plantenvoeding

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
DiedericXIV
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jan 2019 19:33
Locatie: België - Regio Leuven

plantenvoeding

Bericht door DiedericXIV »

Hoi iedereen,
Ik heb ondertussen een karrenvracht aan info gelezen op dit forum alsook op internet dat ik even het bos door de bomen niet meer zie..
Te veel info is ook niet goed... I need help!!

Uiteraard begrijp ik het nut van plantenvoeding en naarmate je meer, minder of grotere planten hebt je de hoeveelheid voeding dient aan te passen. Ik wil graag een goed beplante gezonde aquarium. En ik ben een aquariumplanten leek en er eigenlijk pas mee begonnen en wil het zo goed mogelijk doen.
Ondertussen heb ik al genoeg filmpjes gezien over hoe ik de verschillende soorten moet snoeien enz maar qua voeding is het weer een ander verhaal.

Ik gebruik profito samen met easycarbo maar ondertussen blijkt dat dit niet het de ideale oplossing is. En ik geloof ondertussen dat dat ook niet zo is. Dat is al sterk van mezelf :lol: :lol: :lol:
Op dit moment is het een aquarium zonder CO2 toevoeging en dit zal nog wel even zo blijven
Is er hier op dit forum een algemene consensus over welke producten de beste zijn?

Alvast bedankt!
Juwel Vision 450

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: plantenvoeding

Bericht door Muppet1987 »

Men zweert hier op het forum bij ‘all-in-one’ van PlantedBox. Voor de rest kunnen anderen je beter informeren. 😉

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: plantenvoeding

Bericht door amber98 »

Ik gebruik de all in ons van planted box, die werkt erg goed en is makkelijk te doseren. EI methode is ook een goede en Erik had nog een optie die erg goed zou zijn, maar daar weet ik de naam even niet van.

Wel is het belangrijk dat je rekening houd met het licht wat je boven de bak hebt. Zonder CO2 is dit al snel te sterk waardoor de plantengroei gaat stagneren en je algen zal krijgen. Licht, CO2 en voedingstoffen moeten volledig en in balans zijn ;)

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: plantenvoeding

Bericht door Erik1974 »

Festal :) Is lekker zuinig in gebruik, moet je wel tijdig bestellen want de levertijd is niet altijd even strak.

Gebruikersavatar

Menky
0-200
0-200
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 dec 2015 18:33

Re: plantenvoeding

Bericht door Menky »

Profito is niet compleet, er zit namelijk geen fosfaat en nitraat in. Alleen micro en een kleine hoeveelheid kalium.
En deze 3 macro's, in de juiste verhoudingen, zijn wel essentieel voor een mooie bak met planten.

Er bestaat geen 'beste' product. Simpelweg omdat elke bak andere biologische eigenschappen heeft.
Maar daar is uiteindelijk de Estimaded Index (EI) voor uitgevonden. Deze koop je kant en klaar in poedervorm.
Het enige nadeel zijn de verplichte wekelijkse waterwissels van 50%

De AIO wat hierboven werd geschreven is ook een optie; maar alleen als je eenvoudige planten in je bak heb staan.
Maar daar ga ik wel van uit, omdat je geen CO2 gebruikt
De meest informatieve website over Aquascaping: www.tspt.nl

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: plantenvoeding

Bericht door Erik1974 »

Nitraat komt natuurlijk wel vanje vissen in de vorm van ontlasting, maar in een zwaar beplante bak zal dat niet genoeg zijn.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
DiedericXIV
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jan 2019 19:33
Locatie: België - Regio Leuven

Re: plantenvoeding

Bericht door DiedericXIV »

Ik had ergens gelezen dat als je plantenvoeding geeft je beter je zwarte spons uit de filter haalt. Klopt dit?
Juwel Vision 450

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: plantenvoeding

Bericht door Muppet1987 »

Klopt. Deze spons filtert ook medicatie uit het water. Je kan hem dus gewoon weglaten, tenzij er bepaalde stoffen uit je water gefilterd moet worden. Na medicatie dus bijv.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
DiedericXIV
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jan 2019 19:33
Locatie: België - Regio Leuven

Re: plantenvoeding

Bericht door DiedericXIV »

Erik1974 schreef: 09 jan 2019 16:18 Nitraat komt natuurlijk wel vanje vissen in de vorm van ontlasting, maar in een zwaar beplante bak zal dat niet genoeg zijn.
Bedankt voor je antwoord. Ik heb als drijfplant wat pista wat ik onder controle hou dus hopelijk een veiligheidsmarge :-)
Juwel Vision 450

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
DiedericXIV
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jan 2019 19:33
Locatie: België - Regio Leuven

Re: plantenvoeding

Bericht door DiedericXIV »

Muppet1987 schreef: 09 jan 2019 16:55 Klopt. Deze spons filtert ook medicatie uit het water. Je kan hem dus gewoon weglaten, tenzij er bepaalde stoffen uit je water gefilterd moet worden. Na medicatie dus bijv.
Merci voor het antwoord! Dan gaan we dat dadelijk eruit halen :-)
Juwel Vision 450

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
DiedericXIV
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jan 2019 19:33
Locatie: België - Regio Leuven

Re: plantenvoeding

Bericht door DiedericXIV »

Menky schreef: 09 jan 2019 15:17 Profito is niet compleet, er zit namelijk geen fosfaat en nitraat in. Alleen micro en een kleine hoeveelheid kalium.
En deze 3 macro's, in de juiste verhoudingen, zijn wel essentieel voor een mooie bak met planten.

Er bestaat geen 'beste' product. Simpelweg omdat elke bak andere biologische eigenschappen heeft.
Maar daar is uiteindelijk de Estimaded Index (EI) voor uitgevonden. Deze koop je kant en klaar in poedervorm.
Het enige nadeel zijn de verplichte wekelijkse waterwissels van 50%

De AIO wat hierboven werd geschreven is ook een optie; maar alleen als je eenvoudige planten in je bak heb staan.
Maar daar ga ik wel van uit, omdat je geen CO2 gebruikt
Amai... Als ik elke week 200L water moet verversen... Die van ons gaat daar niet mee kunnen lachen :lol: :lol: :lol: Of ik moet een wachtbekken met regenwater gaan aanleggen :-)
Juwel Vision 450

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
DiedericXIV
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jan 2019 19:33
Locatie: België - Regio Leuven

Re: plantenvoeding

Bericht door DiedericXIV »

amber98 schreef: 09 jan 2019 11:23 Ik gebruik de all in ons van planted box, die werkt erg goed en is makkelijk te doseren. EI methode is ook een goede en Erik had nog een optie die erg goed zou zijn, maar daar weet ik de naam even niet van.

Wel is het belangrijk dat je rekening houd met het licht wat je boven de bak hebt. Zonder CO2 is dit al snel te sterk waardoor de plantengroei gaat stagneren en je algen zal krijgen. Licht, CO2 en voedingstoffen moeten volledig en in balans zijn ;)
Momenteel zijn het TL-lampen maar wil wel overschakelen naar LED als het mogelijk is. Dan zijn er meer mogelijkheden met lichtsterkte. Lampen branden nu 8,5 uur.
Juwel Vision 450

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
DiedericXIV
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jan 2019 19:33
Locatie: België - Regio Leuven

Re: plantenvoeding

Bericht door DiedericXIV »

amber98 schreef: 09 jan 2019 11:23 Ik gebruik de all in ons van planted box, die werkt erg goed en is makkelijk te doseren. EI methode is ook een goede en Erik had nog een optie die erg goed zou zijn, maar daar weet ik de naam even niet van.

Wel is het belangrijk dat je rekening houd met het licht wat je boven de bak hebt. Zonder CO2 is dit al snel te sterk waardoor de plantengroei gaat stagneren en je algen zal krijgen. Licht, CO2 en voedingstoffen moeten volledig en in balans zijn ;)
Dus die all in van planted box vervangt profito EN easycarbo?
Juwel Vision 450

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: plantenvoeding

Bericht door amber98 »

Geen enkele van de genoemde plantenvoeders vervangt de easycarbo. Dit is namelijk geen voedingsstof, maar een vloeibare koolstof bron die voor een klein gedeelte CO2 kan vervangen. Zoals menky aangeeft, is Profito niet volledig. Je zal dan daarbuiten ook nog easylife ferro en easylife nitro moeten toevoegen (dan is het in principe ook een prima voeding, maar meer flesjes en in verhouding duurder) all in one en gestald zijn volledig, alle benodigde voedingstoffen zijn aanwezig om samen met licht en CO2 te kunnen groeien. Naast de all in one kun je wel nog easycarbo gebruiken. Dit is een veilige combinatie, hoewel dit nog steeds geen CO2 installatie vervangt ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
DiedericXIV
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jan 2019 19:33
Locatie: België - Regio Leuven

Re: plantenvoeding

Bericht door DiedericXIV »

amber98 schreef: 09 jan 2019 21:22 Geen enkele van de genoemde plantenvoeders vervangt de easycarbo. Dit is namelijk geen voedingsstof, maar een vloeibare koolstof bron die voor een klein gedeelte CO2 kan vervangen. Zoals menky aangeeft, is Profito niet volledig. Je zal dan daarbuiten ook nog easylife ferro en easylife nitro moeten toevoegen (dan is het in principe ook een prima voeding, maar meer flesjes en in verhouding duurder) all in one en gestald zijn volledig, alle benodigde voedingstoffen zijn aanwezig om samen met licht en CO2 te kunnen groeien. Naast de all in one kun je wel nog easycarbo gebruiken. Dit is een veilige combinatie, hoewel dit nog steeds geen CO2 installatie vervangt ;)
Thank you voor de super duiding!
Juwel Vision 450

Plaats reactie

Terug naar “Planten”