Planten last van bruinalg?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
mission
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 apr 2022 09:38

Planten last van bruinalg?

Bericht door mission »

Mijn bak draait nu een maandje of 3 geloof ik, en hoewel ik al met al best wel tevreden ben over hoe het gaat heb ik toch een beetje zorgen over de plantjes.

Sinds enige tijd heb ik wat last van bruinalg, dit zit voornamelijk op de voorste glasplaat, tussen het grind en op dingen als de thermometer enzo. Irritant, maar ik las dat het niet zorgwekkend of schadelijk is, en daarbij is het nog wel erg minimaal vergeleken met wat je soms ook ziet. Maar ik heb het idee dat het toch mijn plantjes wat hindert. Allemaal hebben ze een lichte bruine aanslag op hun bladeren en van een aantal planten vallen er gaten in de bladeren (weet vrij zeker dat het niet de visjes zijn die dit doen)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb momenteel 10 uur licht op de bak staan (10watt led balk), voeg dagelijks Colombo grow carbo toe en 1x per week flora grow.

Kan ik iets anders doen, of is dit normaal en kan het geen kwaad? Als er info ofzo mist, laat het dan even weten.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6241
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Planten last van bruinalg?

Bericht door amber98 »

Bruinachtig komt vaak voor in bakken die nog niet stabiel zijn. Met dusdanig weinig aanslag zou ik gewoon telkens weghalen wat je ziet en het daarbij laten voorlopig ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
mission
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 apr 2022 09:38

Re: Planten last van bruinalg?

Bericht door mission »

amber98 schreef: 18 jun 2022 22:55 Bruinachtig komt vaak voor in bakken die nog niet stabiel zijn. Met dusdanig weinig aanslag zou ik gewoon telkens weghalen wat je ziet en het daarbij laten voorlopig ;)
Hoe weet je wanneer een bak stabiel is? Ik hoorde dat dit zelfs wel een jaar zou kunnen duren, maar de afgelopen maanden zijn de waterwaardes van de bak onveranderd gebleven. Tis dus puur die bruine alg die op is komen zetten.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6241
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Planten last van bruinalg?

Bericht door amber98 »

Planten moeten hun balans vinden met de voeding en waterwaardes icm met vissen. Dit kan inderdaad een tijdje duren. Je hebt nu praktisch geen alg, ook echt niet in de hoeveelheid dat dit planten aantast. Als het erger word moet je gaan uitzoeken waar het aan ligt, om de oorzaak aan te pakken, maar anders gewoon lekker zo houden en de bak wat rust gunnen ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
mission
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 apr 2022 09:38

Re: Planten last van bruinalg?

Bericht door mission »

Bedankt, hopelijk zijn we dan goed op weg :)

Het is wel wat meer alg dan op de foto's zichtbaar is, maar het is inderdaad nagenoeg niks als ik het vergelijk met de compleet bruine bakken die je ook wel eens ziet.

Het is alleen lastig om het spul uit het grind te verwijderen, ik heb net de pomp en slangen schoongemaakt en voorzichtig de kitranden en het hout. Komende waterwissel wil ik ff de thermostaat ontalgen en proberen om de boel daarna een beetje op zijn beloop te laten.

Gelukkig is het geen groene alg

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6241
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Planten last van bruinalg?

Bericht door amber98 »

Bruinalg kan ook vervelend worden als het aan blijft houden en vermeerderen, maar groene alg verdwijnt niet vanzelf, bruine alg in veel gevallen wel

Plaats reactie

Terug naar “Planten”