Plantenvoeding bij garnalen

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MelanieTQ
0-200
0-200
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 aug 2018 04:43
Locatie: Haarlem

Plantenvoeding bij garnalen

Bericht door MelanieTQ »

Hey,

Ik ben me aan het inlezen over plantenvoeding bij garnalen en ik lees heel veel tegenstrijdige berichten. De 1 raad wel een bepaald merk aan terwijl de ander het juist afraad.

Vandaar dat ik hier mijn vragen ga stellen omdat ik benieuwd ben naar jullie mening en naar welke producten jullie gebruiken.

Ik heb vuurgarnalen in mijn bak, en wil hier binnenkort nog een andere soort bijzetten (wel neocaridina).

Op dit moment gebruik ik dagelijks Ferropol 24 en ik voeg wekelijks Ferropol toe, ik had voorheen balletjes van Jbl bij de wortels gestoken.
Ik heb een aantal rode planten in mijn bak, dus deze wil ik wel in de juiste voedingsstoffen voorzien. Ik had gelezen dat Hs aqua profito en Hs aqua ferrocell een goede combi waren. Ook heb ik over Hs aqua shrimp protect gelezen maar mij is niet duidelijk welke van bovengenoemde producten beter/veilig zijn.

Ik heb sinds een week bio CO2 in de bak en ik merk dat mijn plantjes er al op vooruit gaan.

Omdat mijn producten voor de plantjes bijna op zijn ben ik een beetje aan het rondkijken naar wat producten.
Rio 125 gezelschapsbak, Primo 60 gezelschapsbak
Eheim Jager
Jbl bio CO2
JBL CristalProfi e702 greenline

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Plantenvoeding bij garnalen

Bericht door amber98 »

Ik gebruik all in ons van plantedbox, gaat prima in de nano met vuurgarnalen ;) verder heb ik lateriettabs van hs aqua in de bodem bij de planten. Hou er rekening mee dat als je nog een neocaridina soort toevoegt, je garnalen onderling gaan kruisen en je waarschijnlijk bruine garnalen over houd.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Plantenvoeding bij garnalen

Bericht door Erik1974 »

Plantenvoeding kan koper in zitten, vandaar dat je af en toe leest dat het niet aangeraden wordt.
Echter weet ik dat er in profito, festal en planted box geen koper zit (i.i.g. niet in gevaarlijke hoeveelgheden), dus deze 3 merken zijn in ieder geval veilig om te gebruiken met garnalen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MelanieTQ
0-200
0-200
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 aug 2018 04:43
Locatie: Haarlem

Re: Plantenvoeding bij garnalen

Bericht door MelanieTQ »

amber98 schreef: 27 aug 2018 08:04 Ik gebruik all in ons van plantedbox, gaat prima in de nano met vuurgarnalen ;) verder heb ik lateriettabs van hs aqua in de bodem bij de planten. Hou er rekening mee dat als je nog een neocaridina soort toevoegt, je garnalen onderling gaan kruisen en je waarschijnlijk bruine garnalen over houd.
Plantenbox ben ik nog niet bekend mee, maar zal er eens naar kijken.
Haha ohh dat is inderdaad wel iets om rekening mee te houden bedankt!
Erik1974 schreef: 27 aug 2018 09:52 Plantenvoeding kan koper in zitten, vandaar dat je af en toe leest dat het niet aangeraden wordt.
Echter weet ik dat er in profito, festal en planted box geen koper zit (i.i.g. niet in gevaarlijke hoeveelgheden), dus deze 3 merken zijn in ieder geval veilig om te gebruiken met garnalen.
Aah vandaar, nu snap ik inderdaad de rede erachter waarom het afgeraden wordt, goed om te weten.

Ik heb een tijd lang profito gebruikt, voordat ik garnalen had, maar ik merkte dat het aquarium water heel erg groen werd, nadat ik ermee was gestopt en flink wat waterwissels is de groene kleur verdwenen en werd mijn water weer helder. Ik zal ook eens naar festal gaan kijken.
Rio 125 gezelschapsbak, Primo 60 gezelschapsbak
Eheim Jager
Jbl bio CO2
JBL CristalProfi e702 greenline

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Plantenvoeding bij garnalen

Bericht door Linda »

Hier ook plantedbox. Sinds ik dat gebruik merk ik echt verbeterde groei bij de planten. En dat zonder co2.

Oja, ik heb ook garnalen en dat gaat prima 😊

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MelanieTQ
0-200
0-200
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 aug 2018 04:43
Locatie: Haarlem

Re: Plantenvoeding bij garnalen

Bericht door MelanieTQ »

Linda schreef: 30 aug 2018 21:52 Hier ook plantedbox. Sinds ik dat gebruik merk ik echt verbeterde groei bij de planten. En dat zonder co2.

Oja, ik heb ook garnalen en dat gaat prima 😊
Klinkt goed!

Ik ben er bijna doorheen dus binnenkort ga ik vergelijken en bestellen 👍🏽
Rio 125 gezelschapsbak, Primo 60 gezelschapsbak
Eheim Jager
Jbl bio CO2
JBL CristalProfi e702 greenline

Gebruikersavatar

OlliePindakaas
0-200
0-200
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2018 15:27

Re: Plantenvoeding bij garnalen

Bericht door OlliePindakaas »

Omtrent plantenvoeding en koper, het zit er wél degelijk in. Bij de Profito gaat het echter om iets rond de 1/100.000ste, dus 0,001%...
Samen lukt het gezelliger

Eigen aquariumervaring:

Plaats reactie

Terug naar “Planten”