Wat is deze blauw zwarte en witte aanslag

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
N1v9h83
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 mei 2021 21:39

Wat is deze blauw zwarte en witte aanslag

Bericht door N1v9h83 »

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Help
Op onze planten achterwand en bodem zit een hele zwarte aanslag en het wordt steeds erger. Ook op het hout. Hier beging nu ook een witte aanslag bij te komen . Op de bodem begint vanuit de randen een blauwige aanslag te ontstaan. Ik heb op advies van de petsplace vloeibaar co2 toegevoegd maar ze was bang dat het aquarium niet meer te redden zou zijn. De waterwaarden lijken wel ok te zijn. Wie weet wat er aan de hand is en wat we nog kunnen doen om t aquarium te redden. Want ik zie t niet zo zitten om hem helemaal leeg te moeten halen. En weet ook niet waar ik dan heen moet met de vissen. We hebben de 120 lido nu 3,5 jaar en altijd wel uitdagingen gehad met algen. Maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt en gezien.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Wat is deze blauw zwarte en witte aanslag

Bericht door amber98 »

Niet meer te redden vind ik nogal kort door de bocht, als je zegt dat er blauwige schijn zit op sommige plekken, gaat het om blauw alg wat eigenlijk geen algen soort is. Hier kun je tegen behandelen, echter gok ik dat het ontstaat door te veel ontlasting in het water. Maanvissen zijn fikse vervuilers, die horen eigenlijk thuis in aquariums van minimaal 150cm, voor deze zou ik dus willen aanraden om een andere huis te zoeken. Daarna kun je de bak behandelen tegen blauwalg, dit kan met een chemisch middel, of door een black-out. In jou geval zou ik voor de black-out gaan, dan sterft waarschijnlijk ook de zwarte alg of krijg je op z’n minst de kans het aan te pakken ;)

Na de black-out kun je het beste de lichtsterkte gaan verminderen, dus een gedeelte van de lamp afplakken met bijv zilverfolie of pvc buizen en kun je de vloeibare CO2 nuttig gebruiken, geef je ook gewone plantenvoeding?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
N1v9h83
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 mei 2021 21:39

Re: Wat is deze blauw zwarte en witte aanslag

Bericht door N1v9h83 »

Ja we geven 1x per maand plantenvoeding.
Bedankt voor de tip we gaan t zeker uitproberen!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Wat is deze blauw zwarte en witte aanslag

Bericht door amber98 »

1x per maand is erg weinig, de meeste merken horen wekelijks of dagelijks na de waterverversing toegevoegd te worden

Plaats reactie

Terug naar “Waterconditie”