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tech
0-200
0-200
Berichten: 84
Lid geworden op: 01 okt 2014 12:48

Waterwaardes op een rij voor verbetering

Bericht door Tech »

Hoi allemaal, ik had al het een en ander in mijn algen topic geplaatst maar wilde hier een topic openen om alles eens goed samen te vatten en wellicht advies te krijgen wat ik het beste kan doen. Mijn bak blijft helaas last houden van blauwalg en zwarte randen op de blaadjes van mijn planten, en wil mijn waterwaardes in eerste instantie goed en stabiel krijgen voordat ik eventueel op andere maatregelen moet overstappen.

Ik heb een nulmeting gedaan van het kraanwater hier, en vandaag na de waterwissel een meting gedaan om te zien hoe het eruit ziet na een 50% waterwissel op dit moment.

Mijn nulmeting:

PH: 7,6
KH: 4
GH: 10
Po4: 0
NO3: 1-2MG/L

Waardes 12-07-2015 na waterwissel 50%:

PH: 7.8
KH: 5
GH: 10
PO4: 0.5-1
NO3: 30-50mg/L

Ik had al begrepen dat mijn NO3 te hoog is, en mijn PO4 is iets te laag, en de andere waardes zijn eigenlijk goed. Ik heb laatste week een aantal keren nitriet en amoniak gemeten en aangezien die waardes ruim binnen de veilig marges waren herhaal ik deze op dit moment niet. Natuurlijk ga ik zodra de rest van mijn waardes stabiel zijn deze ook weer een aantal keren meten zodat ik zeker weet dat ik goed zit.

Nu mijn vraag natuurlijk is hoe ik mijn waardes nog net iets beter kan krijgen.

Ik zou bijvoorbeeld in mijn K/P/N doseringen meer P toevoegen, zodat mijn nitraat lager wordt op den duur, en mijn fosfaat hoger gaat, maar is de oplossing echt zo simpel? Zou het toch kunnen zijn dat mijn bak meer afval produceert dan ik vermoed, of is misschien mijn filter gewoonweg niet sterk/goed genoeg voor mijn bak.

Enige suggesties van mensen?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tech
0-200
0-200
Berichten: 84
Lid geworden op: 01 okt 2014 12:48

Re: Waterwaardes op een rij voor verbetering

Bericht door Tech »

Gisteren voordat ik de waterwissel heb gedaan.

ph: 8
KH 5
GH 10
PO4 1-3 MG/l
NO3 30-50MG/l

Mijn PO4 is gestegen, en mijn NO3 is ongeveer hetzelfde gebleven, dus die is niet meer naar 100mg/l gestegen door de week heen. Had helaas door de week heen geen tijd om nog eens te gaan testen ( ben net een eigen zaak gestart ). Ik zal deze week wel 1-2 keer door de weeks kunnen meten dus dat ga ik dan ook doen.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Waterwaardes op een rij voor verbetering

Bericht door stylz »

op het oog is er niet zo veel mis met je water waardes, je nul meting wel, je alg kan daar ontstaan zijn, dat je daarna je water waardes goed krijgt betekend niet dat je alg daardoor weg gaat, alg heeft zo zijn eigen manier om dominant te blijven.
probleem is dat het dan om chemische oorlogsvoering gaat met stoffen die wij niet kunnen meten.

vol houden op deze waarden goed groeiende planten en hopen dat je het zo om krijgt, belangrijk is ook je verlichting en CO2 in deze maar die mis ik ff
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tech
0-200
0-200
Berichten: 84
Lid geworden op: 01 okt 2014 12:48

Re: Waterwaardes op een rij voor verbetering

Bericht door Tech »

Ik heb helaas nog niet de financien gehad om een constant co2 checker aan te schaffen, maar dat is mijn volgende stap in dit proces zodat ik die ook kan finetunen. Mijn huidige diffusor is iets te klein voor deze bak, dat weet ik al zeker.

De blauwalg is trouwens helemaal weg nu, en daarvoor terug heb ik op mijn bodem bij de voorruit een klein beetje bruinalg ( denk ik zo? ) maar dat vind ik nou niet bepaald een kritiek punt.

Ik zal eens een topic aanmaken om alle apparatuur en bestand in bij te houden, maakt het voor iedereen wat gemakkelijker om te kijken wat ik precies heb, maar zit nu op twee T8 18W lampen, een Juwel Warm White en een Sylvania Aquastart. Verlichting staat aan vanaf 12:00 tot 22:00, dus 10 uur totaal.

Vind je mijn nitraat niet veel te hoog stylz? Ik bedoel aangeraden wordt bij EI zo rond de 30, en zit dus nu eerder tegen 50 aan dan 30. Ik lees natuurlijk veel op internet, en deze waardes zijn niet schadelijk voor mijn vissen, maar is een betere balans niet beter op de langere termijn?

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Waterwaardes op een rij voor verbetering

Bericht door stylz »

Je kan je nitraat fine tunen naar 30 PPM das prima, maar wat je zelf al aangeeft 50 is niet schadelijk, dus rustig aan.

Bedenk je wel dat wat je meet zo maar een flink stuk kan afwijken, ik hou het daarom op de berekende waarde en meet niet, alleen fosfaat met een fotometer dan.
CO2 is je belangrijkste macro element, dat wat in de gaten kunnen houden is veel waard, 90% van de problemen ontstaat door CO2 tekort of schommelingen.
Wat dat aan gaat is de checker een betere aanschaf dan alle andere meetsetjes bij elkaar.

Is al mooi dat je van de blauw alg af bent :) netjes alles stabiel houden, dan zal de rest ook wel goed komen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tech
0-200
0-200
Berichten: 84
Lid geworden op: 01 okt 2014 12:48

Re: Waterwaardes op een rij voor verbetering

Bericht door Tech »

En dat is op dit moment ook mijn bedoeling, alles binnen goede waardes krijgen/houden, en dan stabiel houden zodat ik alles beter kan beoordelen als er iets aan de hand is.

En zoals gezegd mijn volgende aanschaf is een co2 checker, zal over een weekje of zo erin komen en dan ben ik wel even klaar met meet setjes enzovoort

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”