Planten en algengroei lukt me niet onder de knie te krijgen

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mkruisje
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jun 2022 11:46

Planten en algengroei lukt me niet onder de knie te krijgen

Bericht door Mkruisje »

Hoi iedereen, ik heb veel rond gezocht online naar de nodige informatie maar het wil mij niet lukken de balans goed te krijgen dus nu toch maar besloten zelf te posten. Ik heb last van ik denk baardalg, ik heb hiervoor mijn licht uren verminderd naar 8 uur per dag ipv 10. ik las dat je een lange tijd moet volhouden zoveel mogelijk te verwijderen tijdens de schoonmaak van het aquarium en ik heb Alga - Min nu twee keer geprobeerd. Het wordt dan minder maar zolang ik natuurlijk niet alles eruit heb blijft het terug komen. Voor wat ik online lees vermoed ik een probleem met de co2 verhouding die te laag is maar hoe dit op te lossen vind ik lastig(en eerlijk gezegd ook spannend).. ik voeg elke week HS Flora Carbo toe voor al een lange tijd maar dit lijkt ook niet te helpen.
  • Mijn Aquarium is 200L
  • Ik heb een Oase Buitenfilter met ruim de hoeveelheid capaciteit voor mijn 200L
Dus mijn vraag hoe zorg ik voor betere plantengroei en hoe kom ik van de baardalg af.
Ik voeg fotos toe van een aantal foto's toe van de planten en spullen die ik heb staan om te kunnen gebruiken
Er zit ook een water test bij die volgens mij goed is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hopelijk kunnen jullie mij helpen, hartelijk dank vast!

<3 Mariska

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Planten en algengroei lukt me niet onder de knie te krijgen

Bericht door amber98 »

Enkel floracarbo gaat je hierbij niet helpen. (Floracarbo en easycarbo is het zelfde dus nooit beide gebruiken) je hebt een goede voeding nodig en minder licht.all in one van planted box is volledig en makkelijk te doseren. Dan weet je dat de voeding sowieso goed zit. Daarna minder licht, niet korter maar minder sterk. Voeg bijv drijfplanten toe, dim je licht indien mogelijk of plak een gedeelte af. Staat de javavaren in de bodem? Deze doet het namelijk net als Anubias beter op hout.

Andere optie is beginnen aan een CO2 installatie. Hoevaak ververs je water en op welke manier?

Daarbuiten heb je veel zwerfvuil, dit komt doorgaans door een verkeerde stand van de uitstroom waardoor je dead spots krijgt. Even een beetje gaan spelen hiermee dus, zodat alle planten in de hele bak een beetje bewegen

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mkruisje
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jun 2022 11:46

Re: Planten en algengroei lukt me niet onder de knie te krijgen

Bericht door Mkruisje »

Sorry voor de late reactie ik dacht dat ik via de mail een melding zou ontvangen maar dit was niet het geval. Ah wat goed, 'all in one van planted box', dat kende ik niet! Licht dimmen gaat helaas niet, het aquarium is al ruim 10 jaar oud, misschien andere tl buizen met minder sterk licht? maar misschien is een deel afplakken dan de makkelijkste optie, ik heb hier nooit eerder van gehoord, tape je gewoon een deel van de buis af zodat het licht er niet doorheen kan? Nee de javavaren staan niet in de bodem dat lijkt inderdaad haast zo, er zit nog een stuk hout onder. Ik ververs water elke 2 weken ongeveer 1 derde en1x per maand water verversen plus bodem reinigen. Ik heb overigens geen voedingsbodem onder het grint zitten. CO2 installatie had ik wel over gelezen ja, ik vond het ingewikkeld klinken dus tot zover nog niet aan gedurfd..


de plantjes aan de kant van de uitvoer bewegen inderdaad niet de invoer zit aan de oppervlak aan de andere kant van het aquarium, zou het mogelijk beter zijn deze onder water te plaatsen en mogelijk hiermee het water meer te laten circuleren
n

ontrattend bedankt in ieder geval vast!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Planten en algengroei lukt me niet onder de knie te krijgen

Bericht door amber98 »

Als de tl balken al 10 jaar oud zijn, is het spectrum waarschijnlijk niet voldoende meer om de planten optimaal licht te geven (ze hoeven echt niet elk jaar vervangen te worden, maar 10 jaar is wel heel lang) dus als ze er inderdaad zo lang in hangen, zou ik ze vervangen. Veel gebruikt bij tl om deze af te schermen, is pvc buis erom heen doen of aluminiumfolie.

Heb je de uitstroom boven water staan? Dan verdwijnt er veel CO2, deze kun je dus beter onder water zetten. Er moet wel nog wat rimpeling in het wateroppervlakte aanwezig zijn

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mkruisje
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jun 2022 11:46

Re: Planten en algengroei lukt me niet onder de knie te krijgen

Bericht door Mkruisje »

Oh nee ik bedoel het totale aquarium is 10 jaar oud, deze tl buizen ik denk ongeveer 1 a 2 jaar. Ik ga kijken naar aluminiumfolie erom heen doen en mijn uitstroom onder water doen. hoeveel zou je adviseren af te dekken? 1/3e per buis of andere verhouding? dan ga ik daar mee aan de slag en ook het all in one van planted box kopen en toevoegen.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Planten en algengroei lukt me niet onder de knie te krijgen

Bericht door amber98 »

Ligt eraan welke verlichting je hebt. Ik gok op t5 (dunne balken, geen led verlichting) dan zou je 1/3e van beide buizen kunnen proberen. Dit mag natuurlijk ook verspreid worden over verschillende stukken van de tl verlichting , zodat je geen schaduw plekken gaat zien. In sommige bakken zijn de tl balken niet samen geschakeld, dan zou je 1 balk uit kunnen laten zonder iets met de andere te doen. Maar bij de meeste heb je 2 balken nodig om ze te laten werken

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Mkruisje
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jun 2022 11:46

Re: Planten en algengroei lukt me niet onder de knie te krijgen

Bericht door Mkruisje »

Top dat ga ik doen! Ze moeten inderdaad beide aan zijn anders werkt het niet, dan ga ik wat stukjes afdekken met aluminiumfolie verdeeld over de buizen, ik ga ermee aan de slag, hartelijk dank! En hopelijk gaat alles beter worden in mijn aquarium:)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Planten en algengroei lukt me niet onder de knie te krijgen

Bericht door amber98 »

Veel succes! Hou je ons op de hoogte?

Plaats reactie

Terug naar “Planten”